Oulun kaupungin ajankohtaiset uutiset

< Takaisin

Oulussa tiedustellaan maahanmuuttajilta kokemuksia ja toiveita robottipuhelulla

Kuntalaisten mielipiteitä kerätään Oulussa tänä syksynä puhelimitse. Oulun kaupungin monikulttuurikeskus Villa Victor toteuttaa viikolla 42 puhelinkyselyn, jossa tiedustellaan heidän asiakkaidensa kokemuksia saamastaan palvelusta ja palvelun saavutettavuudesta. Kyselyn tavoitteena on myös lisätä tietoa Villa Victorin palveluista potentiaalisille asiakkaille. Kysely toteutetaan automaattipuheluna eli puhelurobotiikan avulla.

Kyselyn kohderyhmiksi on valittu Oulussa asuvat äidinkielenään arabiaa, somalia, venäjää tai kiinaa puhuvat henkilöt. Kysely on äänitetty kullakin näistä kielistä, ja ääninä kyselyissä toimivat Villa Victorin monikieliset neuvojat.

Kysely soitetaan tiistaina 19.10.2021 numerosta 08 4154 0067. Puhelun alussa kerrotaan, että puhelu on automaattinen, eikä Villa Victorin monikielisen neuvojan kanssa voi keskustella. Soitettavasta kyselystä on mahdollista kieltäytyä tai siihen voi halutessaan vastata myöhemmin viikon kuluessa. Robotti yrittää soittaa samaan numeroon kaksi kertaa. Tämän jälkeen lähetetään tekstiviesti, jossa on ohjeet siihen, kuinka robotille voi soittaa takaisin. Puhelun kysymyksiin vastataan numeronäppäintä painamalla tai puhumalla. Kyselyihin vastaaminen vie aikaa muutaman minuutin. Vastaukset käsitellään luottamuksellisesti yleisenä otantana. 

Villa Victorin puhelinkysely soitetaan vain täysi-ikäisille kuntalaisille. Otannassa mukana olevien puhelinnumerot hankitaan julkisesta liittymärekisteristä. Työ- ja yritysnumerot ja puhelinnumerot, joihin on markkinointikielto, jäävät otannasta pois.

Kyselyssä saatuja vastauksia hyödynnetään Villa Victorin monikielisen neuvonnan palveluiden kehittämisessä. Saaduista tuloksista tiedotetaan kaupungin nettisivuilla syksyn 2021 aikana.

Puhelinkyselyn tavoitteena on kokeilla uutta keinoa kuntalaisten osallistamiseen. Puhelurobotiikan kokeilu liittyy Oulun ja Jyväskylän kaupunkien yhteishankkeeseen Kuntalaisen modernit digitaaliset asiakaspalvelut yhdessä kehittäen (MODA). Kyseessä on valtiovarainministeriön rahoittama digikannustinhanke, jossa kehitetään kunnan asiakaspalveluja digitaalisuutta hyödyntäen.

 

Lisätietoa voi lukea kaupungin sivuilta:

Puhelurobotiikan pilotti

Kysymyksiä ja vastauksia robottipuheluista

 

 

 

Jakolinkki