Sosiaalinen tuki ja toimeentulo - Ikääntyminen - Oulun kaupunki

Ikäihmisten sosiaalityö Ikäihmisten sosiaalityö

Palveluohjaus auttaa 65 vuotta täyttäneitä oululaisia esimerkiksi silloin, kun

  • sinua kohtaa vaikea elämäntilanne tai kriisitilanne
  • sinulla on pulmia kotona selviytymisessä
  • taloudellinen tilanteesi on vaikea
  • tarvitset neuvoja ja tietoja eri palveluista ja etuuksista
  • asumiseesi liittyy ongelmia.

Palveluohjauksesta tehdään kotikäyntejä, jos vastaanotolle on vaikea tulla esimerkiksi liikkumisvaikeuksien takia.

Palveluohjaus myöntää hakemuksesta toimeentulotukea ja omaishoidontukea sekä sosiaalihuoltolain mukaisia kuljetuspalveluita ja avustusta asunnonmuutostöihin.

Yksikön alueilla toimivat sosiaalityöntekijät ja palveluohjaajat tekevät moniammatillista yhteistyötä muiden viranomaisten ja järjestöjen kanssa. Tärkeitä yhteistyökumppaneita ovat omaiset, kotihoito ja SAS-keskuksen työntekijät.
 

Vanhustensuojeluilmoitus

Laki velvoittaa tietyt työntekijät ja viranhaltijat tekemään ilmoituksen sosiaalihuoltoon, jos ovat työssään saaneet tiedon iäkkäästä henkilöstä, joka on ilmeisen kykenemätön vastaamaan omasta terveydestään, huolenpidostaan tai turvallisuudestaan.

Huolen herätessä myös muut voivat tehdä ilmoituksen iäkkään henkilön palvelutarpeesta salassapitosäännösten estämättä. Ns. tavalliselle kuntalaiselle ilmoituksen teko ei ole kuitenkaan velvoittavaa. Puhekielessä ilmoituksia kutsutaan toisinaan vanhustensuojeluilmoituksiksi.

Ensisijaisesti laissa kehotetaan ohjaamaan ikäihmistä hakemaan itse sosiaalipalveluita tai pyydetään häneltä suostumusta olla yhteydessä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen palvelutarpeen selvittämiseksi.

Arkisin kello 9–11 voi ottaa yhteyttä palveluohjaukseen. Muuna virka-aikana kiireelliset ilmoitukset sosiaalipäivystykseen. Virka-ajan ulkopuolella kiireelliset ilmoitukset pyydetään tekemään hätänumeroon 112.

Tarvittaessa voit tutustua lakikohtiin:

Ikäihmisten palveluohjaus

  • Puhelin Uudet asiakkaat cell 050 571 0494 (ma–pe klo 9–11)
  • Palveluiden piirissä olevat asiakkaat voivat soittaa omalle työntekijälleen arkisin klo 12–13.
Tiedot esitetään hCard-muodossa.