Oppimisen tuki
Tällä sivulla on tietoa oppimisen tuen palveluista.
Opiskeluhuollon alta löydät tietoa oppilashuoltoryhmän toiminnasta sekä koulukuraattorin ja koulupsykologin palveluista.
Kouluterveydenhuolto
Koulunkäynti on lapselle työtä, jonka vuoksi hän tarvitsee onnistuakseen aikuisen tukea ja ohjausta. Kodin, koulun ja kouluterveydenhuollon yhteistyö on tärkeää koululaisen hyvinvoinnin tukemisessa. Kouluterveydenhuolto on osa oppilashuoltoa.
Terveydenhoitaja suorittaa terveystarkastuksen kaikille oppilaille. Terveystarkastukseen sisältyvät seulontatutkimukset (paino, pituus, näkö, kuulo, verenpaine ja hemoglobiini), terveystottumusten selvittäminen, henkilökohtainen terveyskasvatus ja tarvittavat tehosterokotukset. Lääkäri suorittaa tarkastuksen 1.- ja 5.-luokalla.
Lapsen sairastuessa ilmoittakaa aina opettajalle lapsen poissaolosta. Kouluterveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä tarvittaessa selvitystä työnantajalle sairaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten. Tilapäisen hoitovapaan myöntämisen ehdot on hyvä tarkistaa omalta työnantajalta ja työehtosopimuksesta.
Sairaanhoitoon liittyvät asiat hoidetaan hyvinvointikeskuksen akuuttivastaanotolla. Mikäli lapsellanne on jokin jatkuva lääkitys tai sairaus, joka on hyvä huomioida koulussa, ilmoittakaa siitä lapsen opettajalle. Koulussa tehdään suunnitelma lapsen lääkehoidon toteuttamiseksi.
Miten toimia koulutapaturman sattuessa?
Koulutapaturma on koulussa tai koulumatkalla sattunut tapaturma. Tapaturman ensiapu annetaan koululla ja tarvittaessa pyritään ottamaan yhteys huoltajaan. Oppilaan jatkohoito tapahtuu tarvittaessa hyvinvointikeskuksessa tai OYS:n yhteispäivystyksessä. Koululaiset on vakuutettu koulumatkalla ja koulussa sattuvien tapaturmien varalta. Vapaa-ajan tapaturmien ja sairastuneen lapsen hoidon järjestäminen on ensisijaisesti vanhempien vastuulla. 1.-6.-luokkalaisten koulutapaturmista aiheutuvat kustannukset korvaa kaupunki. Tapaturman vuoksi välttämätön kuljetus koulumatkoille voidaan järjestää lääkärintodistuksen perusteella.
Kouluterveydenhoitajan yhteystiedot:
Kouluterveydenhoitaja Elina Ihalainen p. 040 701 3160 elina.ihalainen(at)pohde.fi
Paikalla koululla: keskiviikko, torstai ja parittoman viikon perjantai
Vastaanotto ilman ajanvarausta: 12.00–12.30
Opiskeluhuolto
Oppilashuolto
Koulumenestys lähtee hyvinvoivista oppilaista.
Oppilashuollon tarkoituksena on pyrkiä luomaan mahdollisimman hyvät olosuhteet koulutyön tekemiseen.
Oppilashuollon tehtäviin kuuluvat oppilaiden hyvän oppimisen, fyysisen ja psyykkisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen ja niiden ylläpitäminen.
Pääpaino oppilashuollossa on ennaltaehkäisevässä toiminnassa. Sitä varten koulullamme toimii yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä, jonka tehtävänä on suunnitella, miten yllä kuvatut tehtävät toteutuvat koulumme toiminnassa.
Koulukuraattori- ja koulupsykologipalvelut ovat osa koulun tarjoamia oppilashuollon palveluita. Koulukuraattori ja koulupsykologi ovat osa koulun oppilashuoltoryhmää ja he toimivat tiiviissä moniammatillisessa yhteistyössä koulun henkilöstön ja oppilaan huoltajien kanssa. Koulukuraattori ja koulupsykologi työskentelevät yksilöiden ja ryhmien kanssa. Yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään kuuluvat rehtori, kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori, koulupsykologi, erityisopettaja ja tilanteesta riippuen myös muuta koulun henkilökuntaa ja yhteistyötahoja.
Koulukuraattori Mira Hyttinen p. 040 663 2433, mira.hyttinen(at)pohde.fi
Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä. Koulukuraattori tarjoaa asiantuntemustaan ja tukeaan esimerkiksi koulunkäyntiin, kaverisuhteisiin ja perhetilanteeseen liittyviin pulmiin tai oppilaan elämässä tapahtuviin muutoksiin. Oppilaat voivat hakeutua oma-aloitteisesti tai huoltajien, opettajan tai muun henkilön suosittelemana keskustelemaan koulukuraattorin kanssa. Keskustelut ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia. Koulukuraattoriin voit olla yhteydessä puhelimitse, sähköpostitse tai wilma-viestien kautta.
Koulupsykologi Liisa Kontio p. 050 420 1588, liisa-maija.kontio(at)pohde.fi
Koulupsykologi auttaa lapsen kasvuun, kehitykseen, koulunkäyntiin ja oppimiseen sekä tunne-elämään liittyvissä asioissa. Keskustelut koulupsykologin kanssa ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia. Huoltajalla on mahdollisuus olla suoraan yhteydessä koulupsykologiin, kun jokin pieni tai suuri lapseen liittyvä asia askarruttaa. Oppilaat voivat hakeutua myös oma-aloitteisesti keskustelemaan koulupsykologin kanssa. Yhteyttä koulupsykologiin voi ottaa Wilma-viestillä tai puhelimen välityksellä.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oppimisen ja koulunkäynnin yleisellä tuella tarkoitetaan kaikille oppilaille suunnattua tukea sekä oppilashuollon palveluita. Yleisellä tuella pyritään ennakoimaan oppimisen esteitä ja edistämään oppimista. Yleisen tuen muotoja ovat mm. eriyttäminen, osa-aikainen erityisopetus, tukiopetus jne..
Silloin, kun yleisen tuen muodot eivät ole riittäviä, on oppilaalla oikeus saada tehostettua tukea oppimiseensa. Tehostetun tuen avulla tuetaan oppimista ja kasvua sekä ehkäistään oppilaan oppimisen, sosiaalisen vuorovaikutukseen tai kehitykseen liittyvien ongelmien kasvamista. Tehostettu tuki rakentuu yleisen tuen tukikäytänteille ja lisäksi käytetään mm. avustajapalveluita, ohjaus- ja tukipalveluita sekä oppilashuollon palveluita. Tehostetun tuen oppimääriä ei yksilöllistetä, sen sijaan opetus- ja ohjausmuotoja voidaan yksilöllistää. Tehostetun tukeen siirryttäessä oppilaalle tehdään yhteistyössä huoltajan kanssa pedagoginen arvio ja sen pohjalta oppimissuunnitelma.
Mikäli tehostetun tuen muodot eivät ole riittäviä, on oppilaalla oikeus saada erityistä tukea oppimiseensa. Erityinen tuki on oppimisen ja hyvinvoinnin tuen vahvin muoto. Erityiseen tukeen siirryttäessä oppilaalle tehdään yhteistyössä huoltajan ja oppilaan kanssa pedagoginen selvitys ja henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Erityisen tuen päätös on määräaikainen. Oppilaantuki tuodaan ensisijaisesti oppilaan omaan luokkaan, mutta jos arvioidaan, että on oppilaan edun mukaista järjestää opetus pienryhmässä, niin oppilas voidaan siirtää pienryhmään. Erityisen tuen aikana voidaan oppilaan oppimääriä yksilöllistää.