Avoinna

Ti–su 10–17
 

Liput

6€ / 4€ Lue lisää
 

 

Yhteystiedot

Kasarmintie 9,Oulu, Finland
p. 044 703 7471

 

 

Tapahtumat

 

Su 8.1.2017 klo 14
Näyttelyiden yleisöopastus (Bryk, Rantasuo, Hiukkavaaraa).

To 12.1.2017 klo 13
Luupin senioriklubin tutustuminen Rut Bryk -näyttelyyn.

 

REIDAR SÄRESTÖNIEMI
SININEN AURINKO JA ORANSSI KUU
28.9.2013–5.1.2014

 

Reidar Särestöniemi on palannut Ouluun 42 vuoden tauon jälkeen!

Hänen edellinen näyttelynsä avautui nimittäin Oulun taidemuseossa tammikuussa 1971. Uran ensimmäiseen retrospektiiviseen eli takautuvaan näyttelyyn tutustui viikossa 9000 kävijää – museon siihenastinen yleisöennätys.

Reidar Särestöniemi: Yöaurinko. Kuva: Arto Liitti
 

Kittilän komeetta Reidar Särestöniemi (1925-1981) on epäilemättä kaikkien aikojen kuuluisin Lapin kuvataiteilija. 1950-luvun lopulla läpimurtonsa tehnyt taidemaalari nousi nopeasti suurta julkisuutta kiinnostavaksi taiteilija-persoonaksi, josta julkaistiin enemmän lehtijuttuja kun kenestäkään muusta aikalaistaiteilijasta. Hän oli aikansa kallein suomalainen taiteilija, taiteilijaprofessorin arvonimen saanut, lumipallomaisesti vyörynyt, Picassoon rinnastettu porosatyyri, kuten Henri Hagman kirjoitti 2012 Kaltiossa. 1970-luvun puolivälissä vitsailtiin: "Suomalainen statussymboli on rivitalo uima-altaineen, Särestöniemi seinällä ja taistolaiset mukulat.

Särestöniemen taide kiinnittyy kotiseutuun. Opiskeluvuosia Helsingissä ja Leningradissa lukuun ottamatta Reidar työskenteli kotitilallaan Särestössä, Kaukosen kylässä, jossa nykyisin sijaitsee taiteilijan nimikkomuseo. Maalauksista löytyvät hehkuva kesäyö, syysruska, lumipälvien täplittämät tunturit, Ounasjoki, porot, pässit eli jaarat, ilvekset, hylkeet, karhut, riekot ja ihmisen kaipuu. Maisema ja erilaiset ihmis- ja eläinhahmot ovat yhtä jakautumatonta luontoa. Taiteilija samaisti itsensä hyvin vahvasti jänkään, Lapin vähäpuiseen suohon. Särestöniemen maisemissa ei liiku ihmisiä, mutta omakuvia hän teki sitäkin enemmän. Lähes jokaiseen maalaukseen liittyi tekijän mukaan jokin tarina.

Laajasta näyttelystä piirtyy taiteilijan vahvasti tunnistettava kädenjälki 1940-luvun jälkipuoliskolta viimeiseen elinvuoteen 1981 saakka. Romanttisen väritunteen kyllästämässä materiaalimaalauksessa 1960-luvun puolivälistä lähtien on sellaista rohkeutta ja suuripiirteisyyttä, jota opittiin arvostamaan suomalaisessa taiteessa vasta uusekspressionismin myötä 1980-luvulla. Henkilökohtaisuus ja kerronnallisuus tekivät Särestöniemestä tavallaan postmodernistin ennen käsitteen virallista haltuunottoa Suomessa.

Näyttelyn maalaukset on pääosin lainattu Kirsi ja Keio Eerikäisen taidesäätiön Rovaniemen taidemuseolle tallennetusta kokoelmasta. Lisäksi teoksia mm. Oulun taidemuseon ja Sanomalehti Kalevan taidekokoelmista.

Museokauppa Ainoassa on myynnissä näyttelyyn liittyviä kortteja, julisteita, muistipeli ja upea näyttelyjulkaisu!

______________
Yläkuva Reidar Särestöniemi: Ilves. Kuva: Arto Liitti