Ajankohtaista

< Takaisin

Oulun kaupunki ottaa käyttöön sähköisen tietokannan tulorekisterin vuoden 2020 alusta

Oulun kaupunki alkaa saada tulorekisteristä asiakkaiden palkkatietoja vuoden 2020 alusta tiettyihin lakisääteisiin maksuihin tai etuisuuksien myöntämiseen liittyen. Käytännössä tulorekisterin käyttöönotto helpottaa asiakkaiden toimimista kaupungin kanssa – asiakkaiden ei tarvitse enää toimittaa esimerkiksi palkkatodistuksia työtuloistaan, vaan tiedot tulevat suoraan Verohallinnon ylläpitämästä sähköisestä tietokannasta.

Asiasta tiedotetaan suoraan niille asiakkaille, joiden maksuihin tai etuisuuksiin tämä muutos vaikuttaa. Tällaisia maksuja ovat mm. varhaiskasvatusmaksut, tulosidonnaiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelumaksut sekä eräät tuloihin perustuvat sosiaalihuoltolain mukaiset palvelut.

Oulun kaupungin lisäksi tulorekisterin tietoja hyödyntävät esimerkiksi Kela, Verohallinto ja Tilastokeskus. Viranomaiset ja muut tiedon käyttäjät saavat tulorekisteristä vain sen tiedon, johon niillä on lain mukaan oikeus ja jota ne tarvitsevat toiminnassaan.

Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta, joka sisältää jo nyt kattavat palkkatiedot yksilötasolla sekä vuoden 2021 alusta myös eläke- ja etuustiedot. Tiedon tuottajat (esim. työnantajat) ovat ilmoittaneet tiedot ansiotuloista tulorekisteriin reaaliaikaisesti ja maksukohtaisesti jo vuoden 2019 alusta lukien. Verohallinnon Tulorekisteriyksikkö ylläpitää tulorekisteriä ja toimii vastuuviranomaisena.

 

Tulorekisterin internet-sivuilta lisätietoja.

 

 

Jakolinkki

Poikkeuksia aukioloajoissa

Arkipyhät ja lomakaudet vaikuttavat aukioloihimme.

Aukioloaikojen poikkeukset kootaan yhdelle sivulle.