Oulun kaupungin ajankohtaiset uutiset

< Takaisin

Kun puhelin soi, kerro mielipiteesi kaupungin digitaalisista asiakaspalveluista

Lotta Löfberg

Kuntalaisten mielipiteitä kerätään Oulussa tänä syksynä puhelimitse. Oulun kaupunki toteuttaa viikolla 39 puhelinkyselyn, jossa tiedustellaan kuntalaisten kokemuksia kaupungin digitaalisten asiakaspalveluiden käytöstä. Kysely toteutetaan automaattipuheluna eli puhelurobotiikan avulla.  Puhelimessa puhuu kaupungin keskitetyn asiakaspalvelun Oulu 10:n palvelupäällikkö Lotta Löfberg, joka on kiinnostunut palveluiden käyttökokemuksesta ja palveluiden kehittämistarpeista.

Kysely soitetaan tiistaina 28.9.2021 numerosta 08 4154 0067. Mikäli puhelinnumero ei näy, puhelimessasi voi olla asetukset, jotka estävät tuntemattoman puhelinnumeron näkymisen. Puhelun alussa kerrotaan, että puhelu on automaattinen, eikä Löfbergin kanssa voi keskustella. Soitettavasta kyselystä on mahdollista kieltäytyä tai siihen voi halutessaan vastata myöhemmin viikon kuluessa. Robotti yrittää soittaa samaan numeroon kaksi kertaa. Tämän jälkeen lähetetään tekstiviesti, jossa on ohjeet siihen, kuinka robotille voi soittaa takaisin. Puhelun kysymyksiin vastataan numeronäppäintä painamalla tai puhumalla. Kyselyihin vastaaminen vie aikaa muutaman minuutin. Vastaukset käsitellään luottamuksellisesti yleisenä otantana. 

Digitaalisia asiakaspalvelukanavia koskeva kysely soitetaan 10 000 oululaiselle. Puhelut soitetaan vain täysi-ikäisille kuntalaisille ja käytettävä otos edustaa oululaisten sukupuoli- ja ikäjakaumaa.

Otannassa mukana olevien puhelinnumerot hankitaan julkisesta liittymärekisteristä. Työ- ja yritysnumerot ja puhelinnumerot, joihin on markkinointikielto, jäävät otannasta pois.

Kyselyssä saatuja vastauksia hyödynnetään Oulun kaupungin digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Saaduista tuloksista tiedotetaan kaupungin nettisivuilla syksyn 2021 aikana.

Puhelinkyselyn tavoitteena on kokeilla uutta keinoa kuntalaisten osallistamiseen. Puhelurobotiikan kokeilu liittyy Oulun ja Jyväskylän kaupunkien yhteishankkeeseen Kuntalaisen modernit digitaaliset asiakaspalvelut yhdessä kehittäen (MODA). Kyseessä on valtiovarainministeriön rahoittama digikannustinhanke, jossa kehitetään kunnan asiakaspalveluja digitaalisuutta hyödyntäen.

 

Lisätiedot:

Lotta Löfberg, palvelupäällikkö, Oulu 10
lotta.lofberg(at)ouka.fi, p. 044 703 0756

Jussi Päkkilä, projektipäällikkö, MODA-hanke
jussi.pakkila(at)ouka.fi, p. 040 630 1562

 

Lisätietoa voi lukea kaupungin sivuilta:

Puhelurobotiikan pilotti

Kysymyksiä ja vastauksia robottipuheluista

 

 

 

Jakolinkki