Ajankohtaista

< Takaisin

Kuljettajat sekä linja-autojen matkustusmukavuus saivat kiitosta Oulun joukkoliikenteen asiakkailta

Oulun joukkoliikenteen kevään asiakastyytyväisyystutkimukseen vastanneista 90 % antoi Oulun joukkoliikenteelle erittäin tai melko hyvän arvion. Asiakkaat arvostavat erityisesti kuljettajia, linja-autojen matkustusmukavuutta ja vuorojen täsmällisyyttä. Kahdesti vuodessa tehtävä asiakastyytyväisyystutkimus on tärkeä työkalu Oulun joukkoliikenteen kehittämisessä.

Kuvituskuva linja-autosta

Oulun joukkoliikenteen kuljettajat ovat ammattitaitoisia. Kuljettajien ajotapa ja ystävällisyys saivat jälleen asiakastyytyväisyystutkimuksen korkeimmat arvosanat. Myös linja-autojen siisteyteen ja matkustusmukavuuteen sekä vuorojen täsmällisyyteen oltiin hyvin tyytyväisiä. Vuoden takaisesta tutkimuksesta eniten parantuivat arviot linja-autojen siisteydestä ja matkustusmukavuudesta. Asiakkaat ovat voineet havaita, että kesäkuun alusta lähtien useilla linjoilla kalusto on uudistunut, mikä lisää matkustusmukavuutta entisestään.

Tutkimuksen mukaan asiakkaat ovat tyytyväisiä tiedon saatavuuteen aikatauluista ja reiteistä. Asiakkaat ovat ottaneet omakseen Oulun joukkoliikenteen reittioppaan sekä muut aikataulu- ja reittihakupalvelut. Informaatiopalveluita kehitetään jatkuvasti. Esimerkiksi oulunliikenne.fi-sivuston uudistumisen myötä sivulta löytää nykyisin reittioppaan lisäksi pysäkkikohtaiset aikataulut sekä näkee bussit kartalla. Linja-autoihin on tulossa seuraavaa pysäkkiä esittävät näytöt, jotka otetaan käyttöön uusien liikennöintisopimusten myötä.

Asiakkaat antoivat hyvät arviot Oulun joukkoliikenteen lipputuotteille ja niiden ostamiselle. Valtaosa Oulun joukkoliikenteen matkoista maksetaan Waltti-kortille ladatulla kausilipulla tai arvolipulla, mikä onkin helpoin ja edullisin tapa matkustaa Oulun joukkoliikenteessä. Lipun ostaminen tapahtuu kätevästi netissä kauppa.waltti.fi sekä Oulu10-palvelupisteessä. Myös mobiililipun käyttöaste nousee vuosi vuodelta.

Eniten parantamisen varaa on asiakkaiden mielestä reiteissä ja aikatauluissa, vaikka niidenkin arvosana nousi edellisvuoteen verrattuna. Oulun joukkoliikenteen linjasto uudistuu, kun uusia liikennöintisopimuksia alkaa vuosina 2019-2020. Lisäksi pienempiä parannuksia aikatauluihin tehdään jokaiselle aikataulukaudelle.

Tehdyt uudistukset ja kehittämistoimet vaikuttavat olevan oikeansuuntaisia asiakastyytyväisyystutkimuksessa saatujen korkeiden arvosanojen sekä vuosi vuodelta kasvavien matkustajamäärien perusteella. Palautteet sekä asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset ovat arvokkaita työkaluja, joita hyödynnetään Oulun joukkoliikenteen palveluiden kehittämisessä.

Kiitos kyselyyn osallistuneille. Seuraava asiakastyytyväisyystutkimus toteutetaan syksyllä 2019.

 

Oulun joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimus toteutetaan kaksi kertaa vuodessa. Keväällä 2019 kolme viikkoa kestänyt tutkimus oli viides tutkimus, jossa noin 2 500 matkustajaa arvioi Oulun joukkoliikennettä linja-autoissa jaetulla paperilomakekyselyllä. Arviointi tehdään aihealueittain asteikoilla 1 (erittäin huono) – 5 (erittäin hyvä). Lomakkeita jaetaan kaikilla linjoilla ja vastauksia kerätään yli 15-vuotiailta matkustajilta. Tiedonkeruu kiintiöidään linjan ja matkustusajankohdan mukaan. Tutkimuksen toteuttaa Feelback Oy.

Jakolinkki

             
Facebook - Oulun kaupunki Twitter - Oulun kaupunki Youtube - Oulun kaupunki Oulun kaupungin blogit Instagram Spotify Oulu - soittolistat Rss - Oulun kaupungin uutis-syöte