In English | Tekstin koko A- A+

3. kerros 3. kerros

Museon kolmannen kerroksen osastot kertovat tervantuoksuisesta meren ja joen Oulusta. Esillä on myös Oulun varuskunnan vaiheet sekä kansatieteilijä Samuli Paulaharjun keräämä niin sanottu Lappi-kokoelma.

polkupyöta The Rugde
Kolmannen kerroksen sisääntuloaulassa on
esillä "The Rudge" -merkkinen polkupyörä.


Kaupungin merellinen sijainti mahdollisti suorat yhteydet ulkomaille. Oulu oli varsin kansainvälinen kaupunki jo 1700-luvun loppupuolella saatuaan tapulikaupunkioikeudet. Merenkulkuosastolla on esillä esimerkiksi Oulussa vuonna 1871 valmistuneen fregatti Toivon pienoismalli.



Hollantilainen kuunarikoffi Sophia Maria upposi Hailuodon edustalle vuonna 1859. Lue lisää sukelluslöydöistä vasemmalla olevasta linkistä.

Sotahistoriallinen osasto kertoo Oulun varuskunnan vaiheista. Suomeen perustettiin kansallinen sotaväki, kun Venäjä siirtyi yleiseen asevelvollisuuteen. Suomen asevelvollisuuslaki tuli voimaan vuonna 1881. Oulun läänin osasto oli Suomen neljäs Oulun tarkk´ampujapataljoona.


 
Oulun kauppaseura perusti Tervahovin Oulun Toppilaan vuonna 1777. Sieltä alkoi Kainuusta tuodun tervan matka maailmalle. Oulun vauraus 1800-luvulla perustui pääasiassa terva- ja puutavarakauppaan.

Oulun tervahovin palo 1901
Tervahovin palo vuonna 1901 merkitsi Oulun tervakauden lopun alkua.


Oulujoki tarjosi menneinä aikoina elinkeinon monille. Jokea ovat käyttäneet niin ammattikalastajat, tervan kuljettajat, tukinuittajat kuin harrastajakalastajatkin. Ennen kaikkea Oulujoki on ollut tunnettu lohestaan. Museon näyttelyssä on lohipadon pienoismalli. Oikeassa palissa olevasta linkistä voit katsoa animaation, joka kertoo lohipadon "lyömisestä" Merikoskeen.

Katso animaatio
Lohipadon lyönti Merikoskeen