Valovoimainen Oulu

< Takaisin

Rauno Kantolan aura-auto on ekologinen ja vähäpäästöinen

Tämä auto on tehty näihin töihin

Ajotien reuna jää moitteettoman siistiksi ison auran kerätessä sen vierestä lumet. Myös polanne saa kyytiä auton alla olevan alusterän ansiosta. Ensimmäisen auran jälkeen tulee vielä perässä toinen, joka viimeistelee ajoradan reunan niin, että siihen ei jää lunta lainkaan.

”Kyllä sen vaan tietää”, toteaa Rauno Kantola kun häneltä kysyy, mistä hän tietää, mistä kohtaa pitää ajaa.

Kokenut kuljettaja tietää myös, miten läheltä voi ajaa lyhtypylväiden ja liikennemerkkien vierestä, miten voi auttaa pyöräkonetta sen tullessa hoitamaan pyöräteitä, miten lähellä vastaantulevien kaistaa pystyy leveällä aura-autolla ajamaan ja tietysti sen, miten auraus hoidetaan niin, että kukaan ei ole vaarassa.

”Kyllä tähän tulee tuntuma, kun tarpeeksi kauan ajaa”, Rauno toteaa ja käyttää valtavaa auraa kuin lusikkaa.

Kesäksi autoon harjauslaitteet

Oulun Infra -liikelaitoksessa työskentelevä kuorma-autonkuljettaja Rauno Kantola on aloittanut työt jo neljältä, sillä lunta on sadellut viime päivinä rutkasti. Tyynesti Rauno kuitenkin kääntelee autoaan, vaikka on ollut töissä jo kuusi tuntia ja toinen mokoma on vielä jäljellä.

”Kyllähän tämä mukavaa työtä on, saa suunnitella itsenäisesti, mitä teen ja missä järjestyksessä. Ottaen tietysti huomioon kaupungin luokittelun eli tärkeysjärjestyksessä mennään”, hän kertoo.

Rauno ajaa aivan uudella autolla, ekologisella ja vähäpäästöisellä tienhoitoauto Scanialla, joka soveltuu työskentelyyn läpi vuoden. Talvella siihen liitetään auraus, hiekoitus ja alusterä, kesäksi sitten harjauslaitteet. Uusi auto on myös kuljettajalle ergonominen, koska siinä on automaattivaihteet.

”Jokin aika sitten rupesi olkapää juonittelemaan, mutta nyt tuntuu, että kipu alkaa hellittää tällä autolla ajaessa. Mukavahan tällä on työtä tehdä, uusi on aina uusi”, kertoo Rauno, joka on ajanut ammatikseen jo vuosia.

Raunon vastuualueeseen kuuluu joen eteläpuolisia alueita; Tulliväylää, Lääninsuoraa, Lintulammentietä ja Ratakatu. Takana ajavan Raimon kanssa tehdään yhteistyötä niin, että miehet ajavat useimmiten peräkkäin, jotta kadut saadaan viimeisteltyä. Ihan viimeisenä tulee sitten pyöräkone, joka puhdistaa pyörätiet.

”Jomppe tulee siivoamaan meidän tekemät sotkut,” nauraa Rauno.

Huomioon ottamista puolin ja toisin

Ihmiset suhtautuvat isoon aura-autoon yleensä kunnioittavasti, mutta hiuksia nostattavia tilanteitakin usein syntyy. Yleensä silloin, kun joku ei henkilöautollaan halua väistää isompaa tai koiranulkoiluttaja pujahtaa aivan auton edestä toiselle puolen tietä.

”Kyllähän se olisi mukava, kun ihmiset ottaisivat meidät huomioon. Me emme yleensä aja ruuhka-aikaan ja olemme tarkkoja, mutta toivoisimme, että myös ihmiset varoisivat meitä. Meille tärkeintä on kuitenkin huolehtia, että ihmiset pääsisivät hyvin kulkemaan.”.

Rauno ja muut kuljettajat ovat aina valmiudessa lähtemään töihin, ja jo kolmen senttimetrin lumikerros riittää työhälytykseen. Rauno on tottunut työhönsä ja yöllisiin hälytyksiin, eikä ota niistä kummemmin stressiä. Ainoastaan uimaan lähtö saattaa tuntua takkuiselta pitkän työvuoron jälkeen.

”Pyrin kahdesti viikossa käymään uimassa. Lisäksi soitan rumpuja tanssiorkesteri Afrikan Tähti -nimisessä bändissä”, Rauno kertoo harrastuksistaan.

Neljän lapsen isä on ehtinyt muitakin töitä tekemään kuin auraa ajamaan. Hän on mm. työskennellyt turvesuolla, Norjassa kalatehtaalla, Venäjällä lattiahommissa sekä teurastamolla.

”Olen myös hirviporukassa, ja siellä on ruhot tulleet tutuiksi.”

 

Kuljettaja Rauno Kantola ajaa aivan uutta tienhoitoautoa. ”Työssäni parasta on vapaus”, hän toteaa.

Jakolinkki