Ajankohtaista

< Takaisin

Joukkoliikenteen infojärjestelmän julkinen koekäyttö alkaa 8.6.2015 klo 12

Oulun joukkoliikenteen infojärjestelmä avataan julkiseen koekäyttöön. Koekäytön aikana korjataan havaittuja virheitä, jolloin toimintaan voi tulla muutoksia sekä katkoksia. Varsinaiseen tuotantokäyttöön siirrytään hyväksytyn vastaanoton jälkeen, mikä edellyttää järjestelmän toimivan suunnittelulla tavalla vähintään kahden kuukauden ajan.

Matkustajat voivat antaa palautetta Oulunjoukkoliikenteen sivulta osoitteesta www.oulunjoukkoliikenne.fi/palautteet

Oulun seudulla toimivan järjestelmän toimittaa norjalais-oululainen Fara. Järjestelmän tilaajina toimivat Oulun seudun kunnat sekä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. Järjestelmä vastaa kysymyksiin milloin bussi tulee ja missä se on tulossa. Toiminta perustuu kaikkien bussien satelliittipaikannukseen ja langattomaan tietoliikenteeseen. Järjestelmän toimitus ja siihen liittyvät asennustyöt sekä vähintään 6 vuoden tietojärjestelmäpalvelu maksavat yhteensä noin 1,2 miljoonaa euroa.

Matkustajille näkyvät osat järjestelmästä ovat keskeisten pysäkkien näyttölaitteet sekä seudun kaikki pysäkit kattava nettipalvelu osana Oulunliikenne.fi -sivustoa, josta löytyy myös reittiopas eri kulkumuodoille sekä paljon muuta liikennetietoa.

Tietoa järjestelmän toiminnasta

Pysäkkinäyttöjä on yhteensä 43 ja ne sijaitsevat vilkkaimmilla pysäkeillä sekä kuntakeskuksissa. Näytöillä esitetään ennusteita seuraavista lähdöistä sekä saapuvien bussien todellinen sijainti kartalla.

Kattavin osa infojärjestelmää on nettipalveluosana Oulunliikenne.fi -palvelua, josta voi katsoa samat tiedot kaikilta Oulun seudun 2 000 bussipysäkiltä. Nettisivut toimivat kännykällä, tabletilla ja tietokoneella sekä halutessa myös julkisten tilojen näyttölaitteilla. Matkustaja pystyy valitsemaan itseään kiinnostavat linjat haluamaltaan pysäkiltä ja valinta jää selaimen muistiin helpottaen seuraavaa käyttökertaa. Palvelu vaatii toimiakseen riittävän uuden nettiselaimen, joka tukee paikkatiedon hyödyntämistä sekä näytön skaalaamista erikokoisille päätelaitteille.

Vakiomuotoisten avoimien rajapintojen kautta jaetaan kolmansien osapuolien palveluihin reitti- ja aikataulutietojen lisäksi jatkossa myös reaaliaikaisia ennusteita, bussien todellista sijaintia sekä häiriöviestejä. Sovelluskehittäjät voivat esimerkiksi liittää Oulun seudun tiedot olemassa oleviin mobiilisovelluksiin tai kehittää täysin uusia palveluita.

Kuljettaja näkee ajoneuvolaitteesta reaaliajassa aikataulun toteutumisen, eli kuinka paljon bussi on edellä tai jäljessä suunniteltua aikataulua. Myöhässä aikataulustaan oleva bussi saa automaattisesti etuuksia liikennevaloissa, joka auttaa kuromaan aikataulua kiinni. Etuudet kattavat kesällä 2015 yli 100 liikennevaloristeystä ja loputkin joukkoliikenteen käyttämät liikennevalot tulevat lähitulevaisuudessa etuuksien piiriin.

Viranomaiset ja liikennöitsijät saavat järjestelmästä tarkkaa tietoa liikenteen sujumisesta, jota hyödynnetään muun muassa joukkoliikenteen aikataulujen ja reittien kehittämisessä.

Lisätietoja: Liikenneinsinööri Jukka Talvi, Oulun kaupunki, Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut, jukka.talvi@ouka.fi, 044 703 2108

Liitteinä kuvia nettipalvelusta ja pysäkkinäytöstä aikataulut ja bussi kartalla

Jakolinkki

Ilmoitukset ja kuulutukset

Oulun kaupungin viralliset ilmoitukset ja kuulutukset liitteineen voi lukea osoitteessa www.ouka.fi/kuulutukset