In English | På svenska | Tekstin koko A- A+

Henkilökohtainen apu Henkilökohtainen apu

Henkilökohtainen apu on tarkoitettu henkilölle, joka vaikeavammaisuutensa perusteella tarvitsee pitkäaikaisen tai etenevän vamman/sairauden johdosta välttämättä ja toistuvasti toisen henkilön apua suoriutuakseen päivittäisistä toiminnoista eikä avun tarve johdu pääasiassa ikääntymiseen liittyvistä sairauksista ja toimintarajoitteista.

Henkilökohtaista apua haetaan vammaispalveluhakemuksella. Hakemuksesta tulee selvitä hakijan vamma tai sairaus sekä päivittäisen avun tarve. Siihen pitää liittää lääkärinlausunto ja tarvittaessa muu asiantuntijalausunto.

Henkilökohtaisen avun järjestämistavoista päätettäessä ja henkilökohtaista apua järjestettäessä kunnan on otettava huomioon vaikeavammaisen henkilön oma mielipide ja toivomukset sekä palvelusuunnitelmassa määritelty yksilöllinen avun tarve ja elämäntilanne kokonaisuudessaan.

Yksi henkilökohtaisen avun järjestämistapa on, että vammainen henkilö itse palkkaa avustajan ja toimii työnantajana. Tähän työsuhteeseen pätee kaikki yleiset työoikeudelliset säädökset. Henkilökohtaisen avustajan voi etsiä esim. TE-keskuksen sivuilta: www.mol.fi

Lisätietoa saat palveluohjausyksiköstä.
 

Henkilökohtaisen avun palveluseteli

Henkilökohtainen apu voidaan järjestää työnantajamallilla, missä vammainen henkilö toimii työnantajana tai ostopalveluna tai palvelusetelillä. Palveluseteli määritellään ja myönnetään asiakkaalle euromääräisenä summana kuukautta kohti.

Saldo määräytyy palvelusuunnitelman mukaan

Saldon arvo määräytyy, kun asiakkaalle tehdään palvelutarpeen arviointi ja palvelusuunnitelma. Asiakas saa tarpeen mukaisesti tietyn määrän perustuntiseteleitä ja korotettuja seteleitä. Asiakkaalle annetaan tässä yhteydessä kirjallisena saldon määräytymisperusteet ja ohjeistus siitä, miten seteliä voidaan käyttää. Asiakkaalla on mahdollisuus poiketa alunperin suunnitellusta tuntien käytöstä ja käyttää esimerkiksi arkena tai sunnuntaina saldoaan siten, minkä katsoo tarpeelliseksi.

Asiakkaalla ja palveluntuottajalla on vastuu siitä, että saldo ei kuukausitasolla ylity. Mikäli alituksia tai ylityksiä tapahtuu tai niille tiedetään poikkeuksellisesti olevan tarvetta, voidaan kuukausittaista saldosummaa tarkistaa asiakkaan palveluista vastaavan palveluohjausyksikön työntekijän toimesta. Saldo määritellään kuukausitasolle ja mikäli saldoa jää käyttämättä, sitä ei voi käyttää seuraavan kalenterikuukauden aikana. Henkilökohtaisen avun palvelusetelit voidaan myöntää enintään vuodeksi kerrallaan.

Palvelun tarjoajat valitaan erikseen

Palveluseteliyrittäjät hakeutuvat henkilökohtaisen avun palvelusetelituottajiksi  sähköisen järjestelmän kautta ja heidät valitaan hyväksymismenettelyllä. Palveluntuottaja tarkistaa sähköisestä järjestelmästä tai paperisesta palvelusetelistä asiakkaan palvelusetelin voimassaolon ja käytettävissä olevan määrän ennen palvelutilauksen vastaanottamista.

Palveluntuottajalla ei ole laskutusoikeutta, jos asiakkaalla ei ole ollut voimassaolevaa palveluseteliä. Palveluntuottaja tekee asiakkaan kanssa palvelusopimuksen palvelun sisällöstä ja toteuttamistavasta. Lisäksi sopimuksessa on eritelty palveluntuottajan ja asiakkaan vastuut sekä velvollisuudet.

Jos tuen tarve muuttuu

Jos asiakkaan palveluntarve muuttuu, kunta arvioi uudelleen, onko palvelusetelin käyttö edelleen paras vaihtoehto asiakkaan palvelun toteuttamiseksi. Tällöin palvelusetelipäätös voidaan perua ja asiakkaan palvelut  järjestää muulla tavoin. Henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvon määrittämisessä on huomioitu henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvo niissä

kaupungeissa missä palveluseteli on jo käytössä. Henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvo on kiinteä.

Asiakas voi valita ottaako palvelusetelin käyttöönsä. Henkilökohtaisen avun palvelusetelin käyttäjältä ei peritä omavastuuosuutta tai asiakasmaksua palvelusta.

Lisätietoja saa Palveluohjausyksiköstä.

Palvelusetelin arvo

kiinteä hinta

Hk-apu ma - la klo 6-23

21,00

Hk-apu yö klo 23-06 (ei la-su yö)

26,30

Hk-apu lauantai ilta klo 18-23

42,00

Hk-apu sunnuntait, pyhät ja aatot klo 6-23

42,00

Hk-apu lauantai - sunnuntai yö klo 23-6

47,25

Kysy vammaispalveluiden työntekijöiltä

Viesteihin vastataan 3 arkipäivän kuluessa. Palveluun kirjautumiseen tarvitaan pankkitunnukset tai mobiilitunnistautumisen.

Palveluohjaus

  • Käyntiosoite work Vanhantullinkatu 4, 2. krs, 90100 Oulu,
  • Puhelin Erityisryhmien palvelut
    work 044 703 5275 (ma-pe klo 9-11)
    Ikäihmisten palvelut
    work 050 571 0494 (ma-pe klo 9-11)
  • Verkkosivut Palveluohjausyksikkö
  • Aukioloajat Toimisto avoinna ma-pe klo 9-11 ja 12-15
  • Yllä olevat numerot on tarkoitettu ensisijaisesti uusille asiakkaille. Erityisryhmien asiakkaat, jotka saavat jo palvelua, voivat soittaa omalle työntekijälleen arkisin klo 10-11. Ikäihmisten palveluja jo saavat asiakkaat voivat soittaa omalle työntekijälleen arkisin klo 12–13

Tiedot esitetään hCard-muodossa.

Tulosta tästä
vammaispalveluhakemus.

Tulosta tästä hakemus kehitysvammaisen perhehoitajaksi. Tutustu toimintamalliin ennen hakemuksen jättämistä.