Takkurannan koulun kulttuuriopetuksen suunnitelma
Päivitetty 2018
Kulttuuriopetuksen tavoitteet:
- - mahdollistaa tasa-arvoinen kulttuuriopetus kaikille oppilaille
-
- vahvistaa peruskoulun aikana oppilaan kulttuurista yleissivistystä
-
- tukea oppilaan kulttuuri-identiteetin muodostumista
-
- kehittää oppilaan luovuutta, mielikuvitusta ja itsetuntoa
-
- vahvistaa kulttuurien moninaisuuden ymmärtämistä
-
- opettaa havainnoimaan ja aistimaan ympäristöään ja ilmaisemaan itseään
-
- tutustuttaa oppilas lähiympäristön kulttuurilaitoksiin ja -toimijoihin
Tummennetulla kirjoitetut on poimittu Oulun kaupungin kulttuuripolusta.
Koulun kulttuuriopetuksen pääsisällöt
| Koulun kulttuuriopetuksen toteutus |
Kulttuurin tai taiteen ala
| Mitä ja miten toteutetaan koulussamme (esim. teema/sisältö ja niiden mahdolliset painotukset, toimintatavat, yhteistyökumppanit jne.)
|
Arkkitehtuuri, muotoilu ja kädentaidot
| Hyödynnetään koulukohtaisia käsityön- ja kuvataiteen opsin sisältöjä.
Hyödynnetään koulun lähiympäristöä ja tiloja taiteen tekemisessä ja ymmärtämisessä. Esim. koulun piha sekä sisätilat ja lähimetsät.
5. lk. Tutustutaan ympäristötaiteeseen esim. talvitaide. |
Esittävät taiteet ja musiikki (mm. draama, teatteri, tanssi, sirkus)
| 1-5. lk. Kerran lukuvuodessa koululle tilataan kulttuuriesitys.
1-5 lk. Temppuradat
1-3. lk. Teatteriesitys koululla jonkun ammattiteatterin/esiintyjän järjestämänä.
4. lk. Pyritään tarjoamaan oppilaille klassisen musiikin konsertti (esim. Oulu sinfonia, Tutti juttu tai klassisen musiikin kouluvierailu)
4-6. lk. Orkesteriesitys koululla Ammattiorkesteri käy vähintään kerran kolmessa vuodessa esiintymässä 4-6. luokkalaisille.
|
Juhlat, tapahtumat ja kulttuuriperintö
| 1-2. lk. Perinneleikit ja -pelit.
1-5. lk. Oppilailla mahdollista tehdä omia esityksiä koulun juhlissa ja tapahtumissa esim. Takkulinnassa tapahtuu.
1-5. lk. Luottamusoppilaiden järjestämä kulttuuritapahtuma koko koululle.
1-5. lk. Osallistuminen koulun juhliin.
1-5. lk. Yhteistyönä seurakunnan kanssa joulu- ja kevätkirkko.
1-5. lk. Teematapahtumat esim. ystävänpäivä, vappu, halloween ja väriviikko.
1-2. lk. Kulttuuriperintöön tutustuminen. Vierailu lähialueen museoon, esim. Oravan koulumuseoon, Pohjois-Pohjanmaan museoon, tai Kiviniemen rannan kalastusmuseoon.
3. lk. Kirkkoon tutustuminen
4. lk. Pohjois-Pohjanmaan museoon ja kulttuurikohteeseen tutustuminen (Okko-kyyti)
5. lk. Kierikkikeskus
5. lk. Oulun taidemuseolla tai keskustan omavalintaisessa kulttuurikohteessa vierailu esim. teatterissa. |
Sanataide ja media (mm. kirjallisuus, elokuva, pelit, uudet & vanhat mediat)
| 1-5. lk. Kirjallisuusdiplomin suorittamiseen kannustaminen
1-5. lk. Lokakuu on lukukuu vaihtuvin teemoin. Huhtikuussa vietetään lukuviikkoa.
1-5. lk. Osallistuminen valtakunnalliseen sanomalehtiviikkoon.
1. lk. Vierailu kirjastossa/-autossa, kirjaston käytön opettelu ja kirjastoon tutustuminen.
3. lk. Kirjavinkkaus, koulujen elokuvaviikkoon osallistuminen
5. lk. Tiedonhaun opettelu Outi-verkkokirjastossa. |
Visuaaliset taiteet (mm. maalaustaide, sarjakuva, valokuva)
| 1-5. lk. Koulu osallistuu Oulun koulun Kohina-lehden tekemiseen.
1-5. lk. Oman koulun kuvataide- ja käsityönäyttelyt
Hyödynnetään koulukohtaisia käsityön- ja kuvataiteen opetussuunnitelman sisältöjä.
Hyödynnetään koulun lähiympäristöä ja tiloja taiteen tekemisessä ja ymmärtämisessä. Esim. koulun piha sekä sisätilat, merenranta ja lähimetsät.
|
Koulukohtainen kulttuuriopetuksen suunnitelma toimii pohjana vuosittaiselle tarkemmalle kulttuuriopetuksen suunnittelulle koululla. Tarkemmassa suunnittelussa on hyvä huomioida esim. mitä tarkempia teemoja/sisältöjä valitaan, oppiaine- ja/tai ops-yhteydet, toimintatavat, luokka-asteet, ajankohta, vastuuhenkilöt, yhteistyökumppanit jne. Oulun kaupungin tarjoama Oppilaan kulttuuripolku otetaan huomioon koulun luokkatasojen lukuvuoden kulttuuriopetusta suunniteltaessa.