Uutisia

< Takaisin

Ouluspora vei Oulu-näkyvyyttä Helsinkiin puolen vuoden ajan – kampanja onnistui alustavien vaikuttavuustulosten mukaan hyvin

Ouluspora eli Helsingissä linjaliikenteessä kulkenut Oulu-teippauksin varustettu raitiovaunu on liikennöinyt joulukuusta 2017 kesäkuulle 2018 asti. Juhannukseen saakka kestävä kampanja on nyt lopuillaan ja alustavat vaikuttavuustulokset kertovat, että Ouluspora-kampanja on onnistunut hyvin. Toteutetun vaikuttavuustutkimuksen mukaan Ouluspora on toiminut normaalia ulkomainontaa paremmin: keskimäärin ulkomainontaa havaitsee 5 prosenttia ihmisistä ja Oulusporalla huomioarvo on ollut 7 prosenttia. Helsingin seudulla Ouluspora-kampanjan huomioarvo on ollut yli 20 prosenttia. Ouluspora-kampanjan huomanneista noin 50 prosenttia pitää Oulua tavalla tai toisella kiinnostavana paikkakuntana. Lopulliset vaikuttavuustutkimuksen tulokset saadaan myöhemmin kesän aikana.

Kevään aikana Oulu-ratikassa on voinut nähdä ja kuulla oululaisia artisteja ja kulttuuripersoonia ja tutustua oululaiseen osaamiseen: Oulusporassa järjestettiin pop up –esiintymisiä kerran kuussa sekä viisi yksityistilaisuutta eri kohderyhmille. Artisteja nähtiin laidasta laitaan Ellinoorasta Huutajiin ja oopperasta Oulun kauhutarinoihin.

Oulusporaan liittyviä videoita on Oulun kaupungin Facebook-sivulla katsottu lähes 100 000 kertaa. Oulusporan kevään 2018 näkyvin osuus oli Ellinooran yksityiskeikka, johon 22 onnekasta kavereineen voitti liput lähes 2000 arvontaan osallistuneen joukosta.

Ouluspora-kampanjalla on haluttu tehdä Oulua tunnetuksi pääkaupunkiseudulla ja samalla viedä eteenpäin ajatusta siitä, että Oulu hakee Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026. Kampanja on jatkoa Rautatientorin metroasemalla joulun aikaan 2016 olleelle valokuvakampanjalle.

Ouluspora-kampanja toteutettiin yhteistyössä oululaisten toimijoiden kanssa. Paikalliset toimijat huolehtivat yhdessä Oulun vetovoimaisuuden edistämisestä ja tämä kampanja on osa isompaa Oulun seudun markkinoinnin projektikokonaisuutta. Ouluspora-kampanjassa olivat mukana Oulun kaupungin kanssa, Finavia, Haltian, Kaleva, Oulun Kärpät, Luonnonvarakeskus, Oulun ammattikorkeakoulu, Oulun seudun koulutuskuntayhtymä, Oulun yliopisto, Oulun yliopistollinen sairaala, Technopolis, Visit Oulu, VTT, Nokia, Cor Group, Coronaria, Fennovoima ja Arina.

 

Lisätiedot:

 

Sanna Keskinen
Oulun kaupungin viestintäjohtaja, p. 040 574 3409
sanna.keskinen@ouka.fi

 

Hanna Mattila
Projektipäällikkö, Oulun seudun markkinointi
BusinessOulu liikelaitos, p. 040 717 3588
hanna.mattila@businessoulu.com

 

www.helsinki.oulu.com

Sosiaalisessa mediassa voi seurata Oulusporan vaiheita tunnisteella #ouluspora

Jakolinkki

OULU2026 MUISSA MEDIOISSA

Oulun luovat neuvonantajat kokoontuivat ensimmäisen kerran (Kaleva 9.11.2018)

Maan korvessa kulkevi Kauko (Forum24 2.11.2018)

Oulun vahvistaminen on koko maakunnan etu raa­he­lai­sen­kin mielestä (Kaleva 24.10.2018)

Jaakko Kuusisto Kari-Pekka Toivosen tilalle (Radio Pooki 18.10.2018)

Jaakko Kuusisto korvaa Kari-Pekka Toivosen Oulu2026-hankkeessa (Kaleva 18.10.2018)

Elinvoimainen Oulu esillä (Forum24 6.10.2018)

Kulttuurijohtaja kutsuu innostumaan Oulusta (OP Oulun Horisontti -lehti, s. 10–11, 1.10.2018)

Kauko Röyhkä neuvonantajaksi kulttuuripääkaupunkihankkeeseen: "Oulun arktisuutta ja periferiaa kannattaa hyödyntää" (Ilta-Sanomat 29.9.2018)

Leeuwarden antoi paljon oppimisen aiheita (Kaleva 23.9.2018)

Hollannin Leeuwarden vakuutti Oulu2026-hankkeen puuhahenkilöt – oppia haetaan parhaillaan Ouluun (Kaleva 20.9.2018)

Luovuutta monella rintamalla (Forum24 20.9.2018)

Oulu hakee Hollannista vauhtia kult­tuu­ri­pää­kau­pun­ki­hank­kee­seen (Kaleva 18.9.2018)

Oulu nimesi Kauko Röyhkän ja 19 muuta Oulu2026-hankkeen luoviksi neuvo­nan­ta­jiksi (Oulu-lehti 18.9.2018)

Oulu2026-hankkeen luovat neuvonantajat julkistettiin (Kaleva 17.9.2018)

Luovat neuvonantajat valittu (Forum24 17.9.2018)

Ouluspora ajelutti hel­sin­ki­läi­siä me­nes­tyk­sek­kääs­ti (Kaleva 27.6.2018)

Erikoisesti teipattu ratikka kolisteli Helsingissä juhannukseen saakka – kiinnititkö huomiota? ( Ilta-Sanomat 25.6.2018)

Oulu hakee luovia neuvonantajia – kulttuuriväki tulossa mukaan kult­tuu­ri­pää­kau­pun­ki­hank­kee­seen (Oulu-lehti 18.6.2018)

Samu Forsblom lähti Oulusta trumpetistina ja palasi tai­de­joh­ta­ja­na (Kaleva 15.5.2018)

Oulu – rakas ja paska teknologiakaupunni (Evento-lehti 27.4.2018)

Oulu haluaa Euroopan kulttuuripääkaupungin tittelin (Yle 19.4.2018)

Oulun puutteista voi tulla sen vahvuuksia (Kaleva 8.4.2018)

Miehet mustissa huusivat ratikassa, lapset huolestuivat – mieskuoro teki täsmäiskun raitiovaunuun julkisuuden vuoksi (Helsingin Sanomat (6.4.2018)

Oulu jatkaa helsin­ki­läisten ilah­dut­ta­mista – nyt ei Oulusporassa kuiskata, vaan huudetaan (Oulu-lehti 6.4.2018)

Samu Forsblom on Oulun uusi kult­tuu­ri­joh­ta­ja (Kaleva 22.3.2018)

”Koko Oulu kulttuurisekoaa!” – Oulu tähtää Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026 (Demokraatti-lehti 19.3.2018)

Nämä 53 henkilöä nimettiin Oulun kult­tuu­ri­pää­kau­pun­ki­ha­ke­muksen tueksi koottuun valtuus­kun­taan (Oulu-lehti 19.2.2018)

Helsingissä ajava vaa­lean­si­ni­nen Ouluspora ajeluttaa opiskelijoita ys­tä­vän­päi­vä­kier­rok­sil­la ja houkuttelee Ouluun kouluun (Kaleva 12.2.2018)

Oulun kulttuuripääkaupunkihankkeen valmisteluun asetettiin työryhmät (Kaleva 19.1.2018)

Oulun tiernapojat toivottavat hyvää Oulua helsin­ki­läi­sille (Oulu-lehti 18.12.2017)

Oulu haluaa lapsetkin mukaan stra­te­gi­a­työhön (Oulu-lehti 20.11.2017)

Unelmajuna Oulusta Luulajaan voisi olla totta (Kaleva 13.9.2017)

Tuleeko Oulusta 2026 kult­tuu­ri­pää­kau­pun­ki, jos talous kriisiytyy? (Kaleva 18.5.2017)