Ajankohtaista

< Takaisin

Elävää historiaa ja ajassa kiinni – Oulun taidemuseo 2018

Oulun taidemuseon näyttelyvuosi 2018 tarjoaa yllätyksellisen kimaran tarinallistettua historiaa, katu-uskottavuutta, klassikoita ja nykytaiteen pohdintoja luonnosta ja ihmisestä. Itsenäispäivän kynnyksellä 2017 avautuva Näytönpaikka pohjoisessa piilaaksossa (2.12.2017–6.1.2019) on Museo- ja tiedekeskus Luupin suunnittelema ja tuottama teknologia-aiheinen näyttely, jossa yhdistyvät tutkimustieto, kaunokirjallinen kerronta, toiminnallisuus, visuaalisuus ja museokokoelmat. Kirjailija Antti Leikaksen käsikirjoittaman fiktiivisen yritystarinan ympärille on rakentunut lavastaja Kalle Nurmisen tilavisio, jota voisi kuvailla juonelliseksi ja assosioivaksi kokonaistaideteokseksi.  

Tammikuun lopussa avautuu Suomen toistaiseksi laajin yksinomaan graffititaiteeseen keskittyvä museonäyttely, Rakkaudesta vapauteen (27.1.–25.3.), jonka on tuottanut Keravan taidemuseo. Graffititaiteilija Jouni ”Psyke” Väänäsen kuratoima kokonaisuus esittelee parikymmentä vahvaa tekijää mukaan lukien oululaisia graffareita sekä alan kansainvälisiin huippuihin kuuluvan saksalaisen Claudia ”MadC” Walden. Sallivuus ja kiinnostus graffiteja kohtaan ovat lisääntyneet huimasti 2010-luvulla. Yksi näyttelyn kansainvälisesti tunnetuimmista kotimaisista tekijöistä, EGS, esittäytyy talvella 2018 soolonäyttelyllä Helsingin Taidehallissa ja myös Helsingin taidemuseossa nähdään tuleva vuonna graffiteja.

Huhtikuun puolivälissä toteutuu monen vanhemman taiteen ystävän toive. Ateneumin taidemuseon/Kansallisgallerian kansainväliseen näyttelykiertoon tuottama Moderni nainen (15.4.–2.9.) nähdään Suomessa vain Oulun taidemuseossa. Näyttely on ollut 2017 esillä New Yorkissa ja Tukholmassa. Moderni nainen esittelee neljä 1900-luvun alun merkittävää taiteilijaa Ateneumin kokoelmista: Helene Schjerfbeckin (1862–1946), Ellen Thesleffin (1869–1954), Sigrid Schaumanin (1877–1979) ja Elga Sesemannin (1922–2007). Upeassa kokonaisuudessa on 44 maalausta sekä otos Thesleffin puupiirroksia.  Laajin teoskokonaisuus nähdään Schjerfbeckiltä, jonka tuotantoa ei ole koskaan aiemmin esitelty yhtä runsaasti Oulun taidemuseossa.

Oululaisen valokuvaaja Anni Kinnusen yksityisnäyttely The Great Escape (15.4.–2.9.) asettuu mielenkiintoiseen dialogiin Modernin naisen nelikon kanssa. The Great Escape on kertomus siitä, miten ihminen on vähitellen etääntynyt luonnosta, maisema muuttunut näyttämöksi ja ihmisyys roolileikiksi. Kinnunen on usein itse kameransa kohteena, mutta teokset ovat enemmän fantasiaa ja tarkasti rakennettuja tilanteita kuin dokumentaarisia omakuvia. Näyttelyn valokuvat, videot ja installaatiot muodostavat teemallisen kokonaisuuden, joka on ajankohtainen, poleeminen ja vahvasti visuaalinen. Lähes kaikki teokset ovat uutta tuotantoa.

Syksyllä valokiilaan astuu ikoninen hailuotolainen kuvanveistäjä Anni Rapinoja, jonka taide on sananmukaisesti maanläheistä. Luonnollisesti Anni Rapinoja (26.9.2018–13.1.2019) esittelee laajasti taiteilijan 2000-luvun tuotantoa. Näyttelyssä on mukana mm. useita uusia videoteoksia, papanoista tehty valtava installaatio sekä Rapinojan kenties tunnetuimpia ja rakastetuimpia teoksia, vaatteita ja asusteita Luonnon Garderobi –sarjasta. Luonto työtoverina edellyttää kypsyttelevää ja vuodenkiertoon rytmittyvää työskentelytapaa; syvällinen luontosuhde ja luonnontuntemus näkyvät suvereenina yhteistyönä maan ja veden eliökunnan kanssa.

 

Teos sivulla: Helene Schjerfbeck, Eydtkuhnenin tyttö II (1927). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo, ‪kokoelma ‪Kaunisto. Kuva: Kansallisgalleria/Hannu Aaltonen.

Jakolinkki

LUUPPI SOSIAALISESSA MEDIASSA