Vilho Lampi, väkevä lakeus
Oulun taidemuseo 13.11.2021–28.8.2022

Vanhalla merenpohja-alueella, viljavalla Limingan lakeudella on avaraa ja valoista. Nämä tummien latorivistöjen rytmittämät pellot ja Liminganjokivarren raitit olivat taidemaalari Vilho Lammen (1898–1936) asuin- ja sielunmaisema. Kotikylässään hän maalasi omakuvia, tilojen lapsia, tupien interiöörejä ja lakeuden maisemia. Lyhyeksi jääneen noin 15 vuotta kestäneen uransa aikana hän ehti kokeilla monia maalaustyylejä ronskista ekspressionismista uusasiallisuuteen ja lopputuotannon herkkään pointillismiin.

Vilho Lampi tasapainoili koko elämänsä vahvan taiteilijakutsumuksensa ja sukutilansa Matinlaurin töiden välillä. Illat ja yöt kuluivat maalaten. Kesäisistä maisemista välittyy myöhäisillan ja yöttömän yön hämäryys. Sankarikauden suurikokoiset voimamaalaukset kuvaavat ihmiset kovina, ylpeinä ja jopa hyökkäävinä. Pariisin matkan 1931 jälkeen sileällä maalaustekniikalla tehdyt asetelmat puolestaan korostavat taiteilijan omaa havaintoa ja esineiden merkityksellisyyttä. 

Näyttely esittelee Vilho Lammen keskeistä tuotantoa 1920–30-luvuilta. Oulun taidemuseon kokoelmaa täydentävät museo-, yksityis- ja yrityskokoelmalainat. Lisättyä todellisuutta, Augmented Reality (AR) hyödyntävät virtuaaliteosmallinnukset ja äänimaailma ovat Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden Tiina Wallinin, Otso Ritonummen ja Saku Vääräniemen toteuttamia.  

 

Kuva ylhäällä: Vilho Lampi, Nukkuva tyttö, 1932, öljymaalaus vanerille. Teoskuva: Mika Friman.
Kuva bannerissa:  Vilho Lampi, Maakunnan portti, 1930, öljymaalaus vanerille, Senta Teräsalmen kokoelma. Teoskuva: Mika Friman.

Vilho Lampi, Omakuva, 1929, öljymaalaus vanerille. Teoskuva: Mika Friman.

Vilho Lampi, Meijeritie, 1930, öljymaalaus vanerille. Teoskuva: Mika Friman.

Vilho Lampi, Viljamakasiini, 1929, öljymaalaus vanerille, 
Senta Teräsalmen kokoelma. Teoskuva: Mika Friman.