In English | På svenska | Tekstin koko A- A+

Vihreä lippu -toiminta Vihreä lippu -toiminta

Laanilan koulu on jo viidettä vuotta mukana vihreä lippu -toiminnassa. Toiminta on kestävällä tasolla, eli meillä on oikeus käyttää pysyvästi vihreä lippu tunnusta. Aktiivisesti vihreä lippu toiminnassa on noin neljä opettajaa ja noin 30 oppilasta. Toimintaan osallistuminen on vapaaehtoista ja oppilaat ovat osallistuneet siihen innokkaasti. Uudet jäsenet valitaan vuoden mittaiseksi toimikaudeksi aina syksyisin.

Toimintakauden aikana järjestetään mm. eri teemapäiviä (earth hour, sähkötön päivä, kirpputori & kahvio, ympäristön viihtyvyys). Koulusta on mukana niin yläaste kuin lukiokin, innokkaat opettajat, jotka opastavat toinen toistaan, sekä koulun muu henkilökunta (kiinteistöhuolto, keittiö, siivooja). Raati kokoontuu kuukausittain ja se tapahtuu koulupäivän aikana. Raati on järjestänyt myös yhteisen ryhmäytysreissun kauden alussa. Viime keväänä tuunasimme koulun sisäpihaa uusin istutuksin.

Lisätietoa toiminnasta saa tästä linkistä.

CooPro-projekti

"Osallistuimme marraskuussa CooPro -projektiin, jossa tarkoituksena on levittää ympäristötietoisuutta ja tehdä kansainvälistä yhteistyötä. Työskentelimme Venäjän Karjalasta tulleiden 14 - 16-vuotiaiden oppilaiden kanssa. He olivat Suomessa viikon, joten me projektiin osallistuneet majoitimme heidät koteihimme. Saimme Ouluun vieraita myös Kuusamosta Torangin koululta. Haimme vieraat bussiasemalta jännittynein tunnelmin maanantai-iltana ja tutustuminen lähti käyntiin saman tien. Venäläisillä oli takanaan pitkä matka, joten tuo maanantai-ilta meni tutustuessa isäntäperheeseen, ja nukkumaan mentiin aikaisin.

Tiistaiaamuna oli aikainen herätys. Meidän piti olla kahdeksalta koulumme pihassa, josta bussi lähti kohti Pateniemen koulua. Pateniemen koululla tutustuimme kaikki projektissa mukana olevat nuoret toisiimme sekä teimme kierrätyspenaaleja karkkipapereista. Kävimme myös ala-asteen puolella, jossa leikkimme lasten kanssa yhdessä venäläisiä leikkejä. Pateniemestä palasimme takaisin kahden aikaan, ja loppuilta oli mukavaa vapaa-aikaa.

Keskiviikkona kävimme tutustumassa Ruskon kaatopaikkaan ja jätteiden lajitteluun, mikä oli varsin kiinnostava ja uusi kokemus vieraillemme. Tämän jälkeen pääsimme tutustumaan Ritaharjun uuteen kouluun, jossa söimme myös lounaan. Seuraavaksi matkasimmekin kohti Sanginjoen leirikeskusta ja oppilaiden pyynnöstä, kaupan kautta. Ensimmäiseksi majoituimme huoneisiin. Vaikka Sanginjoella oli märkä ilma, siitä huolimatta leikimme ulkona ruokaa odotellessa. Loimutimme lohta ja kokkailimme vuorollaan ryhmissä. Loppuilta meni sisällä leikkiessä, kortin pelaamisessa ja saunoessa. Hauskaa oli!

Torstaina söimme aamupalan, siivosimme ja lähdimme takaisin kouluun. Koululta lähdimme keskustaan, jossa meillä oli hupaisaa kaupunkisuunnistusta ryhmissä. Meidän tuli esimerkiksi tehdä yksi eläin onnelliseksi, mitata Toripoliisin vatsan ympärys ja löytää halvin karvalakki keskustan liikkeistä. Tämän jälkeen meillä oli vapaa-aikaa muutama tunti. Illalla menimme isäntäperheiden kanssa jäähyväisjuhlaan koululle, jossa teimme mm. Pecha Kucha -menetelmällä esitelmät viikostamme. Juhlan jälkeen palasimme kotiin viimeisen kerran.

Perjantaiaamuna saatoimme vieraamme haikein mielin bussipysäkille, josta heidän kyytinsä lähti kohti kotimaataan. Viikon aikana kielitaitomme karttui ja saimme uusia ystäviä! Toivottavasti vielä näemme."