Takkurannan koulun vastuullisuussuunnitelma
(L1 AJATTELU JA OPPIMINEN ja L6 TYÖELÄMÄTAIDOT ja YRITTÄJYYS)
”Teen parhaani. Opin itseäni varten. Kaikella tekemisellä on merkitys.”
- Opettelen hoitamaan minulle annettuja tehtäviä aikuisen opastuksessa.
- Uskallan kokeilla, teen virheitä ja pyydän apua, jotta opin. (Aikuinen valitsee sopivat tehtävät. Aikuinen suunnittelee tehtäville aikataulun. Aikuinen auttaa kotitehtävien merkitsemisessä ja muistamisessa.)
- Huolehdin minulle annetuista tehtävistä aikuisen opastuksessa. Tiedän oppimisen vaativan aikaa ja työtä. (Oppilaiden kanssa sovitaan toimintatavat, jotka auttavat tehtävien huolehtimisessa.)
- Huolehdin minulle annetuista tehtävistä. Toimin oma-aloitteisesti ja sinnikkäästi. (Opettelen valitsemaan itselleni sopivia ja oppimistani edistäviä toimimistapoja.)
- Ymmärrän vastuuni omasta oppimisestani. Osaan valita itselleni sopivia tapoja toimia, jotka edistävät omaa oppimistani.
(L3 ITSESTÄ HUOLEHTIMINEN JA ARJEN TAIDOT )
Kasvan koululaiseksi, apunani kodin ja koulun väki.
- Puen ulkovaatteet.
- Tunnistan omat tavarani ja harjoittelen niistä huolehtimista.
- Löydän oman luokkani. Harjoittelen toimimaan yhteisissä tiloissa aikuisen ohjaamana. (jono, oma paikka, naulakkopaikka, pyöräpaikka, ruokailupaikka, Sali, oppitunti, juhla).
- Pakkaan liikuntavarustuksen kotiväen avustuksella. Tuon liikuntavarusteet oikeana päivänä kouluun. Harjoittelen liikuntavarustuksen pukemista (paikka, peseytyminen, aika).
- Valitsen turvallisen koulureitin kotiväen kanssa. Harjoittelen kulkemaan sitä kävellen tai pyörällä.
- Harjoittelen koulupäivän rytmin mukaan toimimista (koulun aloitusaika, välitunnille meno, välitunnilta sisään, ryhmässä siirtymiset, ruokailuaikataulu).
- Huolehdin omista tavaroistani.
- Huolehdin yhteisistä tavaroista aikuisen ohjeistuksessa (Ne pysyvät ehjinä. Ne ovat seuraavalle käyttövalmiina. Ne ovat oikeilla paikoilla.)
- Toimin yhteisissä tiloissa aikuisen ohjaamana.
- Puen säänmukaiset ulkovaatteet ohjeistuksen mukaan.
- Pakkaan ja puen liikuntavarustuksen ohjeistuksen mukaan.
- Liikun turvallisesti lähiympäristössäni kävellen ja pyöräillen.
- Toimin viivyttelemättä koulupäivän rytmissä aikuisen ohjeistuksella.
- Osaan huolehtia ja käyttää yhteisiä tavaroita aikuisen opastuksella.
- Osaan toimia yhteisissä tiloissa sovituilla tavoilla.
- Osaan valita vuodenaikaan sopivan ulkovarustuksen.
- Pakkaan ja puen oikean liikuntavarustuksen.
- Osaan liikkua turvallisesti kävellen ja pyöräillen reitistä riippumatta.
- Toimin viivyttelemättä koulupäivän rytmissä.
- Osaan huolehtia ja käyttää yhteisiä tavaroita oma-aloitteisesti.
- Osaan toimia yhteisissä tiloissa tilanteen vaatimalla tavalla (tilan, tavaroiden ja toisten ihmisten kunnioittaminen).
- Osaan valita toimintaani tarkoituksen mukaisen tilan.
- Osaan valita itselleni sopivan vaatetuksen ja varustuksen (liikuntatunnit, retket, juhlat, ulkovälitunnit, koulupäivä jne.).
- Tiedostan liikenteessä liikkumiseni vaikutuksen muihin tiellä liikkujiin ja toimin siksi vastuullisesti.
- Olen vastuullinen ajankäyttäjä ja tiedostan toimintani vaikutuksen koulupäivän rytmiin.
(L2 KULTTUURINEN OSAAMINEN, VUOROVAIKUTUS JA ILMAISU)
Arvostava ja ystävällinen käytös, hyvät tavat
- Harjoittelen toimimaan ryhmän jäsenenä aikuisten opastuksella - minusta tulee me. (ilmaiseminen, puhuminen, kuunteleminen, monenlaisten ihmisten kanssa toimiminen)
- Harjoittelen tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteita.
- Harjoittelen käyttämään oikeita aterimia. Harjoittelen ruokailemaan siististi.
- Ruokailen omalla paikallani. Maistelen kaikkea, mitä on tarjolla. Opettelen syömään riittävästi.
Kaikki nämä aikuisen opastuksessa.
1. En kiusaa. Kerron aina aikuiselle, jos minua kiusataan.
- Harjoittelen puhumaan ystävällisesti (määrä, voimakkuus, sanavalinnat) ja toiset huomioon ottaen aikuisen opastuksessa.
- Harjoittelen tervehtimistä ja tervehtimiseen vastaamista. Harjoittelen kutsumaan koulun aikuisia sovitulla tavalla.
2. Harjoittelen toimimaan erilaisissa ryhmissä aikuisen ohjeistuksen mukaan.
- Harjoittelen kertomaan tunteista. Harjoittelen aikuisen opastuksessa löytämään sopivia keinoja käsitellä tunteitani. Harjoittelen huomioimaan toisten tunteita.
- Käytän aterimia tarkoituksenmukaisesti. Harjoittelen ruokailemaan siististi ja rauhallisesti. Harjoittelen sopivan annoksen kokoamista. Vältän ruoan jättämistä.
- En kiusaa. Kerron havaitsemastani kiusaamisesta aikuiselle.
- Tervehdin ja vastaan tervehdykseen oma-aloitteisesti. Kutsun koulun aikuisia sovitulla tavalla.
3. Harjoittelen vaikuttamaan erilaisissa ryhmissä aikuisen ohjeistuksen mukaan.
- Harjoittelen kertomaan tunteista. Harjoittelen löytämään sopivia keinoja käsitellä tunteitani aikuinen apunani. Opettelen huomioimaan toisten tunteita omassa toiminnassani.
- Kerään itselleni sopivan kokoisen annoksen. Harjoittelen ottamaan huomioon muut ruokailijat.
- En hyväksy kiusaamista ja osoitan sen toiminnallani kiusaamistilanteissa.
4. Toimin vastuullisesti erilaisissa ryhmissä yhteisten sopimusten mukaan.
Tunnistan tunteitani ja osaan toimia tunnetilassani vastuullisesti. Osoitan empatiaa.
- Ruokailen hyvien tapojen mukaisesti. Suhtaudun ruokaan ja ruokailuhetkeen kunnioittavasti.
- Ymmärrän monipuolisen ravinnon merkityksen omalle hyvinvoinnille.
- Kohtelen kunnioittavasti ja tasapuolisesti erilaisia ihmisiä kaikissa tilanteissa. Puutun tilanteisiin, joissa havaitsen epäkunnioittavaa ja epätasa-arvoista käytöstä.
(L5 TIETO- JA VIESTINTÄTEKNOLOGINEN OSAAMINEN)
”Itseä suojellen, toisia kunnioittaen”
- Opettelen turvallisia TVT:n käyttötapoja (laitteet ja sisältö). Opettelen käyttämään ikätasolleni sopivia sovelluksia. Opettelen toimimaan hyvien käytöstapojen mukaisesti.
- Opettelen pohtimaan ja arvioimaan tiedon luotettavuutta.
- Tiedän, että vastaan kaikesta tekemisestäni.
L7 OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN
- Opettelen suunnittelemaan omaa opiskeluani ja koulunkäyntiäni. Opettelen asettamaan tavoitteita. Opettelen arvioimaan toimintaa. Opettelen tunnistamaan ja käyttämään vahvuuksiani. Opettelen vaikuttamaan itseäni koskeviin asioihin.