ROHKEUS-VERKKO­NÄYTTELY
1.9.2021–31.8.2022

Mitä rohkeus on? Liittyykö se pelkoon? Onko se avoimutta? Epävarmuuden syleilemistä?  

Mitä rohkeuteen tarvitaan?  

Miten rohkeutta voisi uudelleen määritellä vai pakeneeko se määritelmää? 

Verkkonäyttely raottaa kuvataiteen ja runouden kautta näkymiä siihen, mitä rohkeus voisi olla. Scrollattavassa (vieritettävässä) näyttelyssä on mukana nuoria nykytaiteilijoita ja -runoilijoita, sekä teoksia Oulun taidemuseon kokoelmista. Lisäksi siihen kuuluu pieni tehtäväpaketti, joka pitää sisällään keskustelun aiheita sekä kehollisen, kirjallisen ja unelmointiin kannustavan tehtävän. 

Kutsutut taiteilijat ovat artisti Hassan Maikal, kuvataiteilija Minkki Nurmi sekä runoilija Elsa Tölli. 

Oulun taidemuseon kokoelmataiteilijoista mukana ovat: Minka Argillander, Aino Kannisto, Inari Krohn, Elina Luukanen, Esko Männikkö, Olavi Pajulahti, Sinikka Tuominen ja Anna Tuori.   

Näyttelyn kuratoinnista ja oppimismateriaalista vastaa vastuumuseotutkija Selina Väliheikki. 

Avainsanoja ovat: rohkeus, oma ääni, henkilökohtainen, vapaus, pelko, oma tila, muutos, uskaltaminen.

Näyttely soveltuu käytettäväksi mm.  yläkouluissa, lukioissa ja ammattioppilaitoksissa osana äidinkielen tai suomen kielen opetusta, sekä ilmaisutaidon ja kuvataiteen opetuksessa. 

Klikkaamalla teoksen alla olevaa tekstilinkkiä, avautuu uusi välilehti, jolla pääset lukemaan taiteilijasta ja teoksesta lisää. 

Oppilaitoksille suunnattu materiaali ja linkki ladattavaan pdf-materiaaliin löytyy näyttelyn lopusta. 

 

Kuva bannerissa: Minkki Nurmi, Yhden sijaan monta (aukeama luonnoskirjasta), 2021. Kuva: Minkki Nurmi.

Olavi Pajulahti, Kuura, 1984. Kuva: Mika Friman.

Elina Luukanen, Tämä hetki, 1989. Kuva: Anu Mykkänen.

 


Hassan Maikal, Rohkeus, 2020.

Inari Krohn, Häviäminen, 1991. Kuva: Anu Mykkänen.

Aino Kannisto, Nimetön (Tupakoiva nainen), 1999. Kuva: Mika Friman.

Minka Argillander, Syksy, 2002. Kuva: Mika Friman.

Elsa Tölli, New York 1.

Sinikka Tuominen, Siimes sarjasta Autiomaa, 2008. Kuva: Mika Friman.

Minka Argillander, Perhonen, 2001. Kuva: Mika Friman.

Anna Tuori, Sure It's Empty, 2011. Kuva: Mika Friman.

Minkki Nurmi, Haluan kuulua (aukeama luonnoskirjasta), 2021. Kuva: Minkki Nurmi.

Minkki Nurmi, Yhden sijaan monta (aukeama luonnoskirjasta), 2021. Kuva: Minkki Nurmi.

Esko Männikkö, Untitled sarjasta Organized freedom, 2015. Kuva: Esko Männikkö. 

OPPIMISMATERIAALI

Taustaa ja tehtävät näyttelyyn tutustumisen rinnalle

Verkkonäyttely on selattava kokonaisuus, joka yhdistää kuvataidetta, liikkuvaa kuvaa ja runoutta. Oulun taidemuseon kokoelmateokset saavat rinnalleen kolme mukaan kutsuttua nuoremman sukupolven taiteilijaa, jotka kaikki liikkuvat työskentelyssään runouden, sanataiteen ja lyriikan maastoissa. Heidän teoksensa avaavat rohkeutta eri näkökulmista. 

Onko rohkeus uskallusta? 
Mitä uskaltamiseen tarvitaan? 
Voisinko minä olla rohkea?

Näyttelyn kuvavirta ja runot kuljettavat tunnelmasta toiseen, halki rohkeuden erilaisten sävyjen. Hassan Maikalin, Elsa Töllin ja Minkki Nurmen teokset käsittelevät aihetta suhteessa omaan ääneen, sen löytymiseen ja uskallukseen käyttää sitä. 

Näyttely on suunniteltu käytettäväksi puhelimella, tabletilla tai päätelaitteella. Lisätietoa teoksista ja taiteilijoista saa klikkaamalla teoskuvan alla olevaa tekstilinkkiä.

Tässä oppimismateriaalissa on ehdotuksia keskustelun aiheiksi, sekä neljä tehtäväideaa. Tehtävien määrä ja tekojärjestys on vapaavalintainen. Omakuva- ja kirjoitustehtävä vaativat hieman enemmän aikaa, sekä työvälineitä. Kokonaisen tehtäväpaketin sekä näyttelyn läpikäymiseen on hyvä varata 2,5–3 tuntia.  

Rohkeus-oppimismateriaali (pdf)

 

Mahdollisia keskustelun aiheita näyttelyn rinnalle:  

Miten näyttelyn teokset liittyvät rohkeuteen? Tarkastelkaa teoksia ja keskustelkaa siitä, millaisia rohkeuteen liittyviä aiheita tai johtolankoja niistä löytyy.  

Näyttelyn teoksista löytyy erilaisia tunnetiloja. Millaisia tunnetiloja rohkeuteen voi liittyä? 

Katsokaa ja kuunnelkaa Hassan Maikalin ja Elsa Töllin runovideot. Millaisesta rohkeudesta nämä teokset kertovat? 

 

Tehtäväideoita  

Mielipidejana, 20 min.

Tilan vastakkaisiin seiniin kiinnitetään paperit, joista toisessa lukee “samaa mieltä”, ja toisessa ”eri mieltä”. Paperien väliin kuvitellaan jana, jonka keskellä oleva alue tarkoittaa ”en osaa sanoa”.  Harjoituksen voi vetää kuka tahansa ryhmästä. Hänen tehtävänään on lukea osallistujille seuraavat väitteet, joiden jälkeen he siirtyvät janalla lähemmäksi sitä paperia, joka vastaa heidän mielipidettään. 

Jokaisen väittämän jälkeen voitte lyhyesti jakaa ajatuksia väittämien herättämistä mietteistä ja keskustella siitä, mikä vaikutti päätökseen janalle sijoittumisesta. 

Väittämät: 
Olen ollut joskus rohkea
Uskallan kertoa mielipiteeni kaveriporukassa
Rohkeus ja uhkarohkeus ovat sama asia
Omana itsenä oleminen vaatii uskallusta
Rohkeus näkyy päällepäin
Rohkeus on aina hyvä asia
Heikomman puolustaminen vaatii rohkeutta

 

Unelmoiminen, 5min

Unelmoiminen on haaveilua, itselle tärkeiden asioiden ja päämäärien ajattelemista. Unelmointiin tarvitset vain aikaa. Pysähdy hetkeksi kuuntelemaan itseäsi. Mitä tarvitset? Mistä unelmoit? Miten voisit toteuttaa unelmasi? Mitä toivot?

Tämän harjoituksen voi tehdä yksin, eikä sitä tarvitse jakaa.

 

Omakuva, 20–30 min.

Vesiväripaperia, vesivärit ja vedenkestäviä kyniä tai liituja. Vaihtoehtoisesti puhelin, tietokone, tabletti, jolla käytetään verkkosovellusta, johon voit tutustua tästä linkistä.   

Minkki Nurmen teosta ”Yhden sijaan monta (aukeama luonnoskirjasta)” (2021) voi ajatella ja lukea myös taiteilijan muotokuvana. Kokeile omakuvan tekemistä samaan tapaan. Poimi Minkki Nurmen teoksen tekstistä 10 itseäsi kuvaavaa sanaa. Lisää sanojen joukkoon vielä 20 omavalintaista sanaa, joiden ajattelet kuvaavan sinua. 

Jos työskentelet käsin, voit kirjoittaa valitsemasi sanat A3-kokoiselle paperille vedenpitävällä kynällä (esim. permanenttitussi, lyijykynä tai vahaliitu). Kiinnitä huomiota sommitteluun ja siihen, miten tai mihin muotoon sanat asettelet, minkä kokoisilla kirjaimilla kirjoitat? Kirjoitatko tekstaten, kaunolla tai jollain muulla tavalla? Kirjoitettuasi sanat, ota esiin vesivärit. Maalaa omakuvallesi haluamasi tausta. 

Jos työskentelet digitaalisesti, avaa verkkosovellus tästä linkistä. Kirjoita sovellukseen valitsemasi sanat Nurmen teoksesta, sekä omat 20 sanaasi.  Valitse omakuvallesi sopiva fontti, tausta, tyyli ja muoto. 

Katkelma Minkki Nurmen ”Yhden sijaan monta (aukeama luonnoskirjasta)” (2021) teoksen tekstiä: 

”Annan itselleni luvan olla: tylsä, hauska, väsynyt/energinen, söpö, ruma, kuuma, kaunis, komea, onnekas, onnellinen & onneton, viisas, hölmö, hassu, outo, saman-/erilainen, oikeassa & väärässä & tietämättä, mielipiteellinen/-tön, vahva ja heikko, pehmeä/kova, romanttinen & rationaalinen, tunteellinen & vähemmän, rauhallinen/rauhaton, äänekäs tai hiljainen, (levollinen/levoton) Annan itselleni myös luvan olla olematta mitään näistä = määrittelemätön, nyt ja aina.”

 

Kirjoitusharjoitus, 20–30 min.

Kynä ja paperia tai puhelin, tietokone, tabletti.  

Valitse yksi tai useampi näyttelyn teoksista tekstisi lähtökohdaksi. Kirjoita mitä näet teosta katsoessasi, mitä koet sen välityksellä tai mitä haluaisit sanoa teokselle.  

Jos kirjoittamisen aloittaminen tuntuu vaikealta, voit käyttää kirjoituksesi rakenteena malesialaista pantoumia, joka on nelisäkeinen runomuoto, jossa toistuvat säkeet vaihtavat paikkaa ja merkitystä runon aikana. Nelisäe koostuu neljästä säkeestä eli runorivistä (esim. A–D) ja siinä on usein neljä säkeistöä (1.–4.).  

Tästä linkistä pääset lukemaan Evie Shockleyn kirjoittaman esimerkin pantoumista, nimeltä ”pantoum: landing 1976”

1. säkeistö:



2. säkeistö:


D  

3. säkeistö:



4. säkeistö:



A