Oulun joukkoliikenteen uutiset

< Takaisin

Tutkimme matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikenteen palveluihin

Tutkimme asiakastyytyväisyyttä kaksi kertaa vuodessa. Vuoden 2022 toinen tutkimus alkaa keskiviikkona 23.11. ja kestää vuoden loppuun saakka. Tutkimus kattaa kaikki Oulun seudun liikenteen linjat, ja sen toteuttaa ulkopuolinen taho.

Miten tutkitaan

Haastattelijat jakavat linja-autoissa kyselylomakkeita niille matkustajille, jotka haluavat osallistua tutkimukseen. Kyselylomakkeen voi täyttää sähköisesti haastattelijan antamalla tabletilla tai käsin paperilomakkeella. Kyselyyn vastaaminen kestää muutaman minuutin.

Tulokset eritellään linjoittain. Vastauksissa pisteytetään mm.

  • kuljettajan ystävällisyys ja ajotapa
  • autojen siisteys
  • vuorojen täsmällisyys
  • reitit ja aikataulut ja tiedonsaanti niistä
  • sekä liput ja lippujen ostaminen.

Miksi tutkitaan

Oulun seudun liikenteen linjasto koostuu lähes 90 linjasta variaatiot mukaan lukien. Joukkoliikenteen reitit ja aikataulut on suunniteltu asukastiheyden ja työ- ja palvelukeskittymien kannalta keskeisiin paikkoihin. Käytännön liikennöinnistä ja asiakaspalvelusta linja-autoissa vastaavat kilpailuttamamme liikennöitsijät.

Tavoitteenamme on mahdollisimman hyvä asiakaspalvelu ja sujuva matkustaminen. Asiakastyytyväisyyden tutkiminen kertoo osaltaan sen, miten me ja valitsemamme liikennöitsijät ovat tehtävässä onnistuneet.

Kyselyn tulosten perusteella liikennöitsijöille voidaan mahdollisesti maksaa bonusta, ja me saamme tietoa siitä, mikä toimii ja mikä voisi olla paremmin.

Kiitos kun vastaat!

Jakolinkki

Katso myös tiedotteet