In English | På svenska | Tekstin koko A- A+

Oppilashuolto Oppilashuolto

 

Koulun oppilashuoltoryhmään kuuluvat

Koulukuraattori Sirpa Poussu 044 7039 664, sirpa.poussu@ouka.fi 

Koulupsykologi Leena Lyytikäinen 044 7039 665, leena.lyytikainen@ouka.fi 

Kouluterveydenhoitaja Marjaana Ilmarinen 044 703 4573, marjaana.ilmarinen@ouka.fi 

Apulaisjohtaja Lea Tuovinen 050 591 7728, lea.tuovinen@ouka.fi 

Laaja-alainen erityisopettaja Jukka Härkönen 050 3494 391, jukka.harkonen@eduouka.fi 

Koulumentori Heidi Hännikäinen 050 383 4489, heidi.hannikainen@eduouka.fi 

Opinto-ohjaaja Pirjo Niittyviita 050 316 6680, pirjo.niittyviita@eduouka.fi 

Oppilashuoltoaika on tiistaisin klo 8.15 -10.00. Tällöin käsitellään joko yhteisöllisiä asioista tai pidetään oppilaskohtaisia yksilöpalavereita. Yksilökohtainen palaveri sovitaan aina erikseen huoltajan/huoltajien kanssa. Palaverissa toivotaan, että läsnä on huoltaja/huoltajat ja mahdollisuuksien mukaan oppilas. Meihin voi ottaa yhteyttä puhelimitse tai sähköpostilla kaikenlaisissa lapsen koulunkäynnin haasteisiin liittyvissä asioissa. Varhainen puuttuminen on ensiarvoisen tärkeää.

Oppilaat voivat hakeutua myös oma-aloitteisesti keskustelemaan koulukuraattorin, koulupsykologin tai mentorin kanssa. Vastaanotolle he voivat ohjautua myös huoltajien, opettajan, kouluterveydenhoitajan tai muun henkilön suosittelemana. Tarvittaessa toimitaan yhteistyössä muiden sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden toimijoiden kanssa. 

Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Tavoitteena on hyvinvoiva kouluyhteisö, joka tukee ja edistää jokaisen oppilaan oppimista ja hyvinvointia, ehkäisee pulmia ja tarjoaa niihin tukea mahdollisimman varhain sekä ennakoi mahdollisia riskejä. Hyvinvoivassa opiskeluyhteisössä vallitsee luottamus ja avoimuus ihmisten välillä: jokainen tuntee kuuluvansa kouluyhteisöön ja kokee tulevansa kuulluksi. 

Koulukuraattorin ja koulupsykologin työn tavoitteena on edistää oppilaiden psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ja kehitystä sekä turvata koulunkäynnin sujuvaa etenemistä. Yhteyttä voi ottaa lapsen tai nuoren kasvuun, kehitykseen, oppimiseen ja yleensä koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä. Tarvittaessa koulukuraattori ja koulupsykologi tekevät yhteistyötä sosiaali- ja terveystoimen toimijoiden kanssa. 

Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä. Koulupsykologi puolestaan edustaa psykologista asiantuntemusta koulun oppilashuoltotyössä. Heidän tehtäviinsä kuuluu mm.:

  • oppilaan kehityksessä, koulunkäynnissä, oppimisessa, psyykkisessä terveydessä tai vuorovaikutussuhteissa esiin tulevien pulmien selvittely ja arviointi sekä niiden perusteella tarvittavan tuen ja toimenpiteiden suosittelu ja suunnittelu 
  • yksittäisen oppilaan ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden sekä myönteisen opiskeluilmapiirin edistäminen 
  • oppilaan sekä hänen perheensä tukeminen

 

Koulumentori toimii oppilaiden tukena kuuntelevana korvana erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Mentori voi työskennellä myös kodin tukena erilaisissa koulunkäyntiin liittyvissä haasteissa esim. läksyjen tekemisessä tai harrastustoiminnan käynnistämisessä.