Ajankohtaista

Modernit naiset valloittavat yleisöä Oulun taidemuseossa

Oulun taidemuseossa vietettiin viime suunnuntaina ennätyksellisen avajaisvierasjoukon kanssa kesäkauden näyttelyiden avajaisia. Talossa avattiin kaksi hyvin erilaista näyttelyä, jotka molemmat osaltaan pohtivat naiseutta kuvataiteessa – ennen ja nyt.

Moderni nainen -näyttely esittelee neljän merkittävän kuvataiteilijan teoksia ja elämää, joka oli omalla aikakaudellaan hyvinkin modernia.   Naiset tasapainoilivat 1900-luvulla vielä sukupuoliroolien rajoitusten kanssa, mutta näyttelyn taiteilijat hyödynsivät tasa-arvokehityksen suomia vapauksia ja kokeilivat uusia taidesuuntauksia. Monet kansainvälisistä virtauksista tulivat Suomeen juuri naistaiteilijoiden kautta. Yhteistä näyttelyn neljälle taiteilijalle oli kainostelematon suhde omakuviin ja rakkaus väriin ja valoon. Myös rinnakkaisnäyttelyn nykypäivän kuvataiteilija, Anni Kinnunen on usein itse kameransa kohteena, vaikka teokset eivät ole varsinaisesti omakuvia. The Great Escape on kertomus siitä, miten ihminen on vähitellen etääntynyt luonnosta, maisema muuttunut näyttämöksi ja ihmisyys roolileikiksi.

Moderni nainen 15.4.–2.9.2018

Ateneumin taidemuseon / Kansallisgallerian tuottama Moderni nainen esittelee neljä tinkimätöntä, ilmaisuvoimaista taidemaalaria, jotka elivät ja työskentelivät niin kuin halusivat luoden samalla roolimallia tuleville sukupolville. Helene Schjerfbeck (1862–1946) oli arvostettu taiteilija jo nuorella iällä 1880-luvulla, Ellen Thesleff (1869–1954) teki läpimurtonsa 1890-luvun ensi vuosina. Sigrid Schauman (1877–1979) opiskeli 1900-luvun ensimmäisellä vuosi-kymmenellä ja Elga Sesemann (1922–2007) kouluttautui alalle sodan aikana 1940-luvulla.

Kaikki neljä taiteilijaa olivat hyvin tietoisia osaamisestaan ja lahjoistaan. He olivat aidosti kansainvälisiä, työskentelivät pitkiä aikoja ulkomailla ja jokainen maalasi elämänsä loppuun asti – tosin taidekriitikkona toiminut, 101-vuotiaaksi elänyt Schauman pystyi omistautumaan taiteelleen vasta yli 70-vuotiaana. Erityisesti Schjerfbeck, Thesleff ja Schauman kehittivät ilmaisuaan ja tekniikkaansa myöhäiselle iälle saakka.

Kansainväliseen kiertoon tehty näyttely on esitelty New Yorkissa (2017) ja Tukholmassa (2017–18).  Suomessa näyttely vierailee vain Oulun taidemuseossa. Modernin naisen kuraattoreina ovat toimineet Ateneumin taidemuseon amanuenssi Anu Utriainen ja museonjohtaja Susanna Pettersson. Näyttely on valloittanut museon ensimmäisen kerroksen A-saliin.  Näyttelyn verkkosivu

Anni Kinnunen – The Great Escape 15.4.–2.9.2018

Oululaisen Anni Kinnusen (s. 1978) näyttely The Great Escape on kriittinen puheenvuoro ajasta, jossa muunneltu todellisuus on totta ja jossa mihinkään ei voi luottaa. Kinnunen on kuvataiteilija, jonka tärkein väline on valokuva. Hän työskentelee myös videon ja installaatioiden parissa. Valokuva on valehdellut niin kauan kuin valokuvaus on ollut olemassa. Silti valokuva koetaan yhä usein dokumentaarisena, totena ja aitona. Valokuva mielletään rehelliseksi ja suoraksi tavaksi kuvata maisemaa, ihmistä, tilanteita ja tapahtumia.

Anni Kinnunen paljastaa teoksissaan valokuvien todellisen luonteen. Hänen kuvansa eivät näytä dokumenteilta, mutta eivät edusta myöskään ylikäsiteltyä mainoskuvaa. Kinnusen kuvat ovat valokuvia, jotka on otettu todellisissa tilanteissa. Ne ovat lopulta varsin totta, mutta näyttävät surrealistiselta leikiltä. Niiden värin- ja valonkäyttö on hurjaa, ja perustuu kontrasteihin

Näyttelyn kuraattorina on ollut Veikko Halmetoja. Näyttely on taidemuseon ensimmäisen kerroksen Tasku-tilassa ja C-salissa. Näyttelyn verkkosivu.
 

Vasemmalla: Helene Schjerfbeck: Mustataustainen omakuva (1915). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo, kokoelma Hallonblad. Kuva: Kansallisgalleria/Hannu Aaltonen.
Oikealla: Anni Kinnunen: The Big Sleep, 2018, Diasec.

Jakolinkki

LUUPPI SOSIAALISESSA MEDIASSA