Minun voimani -etätaidepaja

Suositeltu ikäryhmä: 4–10 v

Etätaidepajassa tutustutaan Vilho Lammen Väkevä lakeus -näyttelyyn ja tarkastellaan taiteilijan sankarikauden “voimamaalauksia”. Videon tehtävissä pohditaan voimaa ja voimakkuutta, sitä miten voima voi näkyä ja tuntua maalauksissa ja myös meissä itsessämme. 

Taidepajan tehtäviin kuuluu voima-asentojen ja -ilmeiden harjoitus, voimamaalauksen tekeminen sekä itsensä kuvaaminen voima-asennossa. Valokuva liitetään voimamaalaukseen joko älylaitteen sovelluksella tai leikkaa-liimaa-tekniikalla. Yhdessä ne muodostavat teoksen, joka kuvastaa lapsen kokemaa voimaa. 

Taidepajan lopuksi teoksia tarkastellaan yhdessä niistä keskustellen: mihin voimaa tarvitaan? Missä voima tuntuu? Mikä on sinun voimasi? 

 

Taideteosten tarkastelu

Videolla tarkastellaan muutamia Vilho Lammen maalauksia. Pysäytä video PAUSE-sanan ilmestyessä ylänurkkaa ja keskustelkaa teoksista alla olevien kysymysten avulla.

Mitä teoksessa on meneillään? Mitä teos esittää? Mitä näet teoksessa?

Mitä vielä voit nähdä teoksessa?

Minkälaisia maisemia tai paikkoja näet teoksissa?

Missä näet kaarevia, mutkittelevia muotoja? Mitä muita muotoja näet teoksessa?

Mitä värejä näet?

Minkälainen tunnelma teoksessa on? Mitkä asiat vaikuttavat tunnelmaan?

Onko teos mielestäsi voimakas vai rauhallinen? Miksi?

Erotatko siveltimen jäljet maalauksessa? Miten taiteilijan sivellin on liikkunut maalauspohjalla?

 

Tulostettava versio opettajille (pdf)

Viljamakasiini 1929

Maakunnan portti 1930

Mestaaja 1930

Liminka 1925–1927

Siltatanssit 1930

Voima-asentojen ja -ilmeiden harjoitus

 

Missä asennossa tunnet itsesi voimakkaaksi? Kokeilkaa erilaisia asentoja.

Asento voi olla mikä vain: tanssiliike, kädet puuskassa, kädet ilmassa, hyppy. 

 

Millaiset ilmeet tuntuvat voimakkailta? Kokeilkaa erilaisia ilmeitä.

Ilme voi olla esimerkiksi leveä hymy, irvistys, mutrusuu tai mikä tahansa.

Tehtävä: Minun voimani -teos

 

Tehtävässä yhdistetään voimamaalaus ja valokuva lapsesta voima-asennossa. Maalaus tehdään pullopeiteväreillä tai akryylimaaleilla, ja kuvaamista varten tarvitaan älylaite tai kamera. Keskustelkaa aluksi siitä, miten maalataan voimakkaasti ja mitkä värit osallistujat kokevat voimakkaiksi. Tutkikaa myös erilaisia maalausvälineitä. 

Materiaalit: 

• A3- tai A2-maalauspaperi
• isot siveltimet, töpöttimet, telat, muut voimakkaaseen, isoliikkeiseen maalaukseen sopivat välineet
• maalarinteippi paperin kiinnittämiseen
• pullovärit tai akryylimaalit
• suojavaatteet
• tabletti, älypuhelin tai kamera
• taustamusiikki 

Vaihe 1: Voimamaalauksen maalaaminen

• Kiinnitä paperi maalarinteipillä pöytään tai maalausalustaan
• Tavoitteena on maalata paperi täyteen värejä, jotka lapsi kokee voimakkaiksi ja kokeilla erilaisia maalaustekniikoita ja -välineitä
• Voit maalata isoilla, vahvoilla siveltimen vedoilla, töpöttää paperia, painaa maalia paperille → tavoitteena on tehdä maalaus, jonka tunnet olevan VOIMAKAS
• Taustalle voi laittaa musiikkia, joka kuulostaa voimakkaalta ja auttaa pääsemään voimatunteeseen
• Anna valmiiden maalausten kuivua hyvin
• Ota kuva valmiista voimamaalauksesta älylaitteella tai kameralla

Vaihe 2: Valokuvaus voima-asennossa 

Tehtävän toisessa osassa liitetään kuva lapsesta maalaukseen joko älylaitteen Green screen -sovelluksella tai perinteisellä leikkaa-liimaa-tekniikalla. Osallista lapsia mukaan tekemiseen mahdollisuuksien mukaan: lapset voivat auttaa kuvauspaikan järjestelyssä sekä tabletin ja kameran käytössä.

Ohjeet kuvaamiseen: 

• Valmistelkaa rauhallinen kuvauspaikka ja varmistakaa, että paikassa on riittävästi valoa. 
• Harjoitelkaa ennen kuvausta lasten kanssa voimakkaita asentoja ja ilmeitä: millaisessa asennossa olo tuntuu voimakkaalta? Entä minkälainen on voimakas ilme? Voitte myös pohtia, millaiset elokuva-, peli-, sarjakuvahahmot tai eläimet ovat voimakkaita ja ottaa niistä mallia asentoihin. Muistakaa, että voima ei tarkoita vain lihasvoimaa, vaan voimakas tai vahva voi olla muillakin tavoin. 

Vaihtoehto A: älylaite + green screen -sovellus

• Valmistele kuvauspaikka ja Green screen -kangas
• Lataa älylaitteeseen Green screen -sovellus (Green Sceen by DO Ink, Kinemaster, Chromavid tai iMovie)
• Ota kuva lapsesta voima-asennossa vihreän kankaan / taustan edessä
• Liitä sovelluksella kuvat voimamaalauksesta ja lapsesta voima-asennossa yhteen ja tallenna valmis teos

Vaihtoehto B: älylaite / kamera + kuvan tulostus

• Ota kuva lapsesta voima-asennossa älylaitteella tai kameralla
• Siirrä kuva tietokoneelle ja tulosta kuva
• Anna lapsen leikata itsensä tulostetusta kuvasta, sommitella ja liimata valokuva voimamaalauksen päälle

Vaihe 3 Lopuksi: Voimamaalausten tarkastelu

• Kootkaa valmiista teoksista näyttely ja tarkastelkaa teoksia yhdessä keskustellen
• Keskustelkaa työpajasta: miltä tuntui maalata voimamaalaus ja ottaa voima-asento? Voitte pohtia myös, mitä voima on? Onko voimaa se, että jaksaa nostaa painavia tavaroita tai hypätä korkealle? Missä voima tuntuu? Tunnetko voiman, kun puristat kätesi nyrkkiin tai poljet jalkaa lattiaan? 
• Entä onko ihminen voimakas muilla tavoin? Tunnetko voiman, kun esimerkiksi suutut jostakin? Missä tunteissa on voimaa? Missä luonteenpiirteissä voi olla voimaa (itsevarmuus, rohkeus, uskallus olla oma itsensä, voima pitää kiinni omista mielipiteistään)?