Tekstin koko A- A+

Alakoulun Kirjastoreitti Alakoulun Kirjastoreitti

Kirjastoreitti kuljettaa lapset kirjastoon vähintään kolme kertaa alakoulun aikana. Lisäksi vinkkaamme mukavaa lukemista muillekin alakoulun luokka-asteille. Tiedustele vapaita vinkkausaikoja omasta lähikirjastostasi.

1.-luokkalaisille on vierailu lähikirjastoon, jossa tutustutaan kirjastoon ja kirjojen maailmaan. Voiko joulukortilla lainata? Saako kirjan antaa koiralle välipalaksi? Mistä löytyvät dinosauruksista kertovat kirjat?

  • opetellaan julkisen palvelun käyttöä yhdessä ja itsenäisesti (L1, L3). Kirjastoautot ja lähikirjastot ovat yhteisöllisiä tiloja, joissa lapset ja nuoret oppivat käyttämään julkista palvelua itsenäisesti. Tutustutaan kirjaston tiloihin, kokoelmiin ja kirjastossa asioimiseen.
  • kirjastoauto tuo kirjaston palvelun etäällä olevien koulujen lähelle
  • kirjasto tulee tutuksia oppimisympäristönä
  • opetellaan kysymään neuvoa kirjaston henkilökunnalta (L1)
  • hankitaan oma kirjastokortti. Lapsi alkaa opetella kirjastokortista ja lainatusta aineistosta huolehtimista (L3)
  • otetaan tiedonhankinnan ensiaskeleet kirjastossa ja etsitään tietoa eri lähteistä. Tutustutaan kaunokirjallisuuteen, tietokirjohin, lehtiin jne. (L1, L4, L5)

 

Ne koulut, joilla käy kirjastoauto, voivat tehdä ekaluokkalaisten kirjastovierailun kirjastoautoon.

3.-luokkalaisille on oma vinkkaustunti. Kirjasto tarjoaa lukuvinkkejä kaikenlaisista kirjoista. Kirjavinkki toimii kuin elokuvan traileri: kurkista kirjan maailmaan, innostu ja lue!

  • vinkataan ikäkaudelle ja kielitaidolle soveltuvaa kirjallisuutta ja kerrotaan kirjallisuudesta lukemaan innostavalla tavalla.
  • kirjavinkkauksissa ohjataan oppilaita kiinnostumaan kirjallisuudesta, jonka lukeminen rikastaa lapsen kieltä, vahvistaa luovuutta ja mielikuvistusta ja lisää oppilaiden kulttuuritietoisuutta.
  • kirjavinkkauksen tavoitteena ovat myös elämykset ja niiden jakaminen

 

5.-luokkalaiset vierailevat kirjastossa ja harjoittelevat tiedonhakua OUTI-verkkokirjastosta. Miten kirjastosta löytää etsimänsä kirjan, cd-levyn, konsolipelin tai tietoa vaikkapa parkourista? Voivatko sekä hevonen että Aleksis Kivi olla asiasanoja?

  • kirjaston opetukset liitetään oppimistehtäviin. Opettaja suunnittelee tiedonhaun opetuksen aiheen yhdessä kirjastonhoitajan kanssa.
  • käytetään kirjaston aineistoja monipuolisesti osana oppimistehtäviä: kaunokirjallisuus, tietokirjat, lehdet, e-aineistot jne.
  • kirjaston tietokannasta hakua voidaan harjoitella myös koulussa mobiilitehtävien avulla

 

Varaa aika ryhmäsi käynteihin hyvissä ajoin. Varauksen voit tehdä myös verkkolomakkeella.

Eikä tässä tietenkään ole kaikki. Vinkkejä yhteistyöhön oman lähikirjastosi kanssa:

  • Mediasatutuokio (1. lk). Kuunnellaan ja piirretään satua. Äänikirjojen vinkkaus. Piirrokset voivat jäädä kirjastoon näyttelyyn.
  • Kirjaston tiedonhakukilpailut. Osassa kirjastoja on kuukausittain vaihtuva tiedonhakukilpailu. Kirja- ja julistepalkintoja. (1.-6. lk.)
  • Osallistutaan kirjavinkkaukseen ja tehdään koulussa kolmen stripin sarjakuva luetun kirjan pohjalta. Sarjakuvat ja kirjat laitetaan esille kirjastoon. (3.-6. lk)
  • Koululaisten pitämä tarinatuokio kummieskareille tai muulle lapsiryhmälle. (6. lk)
  • Kirjavinkkaus ja lukeminen kuvistöiden innoittajana.  Toiminnallinen tapa innostaa lapsia kirjallisuuden pariin. Tarinoiden perusteella voidaan piirtää, maalata, tehdä miniatyyrimaailmoja, paperimassatöitä tms. Työt tuodaan näyttelyyn lähikirjastoon.
  • Koululaisten musiikki-, tanssi- tms. esitykset kirjastoissa(1.-6. lk)