Virtuaalinen satuhetki ja tekemistä lapsille Ellen Thesleffin taiteen parissa

Tervetuloa virtuaaliselle satuhetkelle Oulun taidemuseon Aurinkosuudelma-näyttelyyn. Kierroksen aikana tutustutaan Ellen Thesleffin elämään ja taiteeseen sadun keinoin. Satuhetki on suunnattu päiväkoti- ja alkuopetusikäisille lapsille, ja sen aikana kierrellään myös näyttelysaleissa tarkastelemassa teoksia.

Videon satuhetkeen sisältyy kaksi tehtävää, joiden ajaksi voit halutessasi laittaa videon pauselle, tai tehdä ne satuhetken päätteeksi. Satuhetken aikana tutustutaan Ellen! Ellen Thesleffin elämä ja villit värit nimiseen teokseen, jonka on kirjoittanut Leena Virtanen ja kuvittanut Sanna Pelliccioni.

Tehtäväpaketti päiväkoti- ja alkuopetusikäisille lapsille

Tämä tehtäväpaketti sisältää varhaiskasvatus- ja alakouluikäisille sopivia, kotona toteutettavia tehtäviä. Kussakin tehtäväkohdassa katsotaan tarkemmin yhtä Ellen Thesleffin tekemää taideteosta, minkä jälkeen tehdään siihen liittyvä tehtävä. Saat teoskuvan suuremmaksi klikkaamalla sitä.

Voit valita toteutettavaksi koko tehtäväpaketin tai vain osia siitä. Joissakin tehtävissä tarvitset kynän ja paperia. Joissakin tehtävissä hyödynnetään tulostinta, mutta se ei ole välttämätön.

1. Taidetta hankaustekniikalla
2. Liikepantomiimi-leikki
3. Piirustustehtäviä
4. Värien etsintää

1. Taidetta hankaustekniikalla 

Teostarkastelu:

Katsotaan vieressä olevaa kuvaa Ellenin taideteoksesta. Sen nimi on Marionetteja. Tiedätkö millaisia ne ovat?

Videosta näet, miten marionettinukke toimii.

Keksitkö, miten vieressä oleva taideteos on tehty?

Teos on puupiirros. Se tehdään kaivertamalla puulaatta, lisäämällä maalia kaiverrettuun laattaan ja painamalla paperi laatan päälle. Hän teki laatoista erilaisia monivärisiä vedoksia ja painoi niitä eri tavoin käsillä ja jopa jaloillaan.

Kuva: Ellen Thesleff, Marionetteja, 1907, puupiirros.

Toiminta: 

Tehdään kuvia frottage- eli hankaustekniikalla. Tarvitset paperia ja kyniä. Kyniksi sopivat esimerkiksi puuvärit tai vahaliidut.

Etsi jokin litteä esine tai asia, jonka pinnassa on kohokuviota. Luonnosta löydät paljon hankaustekniikkaan soveltuvia materiaaleja, kuten puun kaarnaa tai kasvien lehtiä.

Aseta paperi valitsemasi esineen (esimerkiksi puun lehti) päälle ja väritä paperia kevyesti kynillä, niin että paperin alla olevan esineen kohokuvio tulee esiin paperille Kynää kannattaa pitää viistosti paperin suuntaisesti.

Etsi useita erilaisia pintoja, joista voit tehdä frottage- eli hankaustekniikalla kuvan, ja sommittele niistä paperille yhteinen kokonaisuus.

2. Liikepantomiimi-leikki 

Teostarkastelu: 

Taiteilija on kuvannut tässä teoksessa tanssia. Yritä ottaa samanlainen asento kuin kuvassa. 

Mihin suuntaan kuvassa liikutaan sinun mielestäsi seuraavaksi?

Liikepantomiimi-leikki (vähintään 2 osallistujaa):

Tulosta ensin tästä linkistä löytyvät sanakortit ja leikkaa ne irti mustia ääriviivoja pitkin. Laita sanakortit nurinpäin ja sekoita ne.

Poimi sanakortti ja lue se. Älä kerro muille mitä kortissasi lukee. Esitä liikkumalla ja elehtien liikettä, joka kuvastaa kortissasi olevaa liikuntalajia. Muut arvaavat, mitä liikuntalajia esität. Vaihtakaa esittäjää.

Jos sinulla ei ole käytössäsi tulostinta, voit silti käyttää hyödyksi oheista taulukkoa: osallistuja sanoo kirjaimen A-D -väliltä (valitse pystysarake kirjaimen mukaan) ja sen jälkeen numeron 1-9 välillä (valitse rivi numeron mukaan). Esimerkiksi B3 tarkoittaisi pesäpallo-korttia.

Kuva: Ellen Thesleff, Chopinin valssi, 1942, öljy kankaalle.

3. Piirustustehtävä

Teostarkastelu:

Ellen Thesleff maalasi taiteilijauransa alussa usein ihmisiä arkiaskareissa ja vapaa-ajalla. Kuvassa on taiteilijan sisko Gerda, joka oli taiteilijalle läheinen. Mitä Gerda-sisko tekee Ellenin maalauksessa?

Keksi tarina siitä, mitä tapahtui ennen maalauksessa olevaa hetkeä, ja mitä tapahtui hetken jälkeen.

Toiminta 1.

Tulosta tässä linkissä oleva kuva, jossa on kyseinen taideteoksen kuva ajatuskuplan kanssa. Pohdi mitä kuvan henkilö, Gerda, voisi ajatella. Kirjoita tai piirrä ideasi ajatuskuplaan.

Toiminta 2.

Valitse joku itsellesi tärkeä henkilö. Mitä hän tekee mielellään vapaa-ajallaan? Tee piirros tästä henkilöstä tekemässä hänelle mieluisaa asiaa.

Kuva: Ellen Thesleff, Gerda, 1889, öljy kankaalle.

4. Värien etsintää 

Teostarkastelu:

Katsellaan Lehtimaja-teosta. Taiteilija on kuvannut teoksessa keskikesän valoa Italiassa. Millaisia värejä taiteilija on käyttänyt? Mitkä värit hän on valinnut kuvaamaan varjoa ja mitä värejä hän on käyttänyt auringonvalossa olevien kohtien kuvaamiseen?

Millaista olisi istua tässä ”lehtimajassa?”

Millaisia ääniä kuulisit ympärilläsi lehtimajassa ollessasi?

Kuva: Ellen Thesleff, Lehtimaja (yksityiskohta), 1908, yksityiskokoelma. Kuva: Hanna Kukorelli/HAM.

Toiminta 1.

Katso alla olevaa, teoskuvasta tehtyä värikarttaa, jossa on Lehtimaja-teoksesta poimittuja värisävyjä. Etsi, mistä kohdasta maalausta kukin väri on poimittu. 

Toiminta 2.

Tulosta kuva (värikartta), jossa on Lehtimaja-teoksesta poimittuja värisävyjä. Leikkaa se irti reunoja pitkin.

Valitse yksi värisävy kerrallaan ja etsi kodistasi tai metsäretkeltä asioita, joissa on juuri samaa väriä. Ota värikartta mukaasi etsintäretkelle ja vertaa löytämiäsi värejä siihen. Mitä värisävyä oli helpointa löytää? Mitä värisävyä oli vaikeinta löytää?