Rakkaudesta vapauteen

OULUN TAIDEMUSEO | 27.1.–25.3.

Acton | EGS | Eore | Folka | Jani Tolin | Jr. | Kaos | Kiss | Klive | Loop | MadC |Masters | Maver | Mion | Osek | Parasite | Psyke | Round | Skie | Skin | Tazer | Trama | Yoguy

 

Graffiti on tullut jäädäkseen – totuttele ajatukseen. Suomen laajimmassa yksinomaan graffititaiteeseen keskittyvässä museonäyttelyssä on asennetta! Ammattigraffititaiteilija

Jouni ”Psyke” Väänäsen kuratoima ja Keravan taidemuseon tuottama kokonaisuus esittelee parikymmentä Etelä-Suomessa vaikuttavaa eturivin tekijää mukaan lukien oululaisia graffareita sekä alan kansainvälisiin huippuihin kuuluva saksalainen Claudia ”MadC” Walde. Mukana on myös Pimpu Kajanderin/Pip hop arkiston valokuvakooste suomalaisen graffitin historiasta.

Perimätiedon mukaan Suomen ensimmäisen graffitit ilmestyvät 1979 Ouluun. Varsinaisista graffiteista poiketen ne olivat filosofistyylisiä toteamuksia, kuten vanhan paloaseman kyljessä komeillut ”Pysy pystyssä”. Nykymuotoiset graffitit saivat alkunsa 60-luvulla amerikkalaisten suurkaupunkien jengi- ja reviirimerkeistä. Graffitien maailmanvalloituksen taustalla vaikuttivat 80-luvun nouseva hip hop –kulttuuri ja siihen liittyvä newyorkilainen graffitiskene. Suomessa 90-luvun kultavuosia seurasi monin paikoin nollatoleranssi, joka pakotti tekijät maan alle. Tällä vuosikymmenellä sallivuus ja kiinnostus graffiteja kohtaan ovat lisääntyneet huimasti. Vuonna 2017 luvallisia graffitiseiniä oli jo yli 20 kaupungissa. Oulussa katutaiteelle on annettu tilaa muuntamoissa, sähkökaapeissa, alikuluissa ja kaupunkiin on toteutettu useita tilaustöitä. Oulun Katutaide ry:n nettisivuilta löytyy katutaidereitti sekä tietoa uusista hankkeista.

Graffitit eroavat katutaiteesta niin perinteen, asenteen kuin esteettisten päämääriensä osalta. Siinä missä katutaide painottuu kuvaan ja visuaaliseen oivallukseen, graffiti nojautuu typografiaan eli tekstin ja kirjainten muotoiluun, väritykseen ja sommitteluun. Keskiössä ovat yleensä tekijän nimimerkki tai tekijäryhmän nimen lyhenne. Materiaalina käytetään pääosin tussia tai kokemusta vaativaa spraymaalia. Tekniikka ja materiaali vaihtelevat työn idean mukaan.

Näyttelyn teokset liikkuvat hip hopin myötä Suomeen rantautuneista ”vanhan koulukunnan” teoksista nykygraffitiin ja graffitin sääntöjä ja rajoja tietoisesti rikkovaan ja uudelleen tulkitsevaan postgraffitiin. Mukana on pitkänlinjan konkareita, kuten Trama, Jani Tolin ja EGS, jolla on talvella 2018 myös yksityisnäyttely Helsingin Taidehallissa. Joukossa on useita graffitin Suomen mestareita, joka on merkittävä tunnustus tekijöiden keskuudessa. Vuosi 2018 on museokentällä todellista graffitien juhlaa, sillä myös Helsingin taidemuseo tekee aiheesta oman näyttelynsä.

 

Kuva ylhäällä: Skin, Skie & Psyke, Nightmares, 2017. Kuva: Marco Prosch.

Raw Deal Collective, We are Raw Deal, 2017. Kuva Mika Friman.

NÄYTTELYN YLEISÖTILAISUUDET

1.2. ja 6.–8.2. Walk in! – Teippigraffiti
Avoin työpaja teippitaiteen alkeisiin graffitin hengessä. 

4.2. klo 14 Näyttelyesittely 
Rakkaudesta vapauteen ja Näytönpaikka pohjoisessa piilaaksossa

25.2. klo 14 Purkurakennukset taiteen ja kulttuurin pelikenttänä
Kuraattori Jouni Väänäsen luento Satula-tilassa.

18.3. klo 14 Näyttelyesittely 
Rakkaudesta vapauteen ja Näytönpaikka pohjoisessa piilaaksossa

25.3. Luupin perhepäivä

Eore, Not Quite, 2017.