OuluBot - älykäs virtuaaliassistentti

OuluBot – älykkään virtuaaliassistentin hankinta toteutettiin innovatiivisena julkisena hankintana. Kehityskumppani valittiin maaliskuussa 2020, jonka jälkeen hankkeessa käynnistyi kehittämisjakso (1.5.2020 - 31.12.2021). Kehittäjäkumppaneina toimivat Digital Workforce Oy yhdessä Front AI:in kanssa.

Reilun vuoden mittaisella kehittämisjaksolla OuluBotista kehittyi älykäs virtuaaliassitentti, joka mahdollistaa asiakkaiden ohjauksen ja neuvonnan 24/7. OuluBot otettiin tuotantokäyttöön 1.1.2022. Kehitystyö jatkuu edelleen vuoden 2022 aikana, kerromme uusista ominaisuuksista ja julkaistuista aihealuiesta vuoden mittaan.

 

Tällä hetkellä OuluBot osaa vastata jo useaan ohjauksen- ja neuvonnan aihealueeseen;

  • Oulun seudun joukkoliikenne sekä kadonneiden matkakorttien tiedustelut
  • Oulun kaupungin eVarauspalvelun asioista mm. venepaikat, polttopuupalstat sekä viljelypalstat ja -laatikot 
  • Seudullinen työllisyyden kuntakokeilu ja Businessaseman palvelut
  • Hyvinvointipalveluiden yleisneuvonta, korona-asiat, Oulun Omahoitopalvelun tuki ja ikäihmisten palvelut sekä Aino-neuvonnan palvelut.
  • Pysäköinti ja pysäköinninvalvonta 
  • Kalastusasioihin liittyvä neuvonta
  • Kirjasto
  • Villa Victorin monikieliset neuvontapalvelut
  • Matkailu
  • Hulevesilaskutus
  • Varmennekorttipalveut
  • Oulun Kumppanuuskeskuksen palvelut

Lataa tästä OuluBot kännykkääsi

 

 

OuluBot

Oulun kaupunki on aloittanut Business Finlandin osarahoittaman hankkeen, jossa on tarkoituksena rakentaa chatbot -palvelu, OuluBot. Tarkoitus on, että OuluBotista tulisi virtuaalinen avustaja kaikissa arjen kysymyksissä koskivatpa ne matkailua, yrityksiä tai kaupungin palveluja. Vastauksen tai ohjauksen sähköiseen palveluun saisi ajasta, paikasta, välineestä ja kielestä riippumatta.

”Kysymys voi olla esimerkiksi uimahallin aukioloajasta tai matkailijan kysymys mihin mennä sairastuessa. Chatbot voisi hyödyntää tarvittaessa myös sijainti-/paikannustietoja, puheentunnistusta tai automaattisia kielentunnistus- ja kielenkäännöspalveluita kertovat hankkeen vetäjät rahoituspäällikkö Veli-Matti Keloneva ja ICT-pääsuunnittelija Sirpa Myllymäki.

Chatbot on tarkoitus rakentaa toimimaan millä tahansa laitteella (matkapuhelin, tabletti, tietokone tai jopa älytelevisio) ja erilaisissa sähköisissä palvelukanavissa (puhelut, Twitter, Instagram, Messenger, nettisivut, mobiiliapplikaatiot, jne.).

”Kun Google hakee vain yhden asian kerrallaan, niin tämä chatbot ohjaisi suoraan palveluun. Uutta hakua ei tarvitse tehdä”, Keloneva sanoo.

Teknisesti chatbot hakee tietoa mm. asianomaisilta Oulun kaupungin verkkosivuilta, chathistoriasta, ohjaustiedoista, tietokannoista, ym. tiedon lähteistä. Mikäli kuntalainen hakee tietoa esimerkiksi Kelan palveluihin sisältyvästä asumistuesta, OuluBot voisi ohjata asiakkaan suoraan Kelan verkkosivuille tai siirtää keskustelun Kelan chatbotille. Näin ollen asiakkaan sähköinen palvelupolku ei katkeaisi. OuluBot mahdollistaisi myös virka-ajasta riippumattoman 24/7 palvelun. Mikäli keskustelija hakee sellaista tietoa, johon OuluBot ei osaisi vastata tai ei osaisi ohjata kysyjää oikeaan palveluun, niin virka-aikana keskustelu voitaisiin ohjata esim. Oulun kaupungin chat –palveluun (Oulu10:n yleisneuvonnan asiakaspalvelu).

Chatbotin kanssa voisi myös käydä luonnollista keskustelua. Vieraiden kielten (mm. englanti, ruotsi, saksa, kiina jne.) lisäksi se mahdollisesti ymmärtäisi myös Oulun murretta ja puhutun kielen ja virkakielen käsitteistöä.

Yhden luukun vastausperiaatteella toimiva palvelu on kuntalaisten vankka toive. Se kävi ilmi lokakuussa pidetyssä asiakastilaisuudessa.
”OuluBotilla pyrimme vastaamaan kuntalaisilta tulleeseen toiveeseen asioida ja saada tietoa kaupungin palveluista nopeasti ja helposti. Mahdollisuudet ovat laajat, joten jää vielä nähtäväksi mitä kaikkea voimme OuluBotin avulla mahdollistaa. Myös yritykset ja tutkimuslaitokset ovat kiinnostuneita osallistumaan hankkeeseen”, sanoo kaupunginjohtaja Päivi Laajala. Hän on yksi hankkeen ohjausryhmän jäsenistä.

Projektissa on tavanomaisesta poikkeavaa sen hankintamenettely. Kyse on Oulun kaupungin toisesta julkisesta innovatiivisesta hankkeesta.
”Hankintaa tehdään koko projektin ajan. Kun järjestelmä otetaan käyttöön, päättymisajan jälkeen kilpailutusta ei tarvitse tehdä. Koko ajan mukana on eri yrityksiä ja kukin niistä keskittyy tiettyyn osa-alueeseen, joku eri kieliin ja joku toinen esimerkiksi tekniikkaan. Näistä yrityksistä teemme parhaillaan markkinakartoitusta”, kertoo Keloneva.  

Hän lisää, että ajattelumallissa on vielä oppimista, kun chatbotin myötä asiakas ohjataan palveluun eikä jollekin kaupungin toimialalle.


Virtual Assistant Oulubot -
Briefly in English

Yhteystiedot

  • Kehittämisjohtaja Veli-Matti Keloneva veli-matti.keloneva(at)ouka.fi
  • ICT-ratkaisuasiantuntija Sirpa Myllymäki p. 044 703 1406, sirpa.myllymaki(at)ouka.fi
  • Järjestelmäasiantuntija Hanna Korpiaho p. 044 703 0604, hanna.korpiaho[at)ouka.fi
  • Kehittämisasiantuntija Jarmo Rossi p. 044 703 1318, jarmo.rossi(at)ouka.fi
  • Hankinta-asiantuntija Marjo-Riitta Lalli, p. 044 703 1259,  marjo-riitta.lalli(at)monetra.fi
  • Hankintasuunnittelija Outi Virtasalo, p. 040 586 2709, outi.virtasalo(at)ouka.fi
  • Talouskoordinaattori Anne-Maria Simojoki, p. 050 563 4235, anne-maria.simojoki(at)ouka.fi
  • Sähköposti: Oulubot(at)ouka.fi