Ajankohtaista Ajankohtaista

< Takaisin

EUROPAN 14 -arkkitehtuurikilpailu Oulun voittaja on Kaljama

Maailman laajin arkkitehtuurikilpailu

Europan on joka toinen vuosi järjestettävä kansainvälinen suunnittelukilpailu alle 40-vuotiaille arkkitehtuurin ja kaupunkisuunnittelun ammattilaisille. Europan 14 järjestettiin samanaikaisesti 13 Euroopan maassa ja kohteita oli mukana 44. Europanista on kehittynyt maailman laajin arkkitehtuurikilpailu, johon rekisteröityy lähes kymmenen tuhatta suunnittelijaa ympäri maailmaa.

EUROPAN 14 -arkkitehtuurikilpailu on ratkennut
Productive cities -teemalla ratkaisuja Oulun Kaijonharjuun, Helsingin Laajasaloon ja TornioHaparandaan

Nuorten arkkitehtien kansainvälinen Europan 14 -kilpailu käytiin teemalla Productive Cities – Tuottavat kaupungit. Suomesta oli mukana kolme kilpailukohdetta: Kaijonharjun-Linnanmaan alue Oulusta Helsingin Laajasalon kaupunkibulevardi sekä Tornion ja Haaparannan keskustat yhdistävä alue rajan molemmin puolin.

Suomen kohteisiin jätetyistä 55 ehdotuksesta lähes 70 prosenttia tuli ulkomailta. Ouluun saatiin espanjalainen voittaja. Helsingissä ja TornioHaparandassa voittajiksi ylsivät suomalaisten naisarkkitehtien muodostamat työryhmät.

Oulun Kaijonharjulle haetaan uutta identiteettiä

Oulun Linnanmaalla sijaitsevan yliopiston pääkampuksen vieressä oleva Kaijonharjun keskus asuinalueineen on jäänyt irralliseksi kampusalueesta ja kaipaa uudistusta. Kilpailun tavoitteena oli luoda alueelle kaupunkimainen ja vetovoimainen identiteetti, joka houkuttelee sinne uusia palveluja ja pieniä yrityksiä.

Voittajaksi valikoitui espanjalaisen työryhmän ehdotus Kaljama, tekijöinä Argimiro Macías (ES), Paula Manzano (ES), Curro Holguín (ES) ja Antonio Torres (ES).

Tuomaristo kohtasi Oulussa vaikeimman tehtävänsä, kun yksikään kilpailuehdotuksista ei pystynyt ratkaisemaan kaikkia toivottuja osa-alueita. Voittaneen suunnitelman perusperiaate on yksinkertainen: Valtavat negatiiviset pysäköintikentät yliopiston ympärillä korvataan kaupunkimaisilla kortteleilla. Kaljama ei ole valmis ehdotus vaan konsepti. Se on älykäs, elegantti ja joustava tapa ratkaista alueen tuleva kehitys arkkitehtoniset ja luonnonympäristön arvot säilyttäen ja samalla korjaten nykyisen ympäristön suuria puutteita.

Laajasalon kaupunkibulevardi, yhdistelmä urbaania ja luontoarvoja

Laajasalontie on kaupunkibulevardiksi muutettava nelikaistainen moottoritiemäinen väylä. Kruunusillat ja uusi raitiotie yhdistävät tulevaisuudessa Laajasalon suoraan Helsingin keskustaan. Kilpailun tavoitteena oli tutkia, minkälainen tulevan kaupunkibulevardin luonne ja rakenne voisi olla, ja miten lähiömäinen asuinalue tiivistyisi urbaaniksi, merelliseksi kaupunginosaksi.

Voiton vei suomalainen työryhmä ehdotuksellaan Lateral Coalescence, tekjöinä Lotta Kindberg ja Nea Tuominen. Avustajana toimi Rachel Murray (NZ).

”Ehdotus on kilpailun parhaimmistoa tasapainon löytämisessä bulevardin luonteen, luonnonarvojen ja uuden aluekeskuksen painopisteen ja merellisen yhteyden välillä. Tärkein julkinen tila sijoittuu akupunktioneulan tavoin oikeaan kohtaan. Bulevardin hienovaraisesta mutkasta avautuu hieno merimaisema samalla, kun raitiovaunulinja kääntyy saaren länsiosaa kohti. Luonnontilaiseksi jätetty mäntyinen kalliokukkula avautuu keskusaukiolle herkästi kapean rakennusrintaman välistä”, palkintolautakunnan jäsen, arkkitehti Antti Lehto perustelee.

TornioHaparandan kaksoiskaupunki saa sydämen

Suomen Tornio ja Ruotsin Haaparanta muodostavat 32 000 asukkaan kaksoiskaupungin, jonka E4-moottoritie jakaa kahtia. Kilpailun tavoitteena oli yhdistää suunnittelualue molempien keskustojen kaupunkirakenteeseen ja esittää ideoita mm. asumiseen ja matkailuun.

Kilpailun voitti suomalainen työryhmä ehdotuksella Two Cities One Heart, tekijöinä Vilma Autio, Maija Parviainen ja Hanna Kuivalainen.

Ehdotus on jäsennetty alueen sisäisiä yhteyksiä korostavaan the Loopiin, kaupunkirakennetta yhdistävään the Productive Boulevardiin sekä kahden kaupungin väliseen the Parkiin, mikä auttaa ehdotuksen hahmottamista.

”Ehdotetut uudet korttelit sekä Haaparannan että Tornion puolella ovat oikeassa mittakaavassa suhteessa kummankin kaupungin olevaan rakenteeseen. Uusiin kortteleihin on sijoitettu toimintoja, jotka tekevät kortteleista omaleimaisia. Ehdotuksessa on myös erityisen hyvin onnistuttu tekemään valtatie E4:stä katu, mikä on tehokas keino rauhoittaa liikennettä ja kiinnittää ohikulkijoiden mielenkiinto pysähtymistä ajatellen” , palkintolautakunnan jäsen, arkkitehti Johanna Palomäki toteaa.

 

Kuvia palkituista ehdotuksista: Europan 14

 

Lisätietoja:

OULU: Eini Vasu, kaavoitusarkkitehti, p. 044 7032402, eini.vasu@ouka.fi ja Juha Aitamurto, toimitusjohtaja, PSOAS, p. 044 7573151, juha.aitamurto@psoas.fi

HELSINKI: Anri Linden, yksikön päällikkö, p. 09 31037352, anri.linden@hel.fi

TORNIO-HAPARANDA: Jarmo Lokio, kaupunginarkkitehti, p. 040 7048720, jarmo.lokio@tornio.fi ja Göran Wigren, chef samhällsbyggnadsförvaltningen, tel. +46 922 26030, goran.wigren@haparanda.se

Mari Koskinen, pääsihteeri, Europan Suomi Finland: p. 045 1393665, mari.koskinen@europan.fi

 

europan.fi

europan-europe.eu

www.facebook.com/EuropanFinland

@europanfinland


Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut, kaupunkisuunnittelu

  • Käyntiosoite work Solistinkatu 2, Oulu
  • Postiosoite postal Oulun kaupungin kirjaamo PL 27, 90015 Oulun kaupunki
  • Puhelin work Vaihde 08 558 410 Kaupungin puhelinpalvelunro
    08 558 558 00 work
  • Sähköposti
  • Anna palautetta
Tiedot esitetään hCard-muodossa.