Valovoimainen Oulu

< Takaisin

Tuote nimeltä Oulu on kunnossa

Oulun kaupungin uusi viestintäjohtaja Mikko Salmi myöntää, että hän halusi etäisyyttä politiikkaan. Salmi tuli työhön Demokraatti-lehden päätoimittajan paikalta.

”Hakiessani viestintäjohtajaksi huomasin, että olen aina ollut aatteellisen yhteisön palveluksessa, joko kirkon tai puolueen. Nyt olen ensimmäistä kertaa yhteisössä, joka ei ole arvomaailmaltaan uskonnollisesti tai puoluepoliittisesti sitoutunut. Se tuntuu raikkaalta ja vapauttavalta, ilma alkaa virrata keuhkoihin. Voin tehdä yhteistyötä ihmisten kanssa sinällään, ilman aatteellisia arvoasetelmia.”

Tukea tuli kaikilta laidoilta

Salmi lisää, että politiikka on lähtökohtaisesti raadollista.

”Politiikka on kovaa valtapeliä ja asemien hakemista missä ihmiset miettivät liian usein miten toisesta voi hyötyä. On vapauttavaa toimia uudessa roolissa kaikkien kaupunkilaisten hyväksi.”

Salmi kokee saaneensa valinnassaan tukea politiikan vasemmalta ja oikealta laidalta.

”Tämä oli kaupunginjohtajan valinta, mutta toki hän kuuli keskeisiä poliitikkoja. Kyseessä ei ollut mikään vasemmistojyräys.”

Jo edellisellä viestintäjohtajan hakukierroksella Salmi mietti hakemista.

”Halusin kuitenkin viedä Demokraatissa tiettyjä uudistuksia loppuun. Nyt tuli sopiva sauma sekä Oulun vinkkelistä että henkilökohtaisesti. Kaupungissa tavoitellaan isoa muutosta teknologiakaupungista älykkääksi kulttuurikaupungiksi. Jo valtuuston juhlapäätös hausta kulttuuripääkaupungiksi oli harvinaisen yksimielinen. Nyt tarvitaan sisältöä sen viestintään, ylpeyttä siitä, että ollaan pohjoisessa.”


Modernit viestintävälineet tehokäyttöön

Kuntatyössä Salmea auttaa kokemus kaupunginhallituksen jäsenenä. Hankalaksi hän on jo ennättänyt kokea rekrytoinnin hitauden ja ostohankintojen vaikeuden.

”Mutta 95 prosenttia työstä on muuta, tosi monipuolista. Olen kiinnostunut kaupunkibrändistä ja identiteetistä, siitä miltä tuntuu olla oululainen.”

Salmen tavoite on, että jatkossa Oulu viestii vuorovaikutteisesti.

”Emme vain tiedota, vaan pyrimme dialogiin kaupunkilaisten kanssa. Tämä on digitaalisen Oulun näkökulma, modernit viestintävälineet otetaan siis kunnolla käyttöön. Tavoitteena on uusi journalistinen kaupunkimedia eli että kaupunki itse on media. Haluaisin, että olemme jatkossa kaupunkiviestinnän etujoukoissa, johdamme muutosta emmekä vain seuraa mitä muualla tapahtuu.”

Lisäksi Salmi haluaisi keskeiseen rooliin kuvalla ja äänellä viestimisen, graafisen materiaalin, podcastit ja videot.

Journalismista yhteisöviestintään siirtynyt Salmi sanoo, että yhteisöviestintään hänellä on lukkarinrakkaus.

”Kun pappina julistan evankeliumia, kerron siitä mikä siinä on puhuttelevaa enkä lataa ihmisille omia epäilyksiäni. Papin työ on PR-miehen hommaa. Silti asioista saa ja pitää keskustella kriittisesti. Onneksi Oulun tuote on kunnossa, rakastan kotikaupunkiani eikä minun tarvitse teeskennellä innostunutta.”

 

Teksti: Sirpa Tarkkinen
Kuva: Petteri Salminen

 

 

 

Jakolinkki