Hätäilmoituksen tekeminen

Hätäilmoitus on tehtävä, jos hätätilanne aiheuttaa vaaraa tai uhkaa terveydelle, ympäristölle tai omaisuudelle eikä paikalla olevat voimavarat riitä tapahtuman torjumiseen.

Jokainen on velvollinen tekemään hätäilmoituksen tilanteen niin vaatiessa.

Hätätilanteessa soita 112

  • Kerro kuka olet
  • Kerro mitä on tapahtunut
  • Kerro tapahtumakunta ja tarkka osoite
  • Vastaa kysymyksiin ja noudata annettuja ohjeita
  • Lopeta puhelu vasta saatuasi siihen luvan 

Soita 112. Puhelut perheenjäsenille, naapuriin, terveysasemalle jne. hidastavat ammattiavun saapumista.

Soita 112 jos tilanne tapahtumapaikalla muuttuu hätäilmoituksen jälkeen. Tieto välitetään paikalle saapuvalle ambulanssille, pelastusyksikölle tai poliisipartiolle.

 

Älä käytä puhelintasi muihin puheluihin. Hätäkeskus tai hälyttämäsi apu saattavat soittaa sinulle ennen saapumistaan.

Opasta hälytetty apu kohteeseen. Mikäli mahdollista, on opastus järjestettävä sille tielle, joka on kohteen osoitetienä.
Esim. jos kohteen osoite on Anterontie 24 D 15, tulisi opastajan olla Anterontiellä eikä D-rapun ovella.

Jos hätänumero on hetkellisesti ruuhkautunut, älä sulje puhelinta! Kuulet nauhoitteen, jossa kehotetaan odottamaan hetki linjalla. Hätäpuheluihin vastataan mahdollisimman nopeasti ja aina soittamisjärjestyksessä.

Et tarvitse hätäpuheluun suuntanumeroa.

Hätäpuhelu on maksuton.

 

Yleinen hätänumero 112
Milloin soittaa?

Kiireellistä apua vaativa hätätilanne ei ole aina tulipalo, sairaskohtaus tai liikenneonnettomuus. Esimerkiksi vesivahinko voi edellyttää pelastuslaitoksen toimenpiteitä omaisuusvahinkojen pienentämiseksi. 

Lisätietoja hätänumerosta, hätänumeroon soittamisesta ja onnettomuuskohteen paikantamisesta löydät Hätäkeskuslaitoksen internetsivuilta.