In English | På svenska | Tekstin koko A- A+

Ajankohtaista Ajankohtaista

< Takaisin

Tiedepäivä 1.9.2015

Pohjankartanon koulu Oulun yliopiston Tieteen päivillä 1.9.2015

Pohjankartanon kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaiset osallistuivat syyskuun ensimmäisenä päivänä Oulun yliopiston Tieteen päiville. Kyseessä oli kaikille avoin, kaikenikäisille ohjelmaa tarjoava tapahtuma Linnanmaan kampuksella. Tämän vuoden teemana oli sattuma. Koululaispäivän aikana tarkasteltiin useita ajankohtaisia tieteelliseen tutkimukseen liittyviä aiheita ja sattuman osuutta niissä. Kaikki Oulun yliopiston tieteenalat esittäytyivät yhteensä noin kolmelletuhannelle oululaiselle koululaiselle. Ohjelmaan sisältyi yli 70 erilaista työpajaa, esitelmää ja demonstraatiota. Suuri osa esityksistä oli toiminnallisia.

Pohjankartanon koulun oppilaat osallistuivat luokittain aamupäivän aikana kahteen erilliseen esittely- ja työpisteeseen. Luokkien ohjelmassa oli muun muassa Pottukanuuna-työpiste, jossa oppilaiden itsensä vuolemat perunaluodit lennätettiin pölynimurin voimalla halki hiekkakentän kohti sankoja. Yhtenä tutustumiskohteena oli kemiallinen taikashow, jossa valmistettiin norsun hammastahnaa, tutkittiin hyllyviä luita, värjättiin ruusuja ja ratkaistiin vauvanvaippaongelmia. Yksi luokista kävi myös toiminnallisen matematiikan työpajassa.

Seikkailugeneraattori-pajassa käytiin läpi tarinoiden yleistä rakennetta ja luotiin itse yksi seikkailutarina tapahtuma-aikoineen ja -paikkoineen, henkilöhahmoineen ja juonikuvioineen kirjallisuuden professorin johdolla. Eräässä työpajassa harjoiteltiin puulämmitteisen saunankiukaan ympäristöystävällistä lämmitystapaa. Yksi luokka kävi jopa kuuntelemassa englanninkielisen tähtitieteen tutkimusta koskevan luennon. Maantieteen laitoksen professori luennoi osalle oppilaista omasta koulunkäynnistään ja urastaan samalla valottaen sitä, mitä on paikkatieto. Myös tuotantotalouden laitos oli vierailulistalla, ja siellä oppilaat tutustuivat jakeluun tietokonesimulaation avulla. Päivän aikana tutustuttiin myös luonnontieteellisen tiedekunnan opetuksen ja oppimisen tutkimukseen. Oppilaat saivat lisäksi vastata oppimiskyselyyn, ja vastaukset analysoitiin sitten yhteisvoimin. Kauppakorkeakoulussa oppilaat pääsivät itse tekemään pienen kyselytutkimuksen. Tutustumispäivä oli ilmeisen onnistunut, ja sekä oppilaat että opettajat saivat uutta tietoa Oulun yliopiston eri laitoksista. Samalla opittiin, että tieteen tekeminen voi olla myös hauskaa!