Opettajien ja yrittäjien lounaalta avaimia yrittäjyyskasvatukseen - Ajankohtaista - Koulutus ja opiskelu - Koulutus ja opiskelu - Oulun kaupunki

Ajankohtaista Ajankohtaista

< Takaisin

Opettajien ja yrittäjien lounaalta avaimia yrittäjyyskasvatukseen

 

 

BusinessOulu ja sivistys- ja kulttuuripalvelut järjestävät säännöllisesti opettajien ja yrittäjien välisiä treffitapahtumia. Niiden tavoitteena on lisätä koulujen ja yritysten välistä yhteistyötä ja sitä kautta kehittää yrittäjyyskasvatusta.

Viimeisimmät koulujen ja yritysten lounastreffit olivat 18. toukokuuta, ja tapahtuma houkutteli paikalle mukavan joukon yrittäjyyskasvatuksesta kiinnostuneita opettajia ja yrittäjiä. Tapahtuman tarkoituksena oli auttaa mahdollistamaan yhteistyö, josta molemmat osapuolet hyötyvät uusien ideoiden, näkökulmien ja toimintatapojen myötä. Ongelmaksi yrittäjyyskasvatuksessa ei yleensä muodostukaan kiinnostuksen puute, vaan se, kehen voi ottaa yhteyttä ja mistä lähtisi liikkeelle. 

Sisäinen yrittäjyys tärkeintä

Yrittäjyyskasvatus on näkynyt kouluissa todenteolla vasta muutamia vuosia. Yrittäjyyskasvatus ei tarkoita vain yrittäjäksi oppimista ja konkreettisen yrityksen perustamista vaan se on yleistä asenneilmapiiriä, sisäistä yrittäjyyttä, joka kannustaa oma-aloitteisuuteen, sisukkuuteen, ongelmanratkaisuun ja luovuuteen. Kaikki nämä ovat hyödyllisiä taitoja jokaisella elämänalueella aina vapaa-ajasta opiskeluihin ja työelämään. Yrittäjyyskasvatuksessa ensimmäisenä pysäkkinä onkin arvosanojen sijaan se, että oppilasta autetaan itse löytämään omat vahvuutensa ja kiinnostuksen kohteensa.

Opettajat työelämään -pöydässä keskusteltiin Ope-TET:stä, joka on yläkoululaisille järjestettävän TET:n tapaan opettajien mahdollisuus tutustua haluamaansa työpaikkaan 1–3 päivän ajan. Keskustelun myötä virittyi idea myös lyhytkestoista vierailua pidemmästä kummitoiminnasta, jossa opettajan vierailemassa yrityksessä vierailtaisiin säännöllisesti koko luokan voimin.

Virtuaaliset vierailut -pöydässä annettiin ehdotuksia yritysvierailujen helpottamiseen. Aina ei ole mahdollista vierailla haluamassaan yrityksessä esimerkiksi pitkän välimatkan tai vaarallisen työympäristön vuoksi – tällöin vierailun voisi tehdä netin kautta. Tämä voisi myös madaltaa kynnystä yritysvierailuihin, sillä tapaamisen voisi tehdä oman työpöydän äärestä.

Yritysvierailuista on saatu mukavaa vaihtelua teemapäiviin tai yksittäisiin oppitunteihin, joissa verkon toisessa päässä oleva asiantuntija voi kertoa miksi tarvitset vaikkapa fysiikkaa, kemiaa tai matematiikkaa juuri tässä työtehtävässä.

Pöydissä pohdittiin myös sitä, miten työelämätapahtumia sekä työelämään ja yrittäjyyteen valmentavien taitojen harjoittelua voi koulussa kytkeä moniin eri oppiaineisiin ja kokonaisuuksiin. Osallistujille oli tarjolla myös konkreettista apua ja yhteyshenkilöitä ideointiin ja ideoiden toteuttamiseen oppilaiden kanssa tulevan syksyn tapahtumissa, kuten Ambassador´s Entrepreneurial Challengessa. Osallistuminen luokan kanssa erilaisiin arkielämän ongelmia ratkoviin kilpailuihin voisi tuoda vaihtelua kouluarkeen. Samalla se opettaisi luovuutta, yhteistyötaitoja, ongelmanratkaisua ja pitkäjänteistä tavoitteellista työskentelyä.


Tärkeää jokaisella kouluasteella

Lounastreffitapahtuma antoi avaimia yrittäjyyskasvatukseen peruskoulussa, toisella asteella sekä näiden nivelvaiheissa, mutta sitä voisi yhtä hyvin soveltaa korkeakouluissa. Työelämärelevanssi jää usein vähäiseksi myös siellä, ja esimerkiksi yritysvierailujen sekä kummitoiminnan lisääminen antaisi opiskelijoille varmasti paljon. 

Työelämärelevanssin lisäämisestä ja projektiluontoisesta työskentelytavasta hyötyisivät niin opiskelijat kuin yrityksetkin. 

Teksti: Noora Lievonen

Kirjoittaja on toisen vuoden kasvatustieteiden opiskelija Oulun yliopistossa. Juttu on julkaistu aiemmin Oulun kaupungin intranetissa.
 

Lisätietoja yrittäjyyskasvatuksesta antavat:
Heikki Keränen, heikki.keranen[at]ouka.fi
Pauliina Pernu, pauliina.pernu[at]ouka.fi
Helena Poukkanen, helena.poukkanen[at]businessoulu.com