In English | På svenska | Tekstin koko A- A+

Arviointi Arviointi

Arviointi Metsokankaan koulussa

Oppilasarviointi perustuu jatkuvaan oppilaiden työskentelyn, taitojen ja tietojen seuraamiseen. Arvioinnin tavoitteena on antaa palautetta sekä oppilaalle että hänen huoltajilleen opintojen etenemisestä ja ohjata oppilasta myös itse kiinnittämään huomiota omaan työskentelyynsä ja taitojen kehittymiseen.

Arvioinnin muodot ja välineet
Jatkuva opintojen aikainen arviointi koostuu monista eri osa-alueista: palaute voi olla suullista tai kirjallista ja se voi kohdistua työskentelyyn tai valmiiseen työhön tai molempiin. Arvioinnin välineinä voidaan käyttää esimerkiksi erilaisia kokeita, testejä, näyttöjä. Oppilaan, huoltajien ja opettajan kesken käydyt arviointi- ja kehityskeskustelut ovat osa arviointia.

Kehitys- ja arviointikeskustelut
Metsokankaan koulussa tarjotaan perheille mahdollisuus kehitys- tai arviointikeskusteluun kahdesti lukuvuoden aikana. Kehityskeskusteluissa käydään yhdessä oppilaan, huoltajan ja opettajan kesken läpi oppimisen edistymistä, tavoitteita ja muita koulutyöhön liittyviä asioita. Keskustelussa sovitut oppimisen tavoitteet ja muut tärkeät asiat kirjataan Wilmaan oppilaan oppimissuunnitelmaan. Kehityskeskustelut käydään luokilla 6-9 syyslukukauden puolivälissä. Kaikilla luokka-asteilla toinen kehityskeskustelu järjestetään kevätlukukauden aikana. 

Arviointikeskustelut käydään luokilla 1-5 marras-joulukuun aikana. Arviointikeskustelussa oppilas, huoltaja ja opettaja arvioivat yhdessä opiskelun edistymistä ja tulevalle koulutyölle asetetaan tavoitteet. Tavoitteet kirjataan Wilman oppimissuunnitelmaan.  

Lukukausi- ja lukuvuositodistukset
Luokka-asteilla 1-5 loppusyksystä pidettävä arviointikeskustelu korvaa jouluna jaettavan lukukausitodistuksen (ns. välitodistuksen). Luokat 6-9 saavat syyslukukauden päätyessä lukukausitodistuksen, jonka arvointi on numeerista. Keväällä lukuvuoden päättyessä kaikkien luokkien oppilaat saavat lukuvuositodistuksen, jossa arvioidaan koko lukuvuoden työskentely. Luokkien 1-4 todistuksessa koulutaitoja ja –tietoja arvioidaan sanallisesti ja luokkien 5-9 todistuksessa numeerisesti.

Arviointikeskustelut luokilla 5-9 

Arviointikeskustelut luokilla 1-4