In English | Tekstin koko A- A+

Jugend-kirjontakäsityöt Jugend-kirjontakäsityöt

8.1.–17.3.2013
Pienoisnäyttely museon infotilassa

Jugend-kirjontakäsityöt -näyttelyssä on esillä kirjontakäsitöitä Pohjois-Pohjanmaan museon kokoelmista sekä suomalaisten taiteilijoiden 1900-luvun alussa suunnittelemia luonnoskopioita liina-, verho- ja ryijymalleiksi.

Jugend-tyyli syntyi teollisesti tuotettujen mauttomien tuotteiden ja ylikoristeellisten kertaustyylien vastapainoksi. Jugendin pääteemoja olivat tarkoituksenmukaisuus ja luonnonmukaisuus. Näistä kahdesta lähtökohdasta johtuen tyyli sai erilaisia ilmenemismuotoja riippuen siitä, kumpaa ominaisuutta korostettiin.

Suomalainen jugend sai voimansa kansallisromantiikasta: männynkävyistä, oravista, karhuista ja kuusenhavuista saadut aiheet yhdistyivät kansainvälisiin vaikutteisiin muodostaen onnistuneen kokonaisuuden. Pariisin maailmannäyttelyssä vuonna 1900 saatu kiitos vauhditti suomalaista jugendmuotoilua.

Taidemaalari Akseli Gallen-Kallelan (1865-1931) ympärille kerääntynyt taiteilijajoukko jakoi hänen kiinnostuksensa tekstiilien ja taidekäsityön suunnitteluun. Taiteilijat ja arkkitehdit pyrkivät kokonaissuunnitelmiin: kaiken esineistön tekstiilejä myöten tuli sointua yhteen toistensa ja arkkitehtuurin kanssa. He suunnittelivat jopa sohvatyynyjä, pöytäliinoja ja muita kodin tekstiilejä. Esimerkiksi arkkitehti Eliel Saarinen (1873-1950) suunnitteli romanttisia, ruusukuvioin koristeltuja tyynyjä ja verhoja, kuten näyttelyssä esillä olevista luonnoskopioista käy ilmi.

1900-luvun alkupuolen taiteilijoilla ja heidän töillään on ollut huomattava vaikutus suomalaisen käsityötaidon korkeaan tasoon.


Jugendstil Embroidery Handicrafts

Jan 8 – Mar 17, 2013
A small exhibition at the Northern Ostrobothnia Museum information desk room

This exhibition features Jugendstil embroidery handicrafts from the collections of the Northern Ostrobothnia Museum and also copies of early 20th century artists' sketches of cloth, curtain and ryijy-rug models.

The style of art known as Jugendstil was born as a reaction to tasteless, mass produced products and overly ornate Revival tendencies. The main themes of Jugendstil were a sense of purpose and harmony with the natural environment. These two starting points gave birth to different variations of the style, depending on which quality was emphasized.

Finnish Jugendstil drew its strength from the National Romantic Style: themes inspired by pine cones, squirrels, bears and spruce sprigs melted with international influences forming an effective whole. Positive feedback from the Paris World's Fair in 1900 gave Finnish Jugendstil design a push forward.

The group of artists gathered around painter Akseli Gallen-Kallela (1865–1931) shared his interest in designing textiles and art handicrafts. The artists and architects strived towards all-encompassing designs: every item, including the textiles, had to resonate with each other and the architecture. They even designed sofa cushions, table cloths and other home textiles. For example, architect Eliel Saarinen (1873–1950) designed romantic, rose-patterned pillows and drapes, as can be seen from the sketch copies on display in the exhibition.

The artists of the early 1900s and their works have had a significant impact on the high level of Finnish handcraftsmanship.
 

Wikipedia entry for Art Nouveau:
"Art Nouveau is an international philosophy and style of art, architecture and applied art—especially the decorative arts—that were most popular during 1890–1910. The name "Art Nouveau" is French for "new art". It is known also as Jugendstil, German for "youth style", named after the magazine Jugend, which promoted it . . ."

Wikipedia:
Jugend
(saks. Jugend 'nuoruus') eli art nouveau (ransk. art nouveau 'uusi taide') on taiteen tyylisuuntaus, joka vallitsi Euroopassa 1880-luvulta ensimmäisen maailmansodan alkuun.

Klikkaamalla saat julisteen suurempana