In English | Tekstin koko A- A+

Kuuden kulman kaupunki - pilkahduksia yhdistyneestä Oulusta Kuuden kulman kaupunki - pilkahduksia yhdistyneestä Oulusta

Pienoisnäyttely Pohjois-Pohjanmaan museossa 18.6.–8.9.2013

Näyttely on osa uuden Oulun juhlavuoden tapahtumia.

"Hänellä on kita niin ahdas että tuskin sillin voipi nielaista, mutta suuruudeltansa on kuitenkin etevin kaikista eläimistä", näin kuvailee haukiputaalainen kirkkoherra ja kansanperinteen kerääjä Johan Murman (1830-1892) partavalasta eläinkirjassaan vuonna 1866.

Kuka rakensi Oulun Merikoulun  tähtitornin? Mitkä nykykunnat kuuluivat Oulun pitäjään 1600-luvulla? Mitkä olivat Oulun keskustaajamat 4000 – 6000 vuotta sitten?

Haukiputaan, Kiimingin, Oulun, Oulunsalon ja Yli-Iin kunnat muodostivat vuoden 2013 alusta uuden Oulun. Ylikiimingin ja Oulun liitos tapahtui jo vuonna 2009. Näiden kuuden 2000-luvulla yhdistyneen kunnan historiaa esitellään henkilöiden ja rakennusten avulla. Näyttelyyn liittyvät esineet ja teokset ovat Pohjois-Pohjanmaan museon ja Oulun taidemuseon kokoelmista.

Esille on nostettu sekä alueelta kotoisin olevia tai täällä toimineita henkilöitä 1600-luvulta 1900-luvulle. Esiteltävien rakennusten ajallinen kaari ulottuu kivikaudelta 1980-luvulle. Yhteistä henkilöille ja rakennuksille samoin kuin niiden edustamille teemoille on se, että ne osoittavat alueen elämänmenon ja historiallisen kehityksen linkittyvän toisiinsa monin tavoin. Näyttelyn esineet ja teokset liittyvät esiteltyihin teemoihin ja paikkoihin.

Pienet pilkahdukset historiasta avaavat yllättäviä kytköksiä. Museon perusnäyttelystä voi löytää lisätietoja ja yhteyksiä esillä olevaan näyttelyyn.

Näyttelystä käy toisaalta ilmi asioiden ja ilmiöiden pysyvyys, toisaalta niiden jatkuva kehittyminen ja muutos: pyyntikulttuurin perinteet ulottuvat nykypäivään, vanhoja energiamuotoja hyödynnetään uusin välinein, asutuksen painopisteet ja suunnat muuttuvat, pitäjien ja kuntien rajat vaihtuvat.

Kuvia voidaan käyttää näyttelystä tiedottamiseen.
Kuva suurenee klikkaamalla julkaisukelpoiseksi:

Arkeologisissa kaivauksissa saatujen havaintojen perusteella tehtyihin asumusten ennallistuksiin voi tutustua Yli-Iissä, Kierikkikeskuksessa. Maan yläpuolisten rakenteiden alkuperäisestä muodosta materiaalista ei ole varmuutta.

J. W. Murmanin eläinkirjan kuvitusta vuodelta 1866. Kirja on Oulun yliopiston kokoelmissa.
 

Haukiputaan kirkko 1890-luvulla. Kuva: Pohjois-Pohjanmaan museon kokoelmat
 

The Six Nooks of Oulu – glimpses of the recently formed municipality of the new Oulu

Small exhibition at the Northern Ostrobothnia Museum

(June 18 – September 8, 2013)

The municipalities of Haukipudas, Kiiminki, Oulu, Oulunsalo and Yli-Ii merged at the start of 2013 to form the new Oulu. The merger of Ylikiiminki and Oulu took place already in 2009. In this exhibition, titled Kuuden kulman kaupunki – the Six Nooks of Oulu, the history of these regions is explored through people, works of art and buildings.

The items and works of art on display are from the collections of the Northern Ostrobothnia Museum and the municipal art collections governed by the Oulu Museum of Art.

Kuvaa klikkaamalla saat näyttelyjulisteen suurempana


Niin sanottu saaristolaiskahvipannu, valmistettu Haukiputaan Kellossa. Lahjoittanut museolle sähköinsinööri Gunnar Hammar.


Opetuskäyttöön tarkoitettu höyrykone, jota on käytetty entisessä Keskuskansakoulussa.


Sekstantti on kuulunut Snellmanin kauppiassuvulle.