In English | Tekstin koko A- A+

Kaulus kertoo kaiken -- kauluksia museon kokoelmista Kaulus kertoo kaiken -- kauluksia museon kokoelmista

Pohjois-Pohjanmaan museon kesänäyttelyn aiheena on tänä vuonna kaulus. Näyttelyssä luodaan katsaus naisten irtokaulusten historiaan tekstien, kuvien ja museon kokoelmissa olevien kaulusten avulla. Näyttelyn toisen osan muodostavat muotisuunnittelija Riitta Immosen juuri tätä näyttelyä varten suunnittelemat kaulukset.

Pukeutuminen on kautta aikojen paljastanut ihmisen yhteiskunnallisen aseman. Kauluksen osuus pukuhistoriassa on ollut merkittävä, sillä se on ollut näkyvä osa muodikasta pukua. Alkuaan irrotettavan kauluksen tehtävä oli suojata asua. Ajan myötä siitä kuitenkin tuli itsetarkoituksellinen puvun koriste, jonka ääripäätä edustaa 1500-luvulla muotiin tullut niin sanottu myllynkivikaulus. 1600-luvun pitsikuume vaikutti myös kaulusmuotiin. Aluksi kauluksen reunaa kiersi kapea pitsinauha, sitten yhä leveämpi, kunnes koko kaulus oli pitsiä.

Kaulusinnostus laantui 1700-luvulle tultaessa. Tuolloin katseita vangittiin syvään uurretuilla kaula-aukoilla. 1800-luvulla erilaiset kaulustyypit tulivat jälleen muotiin. Vuosisadan lopun la belle époque -muodin mukainen linja oli suora ja ryhdikäs; naisen kaula jäykistettiin metalliluilla kovitetuilla korkeilla kauluksilla. Erilaisten kaulustyyppien kirjo käy hyvin ilmi esimerkiksi museon kokoelmissa olevista visiittikorttikuvista. Kauluksen osuus erillisenä asusteena poistui 1940-luvun lopun New Look -muodin myötä.

Riitta Immonen (s.1918) aloitti liiketoimintansa vuonna 1942. Atelier Riitta Immosen päämääränä oli suunnitella taitavasti valmistettuja tuotteita korkealaatuisista materiaaleista haute couture -muodin hengessä. Tehtävä ei ollut helppo sodan jälkeisessä pula- ja säännöstelytaloudessa. Valtaosa tuotteita suunniteltiin suoraan asiakkaille. Muotinäytökset olivat liikkeen julkisuuskuvan kannalta tärkeitä ja mannekiineina toimivat kunkin ajan huippumallit: Nora Mäkinen, Jutta Zilliacus, Marita Lindahl, Anneli Kangas-Cederberg ja niin edelleen.

Designtuotteiden lisäksi Riitta Immonen on suunnitellut myös puoliteollisesti tuotettuja asuja. Lisäksi hän on suunnitellut naisten virkapukuja sairaaloihin ja vanhainkoteihin. Huomattavin näistä on evankelis-luterilaisen seurakuntalehtorin virkapuku vuodelta 1965. Riitta Immosen merkityksestä suomalaiselle muotisuunnittelulle kertoo hänen urastaan tehty väitöskirjatasoinen tutkimus Ritva Koskennurmi-Sivonen, Salonkimuoti lehdistössä: Atelier Riitta Immonen kuvissa ja teksteissä 1945–1985.

Pohjois-Pohjanmaan museossa 7.6. avattavaa näyttelyä varten Riitta Immonen on suunnitellut nelisenkymmentä uutta kaulusta. Lähellä kasvoja ollessaan kaulus korostaa kasvoja ja antaa koko puvulle yleisvaikutelman. Immosen mielestä kauluksen osuus asulle on merkittävä – se on puvun sielu.