Asiakastarinoita
Akuuttivastaanottojen jonotilanteet näkyviin verkossa
Lähes kaikkien Oulun kaupungin akuuttivastaanottojen reaaliaikaiset jonotilanteet näkyvät tätä nykyä verkossa. Vastaanotolle lähtöä harkitseva voi käydä terveysasemien verkkosivuilla katsomassa, mikä on viimeksi vastaanotolle päässeen asiakkaan numero ja montako asiakasta jonossa on.
Kaupungin avoterveydenhuollon vs. palvelupäällikkö Eija Sipilä sanoo, että jonotilanne haluttiin verkkoon asiakaspalvelun parantamiseksi. Jonotilanteen voi nyt katsoa kotonaan ja kiireettömässä asiassa valita vähemmän ruuhkaisen ajan vastaanotolle lähtemiseen. Akuuttivastaanotoille ei voi varata aikaa.
”Tietysti olisi hienoa, mikäli järjestelmä näyttäisi myös odotusajan
todennäköisen pituuden, mutta tähän ei ole löytynyt luotettavaa ratkaisua. Ongelmana on, että asiakkailla on kovin erilaisia pulmia. Joskus niiden hoitaminen kestää pitempään, toisinaan riittää lyhyempi aika. Lisäksi asiakkaita otetaan tarvittaessa sisälle myös keskeltä jonoa – esimerkiksi jos heidän kuntonsa heikkenee. Joitakin lähtee myös pois jonottamasta”, hän kertoo.
Sipilän mukaan tavoitteena on saada jononäyttö kattamaan kaikki kaupungin akuuttivastaanotot. Kaakkurin, Kaijonharjun, Myllyojan, Oulunsalon, Rajakylän, Tuiran ja Kiimingin akuuttivastaanottojen jononäyttö toimii jo. Joukosta puuttuvat toistaiseksi teknisten syiden vuoksi Kontinkankaan ja Haukiputaan akuuttivastaanotot.
Yllättävän monisäikeinen projekti
Jonotilanteen näytön verkossa kehitti vuoden 2015 aikana hyvinvointilautakunnan aloitteesta Oulun Tietotekniikka muutaman yhteistyökumppaninsa kanssa. ICT-asiakaspäällikkö Jaakko Liimatta OTT:stä kertoo tämän vaatineen sellaisen ratkaisun rakentamista, joka kerää tiedot vastaanotoilla olevista vuoronumeroautomaateista tietokantaan ja näyttää jonotilanteen selaimessa. Tilanne päivittyy 15 sekunnin välein. Projekti tuntui Liimatan mukaan aluksi pieneltä ja yksinkertaiselta, mutta ei sellainen sitten ollutkaan.
”Tämä osoittautui lopulta yllättävän monisäikeiseksi ja monimutkaiseksi jutuksi. Projekti sai myös osakseen paljon julkisuutta, mikä toi siihen oman mausteensa”, hän miettii.
Jaakko Liimatan mukaan seuraavaksi pyritään järjestelmän piiriin saamaan myös Haukiputaan terveysasema ja Kontinkankaan hyvinvointikeskus. Molemmat näistä käyttävät eri valmistajan vuoronumeroautomaattia kuin muut akuuttivastaanotot. Myös muuten jononäyttöä on tarkoitus edelleen kehittää.
Arkisto
-
-
Kertakirjautuminen tukee hammashoidon uutta työtapaa
-
Kaupungintalo sai uuden langattoman lähiverkon
-
Sähköinen maksumääräyslomake vauhdittaa rahan liikettä
-
Talsu TM1 tuo lisää tehoa kaupungin taloussuunnitteluun
-
Lähituki auttaa liikuntapalveluja kehittämään sähköistä asiointia
-
Järjestelmä auttaa Oulun Tilakeskusta hallinnoimaan kaupungin omistamia kiinteistöjä
-
Tavoitteena halvempi ja tietoturvallisempi tulostus
-
Akuuttivastaanottojen jonotilanteet näkyviin verkossa
-
OUTI-kirjastot siirtyivät avoimen lähdekoodin Koha-järjestelmään
-
Pop up -pisteet tuovat palvelut asiakkaiden keskelle
-
Tietotekniikka helpottaa liikkuvaa työtä tekevien arkea
Yhteistyötä ja mutkatonta kumppanuutta
Pitkään historiaamme mahtuu monia hienoja kokemuksia asiakkaidemme kanssa. Tällä sivulla muutamia viimeaikaisia menestystarinoita, joissa meillä on ollut ilo olla mukana auttamassa asiakkaitamme.