Oulu-opiston tarjontaa tekstinä

Oulu-opisto on Oulun kaupungin omistama ja ylläpitämä vapaan sivistystyön oppilaitos, missä kaiken ikäiset voivat opiskella ja harrastaa asuinpaikkakunnasta riippumatta. Oulu-opisto tarjoaa mahdollisuuksia oppimiseen ja elämyksiin ihmisen elämän eri vaiheissa. Opiston arvoja ovat yhteisöllisyys, tasa-arvo, laaja-alaisuus, kulttuurimyönteisyys ja luotettavuus. Oulu-opisto on neljänneksi suurin kansalaisopisto Suomessa.

Oulu-opiston kuulumisia

< Takaisin

Mennään bussilla – On the buses

Erasmus+ hankkeen helmiä

Kieltenopettajat Marjo Ohtamaa ja Minna Hukkanen TRYcamps 4 Adults -TVT- ja kulttuurikurssilla 21.-26.10.2018 Lontoossa

Lähdimme matkaan Oulusta hyvin varhain ja laskeuduimme Lontoon Heathrow’n lentokentälle jo lauantaiaamuna yhdeksän jälkeen paikallista aikaa. Ensimmäisenä päivänä ehdimme sekä asettua hotellille että nähdä hieman Lontoon keskustaa. Pitkän matkustuspäivän jälkeen oli mukava istua ja katsella kaupunkia kaksikerroksisen bussin yläkerrasta.

Sunnuntaina kävimme aamukävelyllä tutustumassa hotellimme lähiseutuun. Päivä oli ihanan aurinkoinen ja lämmin. Koska Hotellimme sijaitsi Heathrow’n lentokentän läheisyydessä, saimme päivittäin nähdä laskuun valmistautuvia lentokoneita taivaalla.

Kurssin ohjelma alkoi sunnuntaina iltapäivästä. Silloin tapasimme kurssin vetäjät, suomalaisen Petrin ja englantilaisamerikkalaisen Tupin, sekä muut seitsemän osallistujaa ensimmäistä kertaa. He olivat Suomesta, Saksasta ja Belgiasta. Kukin sai esittäytyä ja kertoa oppilaitoksestaan. Olimme pohjoisimmat osallistujat ja oli mukava kertoa terveisiä Oulusta ja huomata, että me kurssilaiset edustimme erilaisia oppilaitoksia ja että oppilaamme/opiskelijamme olivat eri ikäisiä. Pääsimme heti myös käsiksi TVT:n opiskeluun, kun Petri tutustutti meidät Plickers.com-sivuston käyttöön. Illallisen söimme porukalla paikallisessa pubissa nimeltä ”Queen’s Head”.

Maanantaiaamuna meillä oli kahdenkeskeiset tapaamiset Tup-opettajan kanssa. Tup kyseli, missä halusimme kehittyä englanninkielen ja opettamisen suhteen sekä antoi neuvoja ja vinkkejä. Päivällä kävimme tutustumassa läheiseen Länsi-Lontoossa sijaisevaan Hounslow-liike- ja asuinkeskukseen lounaan merkeissä. Iltapäivällä opettelimme Edpuzzle-sivuston ja QRafter-sovelluksen käyttöä. Saimme myös nauttia oikean englantilaisen Cream tea -välipalan. Siihen kuului teetä, scones-teeleipiä kerman ja hillon kera sekä perienglantilaisia kerrosvoileipiä sandwich:ejä. Delicious!

Tiistaina meillä oli TVT-painotteinen koulutuspäivä. Belgialainen Ruth esitteli meille englanninopetukseen soveltuvan Canguro-YouTube-kanavan, Minna vinkkasi Lyricstraining-sivustosta ja saksalainen Katrin näytti, miten hän oli käyttänyt PuppetPals-sovellusta opetuksessaan. Petrin opastuksessa kokeilimme puolestaan Quizziz-tietovisojen, Clips-videoiden ja Mindomo-käsitekarttojen tekemistä. Tup jakoi meidät myös ryhmiin suunnittelemaan pedagogisia prepositioharjoituksia, sillä englannin prepositiot ovat tunnetusti haaste sekä opettajille että oppijoille.

Keskiviikkona olikin sitten kulttuuritietoa yhdistettynä TVT:hen Lontoon keskustassa. Ensin kävimme katsomassa Lontoon palon muistomerkkiä, the Monument:iä. Kipusimme 311 porrasaskelta muistomerkin huipulle, josta oli hieno näkymä kaupungin ylle. Sitten aloimme pienissä ryhmissä kuvata iMovie-uutislähetyksiä Lontoon keskustassa. Teimme lähetyksemme belgialaisen Ruthin kanssa ja meidän uutisissamme Prinssi Charles oli kadonnut merkillisellä tavalla. Käsittelimme videollamme kulttuurikohteista Churchill and the War Rooms, the Tube ja St. James’ Park. Illalla oli luvassa Wicked-musikaali ja tutustuminen Lontoon ykkösostoskatuun Oxford Street:iin.

Torstaina päivä alkoi taas Tupin juttutuokiolla. Saimme lisää vinkkejä ääntämiseemme. Sen jälkeen lähdimme Lontoon Camden Towniin. Kierreltyämme siellä matka jatkui North Greenwichiin, jossa Tup oli meitä vastassa. Pääsimme jälleen ihailemaan Lontoota korkeuksista, sillä ylitimme Thames-joen gondolihissillä. Illan hämärryttyä matkustimme veneellä pienen pätkän pitkin Thames-jokea. Kaupungin valot näkyivat hienosti joelle ja reitin varrella oli myös hienoja nähtävyyksiä, kuten esimerkiksi Tower Bridge.

Perjantaina olimme jälleen läheisen Collegen tiloissa. Ehdimme muun muasssa tutustua Photospeak-, Timeline 3D -, Plotagon-, Quizlet ja Nearpod -sovelluksiin. Lisäksi Petri esitteli monta hauskaa sovelluksesta, jolla lapset voivat opetella englantia. Esittelimme myös viikon ryhmätyöt ja katselimme toistemme tekemät iMovie-uutislähetykset. Oli hyvä harjoitus asettua opiskelijan asemaan ja käydä epämukavuusalueella iMovien teossa. Todella hauskat lopputulokset kaikilla ryhmillä! Lopuksi Petri ja Tup jakoi meille todistukset osallistumisesta ja kävimme samaisessa Queen’s Head -pubissa, jossa kurssin aloituspäivänä vierailimme. Pubit ovat englantilaisille kuin toinen olohuone. Siellä juodaan esimerkiksi teetä, olutta tai siideriä, pelataan pelejä, katsotaan jalkapalloa sekä syödään ja jutellaan ystäväporukalla kuten me teimme. Perjantaisin on usein fish and chips -päivä, jolloin tuo perienglantilainen pikaruoka on erikoistarjouksessa. Kylkiäisenä annoksessa on herneitä; muussattuna tai kokonaisina.

Lauantaina ja sunnuntaina matkustimme antoisan ja hienon viikon jälkeen takaisin Ouluun. Saimme kurssilla kaiken kaikkiaan paljon uusia ideoita ja työkaluja TVT:n hyödyntämiseen kielten opetuksessa ja oppimisessa sekä uusia kontakteja ja vertaistukea uuden teknologian integroimiseen kielten opetuksessa. Kiitokset tästä upeasta kokemuksesta, Erasmusplus!