In English | Tekstin koko A- A+

Kertaustyylit n. 1830–1890 Kertaustyylit n. 1830–1890

Muoti toistaa itseään myös tyylihistoriassa. Vuosien 1830-1900 välistä aikaa kutsutaan kertaustyylien ajaksi. Historiallisia valtatyylejä ryhdyttiin nyt toteuttamaan koneellisen voiman avulla; 1820-luvulta alkaen yleistyivät sorvaus- ja muut huonekaluteollisuutta hyödyttäneet laitteet. Uusi tekninen ratkaisu oli myös kierrejousitus, joka patentoitiin Lontoossa 1820-luvulla.

Uusrenessanssi n. 1860–1890
Uusbarokki n. 1880–1890
Uusrokokoo n. 1830–1890
Myöhempi uusklassismi n. 1850–1890
Uusgotiikka n. 1830–1870

 

Kertaustyyleistä museon perusnäyttelyssä on esillä uusrenessanssi. Pietarista omaksutut kertaustyylit olivat vauraiden oululaisten sisustajien suosiossa. Sali kalustettiin yleensä uusrokokoo- tai uusrenessanssihuonekaluilla. Jotkut oululaiset kauppiaat tuottivat huonekaluja saleihinsa Pietarin ohella Tukholmasta ja Lontoosta. 1800-luvun loppu oli sisustuksessa runsauden aikaa; taulujen, koriste-esineiden ja patsaiden määrä oli ylitsepursuava.

Huonekalujen koristelu oli näyttävää; niissä suosittiin sorvausta, profilointia, uritusta ja listoja. Tuolin jalat olivat suorat, muotoon sorvatut. Tuolit olivat korkeaselustaisia. Hartialaudan huipennuksena oli päätykolmio tai palloihin päättyvät pylväät, joskus jopa kummatkin näistä. Istuinosa saattoi olla rottinkia, rei'itettyä vaneria tai pehmustettu. Yleisin päällystekangas oli punainen plyysi.
 


Kuvassa on uusrenessanssi-tyylisiä tuoleja. Tuolit ovat petsattua ja lakattua koivua. Pehmusteen alla on kierrejousitus. Pietarissa valmistettu kalusto on esillä museon toisessa kerroksessa.


Uusrokokoo-tyylissä ääriviivat pyöristyivät, tuolin hartialauta kaartui ja sulautui jälleen selkänojan sivutolppiin. Etujalat muuttuivat s-kaarisiksi. Jalkojen alle sijoitettiin toisinaan pienet metallipyörät, joiden avulla tuolia oli mukava liikutella. Tuoli kuuluu Pohjanheimon kokoelmiin.
 

< Kansanomainen Biedermeier Jugend n. 1890–1915 >