Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa oululaisten
julkisista sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista 1.1.2023 alkaen

Oululaisia koskevat sosiaali- ja terveyspalvelujen tiedot löytyvät jonkin aikaa myös Oulun kaupungin sivuilta, mutta näitä sivuja ei enää aktiivisesti päivitetä. Tarkista palvelutiedot hyvinvointialueen uusilta verkkosivuilta www.pohde.fi.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

 

Näenkö omat eReseptini?
eReseptit voi uusia Omakanta-palvelussa, ja voimassa olevat reseptit näkyvät valtakunnallisessa Kanta-palvelussa, www.kanta.fi.

Miksi en löydä lapseni tietoja neuvolan ajanvarauspalvelusta?
Ota yhteys neuvolan tai terveysaseman henkilökuntaan verkkoneuvonnan kautta ja pyydä lisäämään asiakastietojärjestelmään lapsesi yhteystietoihin omat yhteystietosi. Tämän jälkeen asiointi onnistuu.

Miksi ajan varaaminen hammashoitolaan tai neuvolaan ei onnistu?
Hammashoitolan ajanvaraukseen edellytetään ajanvarauskutsua.

Ajan varaaminen neuvolaan onnistuu ao. taulukon mukaisten ikärajojen puitteissa:

1½-vuotistarkastus: 1 v 4 kk - 1 v 8 kk

2½-vuotistarkastus: 2 v 4 kk - 2 v 8 kk

4-vuotistarkastus: 3 v 10 kk - 4 v 3 kk

5-vuotistarkastus: 4 v 10 kk - 5 v 3 kk

6-vuotistarkastus: 5 v 10 kk - 6 v 3 kk

Miksi laboratoriokokeiden tulokset eivät ole palvelussa?
Omahoitopalvelussa näkyvät ainoastaan terveysasemien laboratorioissa ja kaupunginsairaalassa otetut kokeet, ei esimerkiksi Oys:n laboratorion.
Lisäksi on tutkimuksia, joiden tulokset eivät tule palveluun. Näitä ovat genetiikka, mikrobiologia ja patologia.

Miksi palvelu kirjaa minut ulos kesken kaiken?
Turvallisuussyistä palvelu kirjaa ulos 30 min kuluessa, jos käyttäjä ei käytä palvelua. Ennen uloskirjautumista, palvelu ilmoittaa asiasta ja voit jatkaa palvelun käyttöä painamalla "jatka käyttöä" painiketta.

Miten voin antaa palautetta Omahoitopalvelun käytettävyydestä tai ongelmista?
Palvelun yläreunassa on Palaute-painike, joka on tarkoitettu Omahoitopalveluun liittyville palautteille. Jos haluat antaa palautetta esimerkiksi terveysaseman palvelusta, niin käytä kaupungin yleistä palautelomaketta. Jos haluat kysyä omaan terveyteesi liittyviä kysymyksiä, voit lähettää viestin terveysasemalle (Omahoidon Viestit-osio).

Voinko siirtää ja perua kaikkia jo varaamiani aikoja?
Omahoitopalvelun kautta ei voi perua tai siirtää puhelimitse varattuja aikoja. Voit muuttaa aikaa soittamalla ko. asiakaspalvelunumeroon.

Mistä tiedän, milloin viestiini vastataan tai tulokset ovat luettavissa?
Jos halut tiedon palveluun saapuneesta viestistä tai tuloksista, voit lisätä asetuksiin oman sähköpostiosoitteesi.

Näenkö lapseni laboratoriotulokset?
Näet alle 10-vuotiaan lapsen laboratoriotulokset Omahoitopalvelussa.

Mistä varaan ajan laboratoriotutkimuksiin?
Laboratoriotutkimuksiin varataan aika Nordlabin sivuilta.

Miksi sivu on tyhjä ja antaa virheilmoituksen?
Kokeile seuraavaa: tyhjennä selaimen välimuisti (työkalut välilehden kautta) ja päivitä selainversio uudempaan.