Tekstin koko A- A+

Tietoa ja ohjeita liikuntaan ja kehonhuoltoon Tietoa ja ohjeita liikuntaan ja kehonhuoltoon

Säännöllinen ja monipuolinen liikkuminen ehkäisee ja hoitaa monia sairauksia sekä ylläpitää ja parantaa toimintakykyä. Liikkuminen myös ehkäisee kaatumisia ja niihin liittyviä vammoja.

Tasapaino, kehonhallinta ja voimistelu Tasapaino, kehonhallinta ja voimistelu

Hyvä tasapaino on turvallisen liikkumisen perusta. Tasapainon ylläpitäminen ja parantaminen ovat tärkeimpiä keinoja vähentää kaatumisriskiä. (THL)

Jumppaohjeita ja -videoita (Vanhustyön keskusliitto)

Videoita tuki- ja liikuntaelimistön kuntoa kohottavista eri tasoisista harjoitteista (UKK-istituutti)

OTAGO-harjoitteluohjelma (THL, pdf) -> Harjoittelijan ohjeet löytyvät sivuilta 13-42

Tasapaino ja kehonhallinta (Invaliidiliitto ry)

Turvallinen kaatumistapa (Invaliidiliitto ry)

Venyttelyohjeita (terveysverkko.fi, pdf)

Jumppaohjeita selälle ja niskalle (selkakanava.fi)

Liikuntaohjelmia (pdf) Liikuntaohjelmia (pdf)

Aamuvoimisteluohjelma (ikainstituutti.fi)

Kotivoimisteluohjelma (ikainstituutti.fi)

Katso myös Katso myös

Viikottainen liikuntapiirakka yli 65-vuotiaille

Liikuntapiirakka

Lähde: UKK-instituutti