Talous

Talousarvio 2019

Kaupunginjohtajan esitys Oulun kaupungin talousarvioksi vuodelle 2019.

Talousarviokirja (pdf)

Talousarvion esittelydiat (pdf)

Talousarviotiedote 8.10.2018

 

Taustamateriaali: Hallinto- ja asiantuntijatehtävissä toimiva henkilöstö Oulun kaupungissa - nykytilan kartoitus 26.6.2018 (pdf)

 

Oulun kaupungin talousarviot

Tilinpäätökset ja toimintakertomukset


Oulun kaupungin talouden ja toiminnan kehittämisohjelma 2010-2012

Oulun kaupunginvaltuusto hyväksyi kesällä 2009 laajan kehittämisohjelman, jossa edellytetään palvelutuotannon ja palveluiden järjestämisen kehittämistä, omistajapoliittisia linjauksia ja omistajaohjauksen kehittämistä, elinkeinopoliittisia toimenpiteitä, johtamisjärjestelmän kehittämistä ja työllisyyttä parantavia toimenpiteitä. Kaupunginvaltuusto hyväksyi linjaukset 23.8.2010.

Oulun kaupungin hankintaohjelma

Oulun kaupunginhallitus hyväksyi 13.6.2017 uuden hankintaohjelman.

Talousarvion 2019 käsittely

Päätöksenteko vuoden 2019 talousarviosta noudattaa seuraavaa aikataulua:

  • Kaupunginjohtajan talousarvioesitys 8.10.2018
  • Kaupunginhallituksen budjettiriihi 1.-2.11.2018
  • Kaupunginhallituksen talousarviokäsittely 12.11., 19.11. ja 26.11.2018
  • Kaupunginvaltuuston talousarviokäsittely alkaa 10.12.2018
  • Kaupunginvaltuuston päätökset 17.12.2018

Ajankohtaista

< Takaisin

Oulun kaupunginhallitus sai kehittämisen eväitä Baden-Württembergistä

Oulun kaupunginhallitus teki matkan Saksaan Baden-Württembergin osavaltioon 17.-21.4. Matkan aikana käytiin myös Ranskan puolella Strasbourgissa tutustumassa Euroopan parlamentin toimintaan, tapaamassa suomalaisia ja saksalaisia europarlamentaarikkoja sekä tutustumassa Strasbourgin kaupunkisuunnitteluun ja joukkoliikenneratkaisuihin. Strasbourgissa Oulun kaupungin johto myös luovutti Oulun kaupungin muistion suomalaisille euroedustajille. Muistiossa kerrotaan Oulun tavoitteista muun muassa koheesiorahoitukseen ja TEN-T –liikenneverkkoon liittyen.

Tiivis matkaohjelma rakentui kaupunkikehittämisen ympärille. Kaupunginhallituksen jäsenet sekä virkamiesjohto tutustuivat muun muassa älykkäisiin liikenneratkaisuihin, joissa teknologiaa hyödyntäen pyritään yhdistämään erilaisia liikkumisen muotoja käyttäjä- ja ympäristöystävällisellä tavalla. Saksassa etsitään kiivaasti keinoja entistä ekologisemman liikkumisen mahdollistamiseksi, ja vahva suuntaus on esimerkiksi se, että kaupunkien keskustoista tehdään autottomia sujuvilla julkisen ja kevyen liikenteen ratkaisuilla.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kyösti Oikarinen (kesk) pitää matkaa onnistuneena. Kaupunkisuunnittelun, kestävän kehityksen, kaavoituksen ja liikennejärjestelyjen lisäksi vahvassa roolissa oli kansainvälinen yhteistyö.

”Kaupungit ovat samanlaisia ja painivat samankaltaisten haasteiden kanssa kaikkialla Euroopassa. Saksan Stuttgartissa työttömyysprosentti on nolla, mutta kasvua hidastaa rakennuspaikkojen puute. Niitä meillä sen sijaan on”, miettii Oikarinen.

Hänestä oli vaikuttavaa se, miten hyvin Oulu tunnetaan Baden-Württembergissä. Matkaohjelmaan kuului muun muassa tapaaminen Baden-Württembergin maapäivien presidentin Muhterem Arasin kanssa.

”Se on pitkäjänteisen yhteistyön tulosta. Alueelle pitävät yhteyksiä niin Oulun kaupunki kuin yliopisto, maakunta ja aluehallintovirastokin. Pitkä yhteistyö on edellytys sille, että matkoista saa näin paljon irti.”

Oikarisen mielestä matka osui hyvään ajankohtaan. Juuri ennen matkalle lähtöä oli valtuuston kokous, jossa päätettiin muuttaa kaupungin hallintosääntöä. Mielipiteet asiassa jakautuivat voimakkaasti.

”Matkalla pääsimme tuulettamaan päätöstä ja ryhmäytymään. Jakautuminen ei näkynyt enää reissulla.”

Myös kaupunginhallituksen varapuheenjohtajien Jenni Pitkon (vihr) ja Tuija Pohjolan (sd) mielestä matka oli onnistunut. Pitkolle paras anti matkassa oli sen kirkastuminen, kuinka oleellisessa roolissa selkeä visio on kaupunkikehittämisessä.

”Meillä tulisi olla kunnianhimoisempia visioita myös Oulussa. Matkalla näkemämme ratkaisut vastaavat hyvin siihen tilanteeseen, jossa kaupungit ovat. Kaupunkeihin pitää mahtua entistä enemmän ihmisiä, mutta se ei voi tarkoittaa, että niissä on myös entistä enemmän autoja.”

Tuija Pohjola muistuttaa, että tällaisilta matkoilta saadut ideat täytyy jalostaa Ouluun sopiviksi.  Yhtenä kehittämisen paikkana hän näkee joukkoliikenteen Valtti-kortin kehittämisen siten, että sillä voisi maksaa paitsi bussikyydit, myös joukkoliikenteen matkaliput laajemmin ja esimerkiksi tulevien kaupunkipyörien käytön.

”Lisäksi tulee etsiä yrittäjiä yhteisautojen hankintaan. Oulussa kävelyn ja pyöräilyn osuus on korkea mutta joukkoliikenne on vielä heikkoa. Yksityisautoilua on edelleen liikaa, ja joukkoliikennettä tulee parantaa.”

Kaupunginjohtaja Päivi Laajala ja maapäivien presidentti Muhterem Aras

Kaupunginjohtaja Päivi Laajala ja Baden-Württembergin osavaltion maapäivien presidentti Muhterem Aras keskustelivat muun muassa kaupunkikehittämisestä kaupunginhallituksen vieraillessa Stuttgartissa.

Jakolinkki

Lyhytosoite tälle sivulle www.ouka.fi/talous