Valovoimainen Oulu

< Takaisin

Oulun satsaa pyöräilyn ja joukkoliikenteen kehittämiseen

Oulu satsaa pyöräilyyn, kuva kaupunkipyörästä.

 

Kaupunkipyöräjärjestelmän kokonaishinta 10 vuoden ajalta on 6,7 M€. Sen hinnoittelu, asemaverkosto ja toiminta tehdään sellaiseksi, että kynnys käyttää kaupunkipyöriä on matala. Yhdyskuntalautakunta määrittää huhtikuun aikana asemien paikata ja hinnoittelun. Myöhemmin kesällä lautakunta käsittelee myös pyöräilyyn liittyvää Baanverkosto 2030 suunnittelemaa. Se tarkoittaa kaupungin systemaattista panostusta pääpyöräreittien kehittämiseen.

Tulevina kolmena vuonna se tarkoittaa vajaan 4 miljoonan euron satsausta pyöräilyn pääreittiverkoston kuntoon. Aluksi kuntoon laitetaan keskeiset 20 km. Pyöräilyn pääreittiverkostoa on hieman yli 100 km.

Pyöräilykaupunki

Oulu vahvistaa satsauksillaan pyöräilykaupungin imagoa. Ympäristötekona lisäämme kestävien liikkumismuotojen osuutta.

Kaupunginhallitus on vastikään linjannut tavoitteeksi kestävien liikkumismuotojen kulkumuoto-osuuden noston 50 %:iin. Nykyisellään kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus on 44 %. Se merkitsee joukkoliikenteen ja pyöräilyn kehittämistä mm. Baanaverkostosuunnitelma 2030 ja kaupunkipyöräjärjestelmän kautta.

Joukkoliikennestrategiassa esitetään bussiliikenteen matkustajamäärien tuplaantumista nykyisestä 9 miljoonasta vuotuisesta matkustajasta vuoteen 2030 mennessä.

Nimi hakusesssa uusille kaupunkipyörille

Ehdota omaa suosikkiasi ja voita 10 vuoden kaupunkikortti. Millaista nimeä sinä ehdotat? Nimikilpailu on auki 25.3.-1.4. Voit jättää oman ehdotuksesi - www.kaleva.fi/kaupunkipyorat

Oulun kaupungin ja Kalevan edustajista muodostuva raati käy läpi kaikki nimiehdotukset ja voittajanimi julkistetaan sunnuntaina 7.4. Kalevassa.

Jakolinkki