Tapahtumat Tapahtumat

< Takaisin

Polttopisteessä taide ja teknologia

Aika: to 15.3.2018 14:30 - 18:00
Paikka: Tiedekeskus Tietomaa, Tiedekeskus Tietomaa, Nahkatehtaankatu 6

Polttopisteessä taide ja teknologia – voiko niitä yhdistää?

Seminaari avaa näkökulmia taiteen ja teknologian yhdistämiseen ja niiden soveltamiseen osana opetusta. Työpajoissa on mahdollista perehtyä seminaarin teemoihin syvällisemmin oman tekemisen kautta. Seminaari on suunnattu opettajille, kasvattajille ja muille alasta kiinnostuneille.

Päivän ohjelma:

14.30 Taidekasvatus ja teknologia – digitaalisuutta käsittämässä
Iiro Tujula, TaM, kuvataiteen ja käsityön opettaja, Käsityökoulu Robotti

15.00 Koodausta ja kuvista
Jani Vallirinne, tietotekniikan DI, Suomen Koodikoulu

15.30 Teknologiakasvatusta ja Maker-oppimista Rajakylän koulussa
Markus Packalén, luokanopettaja

16.00 Kahvit ja välipala

16.30- 18.00 Työpajat
Ennakkoilmoittautuminen 5.3. mennessä peda.taidemuseo@ouka.fi. Ilmoita nimesi ja paja johon haluat osallistua. Pajat ovat maksuttomia ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

A. Taidetta tableteilla klo 16.30–17.15, Tietomaan tiedeluokka
B. Taidetta tableteilla klo 17.15–18.00, Tietomaan tiedeluokka
Pajassa tutustutaan erilaisiin taiteen tekemiseen soveltuviin tablettisovelluksiin. Pajan vetää Sirkku Tahvanainen, FM, koodauksen opettaja ja projektikoordinaattori, Suomen Koodikoulu. Taidetta tableteilla -pajoihin osallistujien on mahdollista katsoa Tietomaan 3D-elokuva Suuntana avaruus ennen tai jälkeen pajan. Max. 10 osallistujaa /paja

C. Elektronisen taiteen työpaja klo 16.30–18.00, Oulun taidemuseon Reppu-työpajatila 
Pajassa rakennetaan elektroninen laite, joka soveltuu taidekasvatukseen. Pohditaan ja tarkastellaan miten elektroniikka soveltuu mediana taidekasvatuksen toteuttamiseen. Pajan vetää Iiro Tujula, TaM, kuvataiteen ja käsityön opettaja. Max. 15 osallistujaa.

Seminaari on kaikille avoin ja sinne on vapaa pääsy. 
 

Käsityökoulu Robotti

Käsityökoulu Robotti tutustuttaa lapsia ja nuoria elektronisen ja mediataiteen sisältöihin, välineisiin, historiaan ja nykypäivään. Opetuksen keskeisiä sisältöjä ovat elektroninen rakentaminen, ohjelmointi, uusi digitaalinen tuottaminen ja luovat kädentaidot. Tavoitteena on kehittää taidekasvatuksen keinoin oppilaiden mediateknologista osaamista ja ymmärrystä, kykyä luovaan toimintaan teknologisessa maailmassa sekä kriittistä medialukutaitoa.

Suomen koodikoulu

Suomen Koodikoulu on opettanut lapsille ja aikuisille algoritmista ajattelua ja ohjelmointia vuodesta 2014. Opetussisältö on Suomen Opetus- ja kulttuuriministeriön hyväksymä ja se vastaa uudessa opetussuunnitelmassa asetettuja vaatimuksia ohjelmoinnin opettamiselle. Puheenvuorossaan pohditaan sitä miten kuva esittäytyy pelintekijälle ja mitä etuja on tietokoneella tehdyllä kuvalla verrattuna perinteiseen kynällä piirrettyyn kuvaan.

Teknologiakasvatusta ja Maker-oppimista Rajakylän koulussa

Millaisessa ympäristössä kasvaa suomalainen innovaatio ja teknologinen luovuus? Mummolan verstaalla, kerhotilan romukasassa, kesämökin puuvarastossa… Voisiko koulussa olla Pelle Pelottoman verstas tai Leonardon ateljee? Oulussa Rajakylän koulussa etsitään oppimisympäristöä, jossa on tilaa, aikaa ja materiaalia käsillä tekemiselle, kokeilemiselle ja arjen ongelmatilanteista kumpuavalle luovuudelle ja designille.

 

 


LUUPPI SOSIAALISESSA MEDIASSA LUUPPI SOSIAALISESSA MEDIASSA