In English | På svenska | Tekstin koko A- A+
A-Ö
HAKEMISTO

Usein kysyttyä vastaanotosta Usein kysyttyä vastaanotosta

Olisiko mahdollista saada esim nettistream-vuoronumeron näytöstä näille sivuille terveysasemakohtaisesti? Olisi kätevä mennä kotiin odottamaan ja tulla sitten, kun oma vuoronumero alkaa lähestyä.

Jonotusajat näkyvät kaikkien terveysasemien omalla nettisivulla.

Jonotusaika on suuntaa antava, eikä siksi voikaan ajatella, että menee kotiin odottamaan ja tulee sitten juuri viime hetkellä paikan päälle. Vastaanotolle tulevien asiakkaiden asioiden hoitamiseen kuluva aika voi vaihdella  paljonkin, ja vaihtelua voi olla eri päivienkin välillä. Joinain päivinä voi vastaanotolle hakeutua asiakkaita, joilla usealla on pikaisesti hoidettava asia. Toisena päivän taas voi olla enemmistö niitä asiakkaita, joiden asioiden selvittely vaatii enemmän aikaa

Voisiko akuuttivastaanotossa olla ihminen vastaanottamassa potilaita ja arvioimassa tilannetta sen sijaan, että otetaan numerolappu koneelta? Siis samaan tapaan kuin OYS:n yhteispäivystyksessä, jossa ilmoittaudutaan luukulla. Tällöin vastaanottaja voisi jo arvioida potilaan tilanteen, laittaa lapsipotilaat omaan jonoonsa ja kiireellistä hoitoa tarvitsevat omaansa.

Erilliseen ilmoittautumiseen tarvitaan henkilökuntaa, ja katsoimme parhaaksi, että suuntaamme kaiken mahdollisen hoitajatyöpanoksen potilaiden tutkimiseen ja hoitoon. Ruuhkatilanteissa jonottaminen siirtyisi ilmoittautumispisteeseen. Omahoitoon ollaan tekemässä ajanvarauskirjaa, josta kuntalaiset voivat varata ajan pieniin hoitajan tekemiin toimenpiteisiin kuten rokotuksiin tai ompeleenpoistoihin.

Jos vaiva ei ole akuutti eikä tarvitse hoitoa välittömästi; esimerkiksi epäilyttävä luomi tai pitkään jatkuneet vatsavaivat, onko silloin akuuttivastaanotto oikea paikka? Eikö tässä terveempi vie päivystysaikaa oikeasti heti apua tarvitsevalta?

Tarkoituksena on, että vastaanotolle tullaan päivystysasioiden lisäksi kaikissa uusissa vaivoissa.  Vastaanotolla tilanne arvioidaan, ja asiakas saa hoidon joko hoitajalta tai lääkäriltä. Suurin osa asioista selviää yhdellä käynnillä. Jos tarvitaan lisätutkimuksia ja hoitoa, ne suunnitellaan käynnin yhteydessä, eikä sitä varten tarvitse erillisiä yhteydenottoja.

Jos minulla on sellainen vaiva, joka selkeästi vaatii lääkärin hoitoa, voinko saada suoraan lääkäriajan?

Jos olette sairauden tai muun asian vuosiksi käyneet aikaisemmin vastaanotolle ja teille on sovittu seurantakäynti lääkärille, niin ajan saa varattua ajanvarausnumerosta. Muussa tapauksessa vastaanotolla hoitaja tutkii teidät ensin ja lääkäri tulee tilanteeseen tarvittaessa.

Tarvitsen sairaanhoitajan palvelua kuukausittain säännöllisesti elämäni loppuun asti, eikö voitaisi vastaanotolla sopia seuraavan kuukauden aika valmiiksi, ettei tarvitse roikkua ajanvarauslinjalla joka kerta erikseen? Tämä jos mikä olisi asiakaspalvelua parhaimmillaan.

Jos teille on sovittu säännölliset kontrollit vastaanotolle kerran kuukaudessa sairautenne vuoksi, ajan voi antaa valmiiksi. Keskustelkaa asiasta seuraavan käynnin yhteydessä, tarkemmin ei asiaan voida ottaa kantaa näillä tiedoilla.

Miksi akuuttivastaanottoon siirryttiin?

Aikaisemmin, kun asiakkaalla oli terveysongelma, hän soitti terveysasemalle. Puhelimessa joutui jonottamaan tai odottamaan takaisinsoittoa. Hoitaja arvioi tilanteen puhelimessa ja antoi ajan joko päivystykseen tai kiireettömälle vastaanotolle. Usein vapaita aikoja ei ollut, tai vapaat ajat saattoivat mennä henkilöille, jotka sattuivat soittamaan sopivaan ajankohtaan. Kysyntä kasvaa koko ajan ja siihen pitää vastata nykyisellä tai vähenevällä henkilöstömäärällä, entisellä toimintamallilla tästä ei olisi selvitty.

Akuuttivastaanotto toimii yksinkertaistettuna seuraavalla tavalla:

Jos arvioit tarvitsevasi hoitoa, mene omaan terveys- tai hyvinvointikeskukseesi, ota vuoronumero ja istu odottamaan. Asiasi hoituu samalla käynnillä tai ainakin lähtee silloin liikkeelle eli sinulle määrätään jatkokäynti tai -tutkimuksia.

Akuuttivastaanotolla hoidetaan kaikkia terveysongelmia asiakkaan tarpeen mukaan. Sairaanhoitaja tutkii ensin potilaan ja lääkäri tulee mukaan tarpeen mukaan. Samalla voidaan sopia asiakkaalle mielenterveys- ja sosiaalipalveluita sekä fysioterapeutin palveluita. Tarvittaessa järjestetään jatkotutkimukset ja hoito, jos asiakkaan tilanne sitä vaatii.

Toimintamalli on tehokas ja hoidon saatavuus on parantunut ja terveysasemilla on voitu hoitaa noin 7 000 asiakasta enemmän viime vuoteen verrattuna jo ensimmäisen kolmen kuukauden aikana.

Ajanvarausvastaanotoilla hoidetaan edellisellä käynnillä sovitut tai muut sovitut seurantakäynnit (esimerkiksi diabeteksen tai astman seurantahoito) sekä ne asiakkaat, joilla on nimetty omahoitaja. Silloin asiakas voi edelleen varata ajan ajanvarausnumerosta.

Milloin minun pitää soittaa terveysasemalle ja milloin tulla paikan päälle?

Soittoaikaa tarvitaan, jos sinulla on pitkäaikaissairaus ja hoitosuunnitelma, johon kuuluvat säännölliset lääkärikäynnit. Lisäksi joillakin asiakkailla on nimetty omahoitaja ja jotka tarvitsevat monenlaista palvelua - myös he varaavat aikansa lääkärille puhelimitse. Terveysasemalle soitetaan myös silloin, kun sairastetaan tarttuvaa tautia kuten ripulia, influenssaa tai vesirokkoa.

Paikan päälle tullaan silloin, kun sinulla on jokin uusi terveysongelma kuten esimerkiksi pitkittynyt flunssa, kurkkukipu, poskiontelontulehdusoireet, silmätulehdusoireet, korvakipu, allergiaoireita, selkäkipua, ihottumaa, vatsavaivaa tai haava tai vaiva jota ei ole aikaisemmin tutkittu.

Miksi lääkärinaikaa ei saa enää soittamalla?

Lääkäriajan saa soittamalla silloin, kun se on hoitosuunnitelman mukainen käynti, tai sovittu seurantakäynti. Esim. jos sairastaa pitkäaikaissairautta, joka tarvitsee lääkärin kontrollia.  (Ks. edellinen kysymys.)

Mitä teen, jos lapseni sairastuu kesken työpäiväni ja tarvitsee lääkäriä?

Voit tulla suoraan vastaanotolle lapsen kanssa. Hoitaja vastaanottaa lapsen ja konsultoi lääkäriä tarvittaessa. Saat sairaanhoitajalta todistuksen, mikäli tarvitset sitä työnantajallesi. Jos tarvitset ainoastaan hoitolomatodistukset, ota yhteyttä neuvolan neuvontapalveluun tai kouluterveydenhoitajaan

Voinko käydä minkä tahansa terveysaseman akuuttivastaanotolla? Muissakin kuin omassani?

Vastaanotolla voit käydä vain omalla terveysasemalla tai hyvinvointikeskuksessa.

Missä järjestyksessä potilaat otetaan vastaan? Onko lapsen kanssa odotettava yhtä kauan kuin aikuisten?

Potilaat otetaan vastaan numerojärjestyksessä, ja isoimmassa osassa terveysasemia lapsille on oma jono.

Mitä jos oloni huononee odotusaikana?

Terveysasemalla/hyvinvointikeskuksessa on ohje, keneen ottaa yhteyttä, jos vointi huononee kovasti tai on esimerkiksi sydänvaivoja. Hoitajat seuraavat tilannetta odotusaulassa ja hihaan voi myös tarttua.

Pääsevätkö huonokuntoisimmat jonojen ohi?

Pääsevät, jos tilanne sen vaatii henkilökunnan arvioin perusteella.  Periaatteessa kaikki ovat samassa jonossa.

Voidaanko odotusaikaan vaikuttaa?

Alkuviikko on ruuhkaisinta aikaa etenkin aamuisin. Rokotuksille, injektioille ja ompeleiden poistoille on voi varata ajan Omahoidossa. Toimintamalleja kehitetään yhdessä henkilökunnan kanssa sekä asiakaspalautteiden perusteella. Lisähenkilökuntaa ei voida palkata nykyisessä taloustilanteessa.

Jos kaikkien on pakko käydä sairaanhoitajan vastaanotolla, eikö sairaanhoitaja voisi ohjata lääkäriä tarvitsevat toiseen huoneeseen ja ottaa sillä välin jo seuraavan potilaan?

Pääsääntöisesti lääkäri käy hoitajan huoneessa, koska se nopeuttaa lääkärin työtä, eikä asiakkaan tarvitse taas jonottaa lääkärille. Toiminta kuitenkin joustaa tilanteen mukaan.