Oppimisen tuki
Oppilaalla on perusopetuslain mukaan oikeus saada oppimiseensa tukea. Tuki voi muodostua suoraan opiskeluun annettavasta kolmiportaisesta tuesta tai opiskeluhuoltotoimijoiden antamasta tuesta, kuten esim. kouluterveydenhoito. Alla tarkemmin eri tukimuodoista.
Kouluterveydenhuolto
Kiiminkijoen koululla toimii terveydenhoitaja, joka on paikalla lähes päivittäin. Koululääkäri on tavattavissa torstaisin ja vain sovittuina aikoina.
Kouluterveydenhoitaja
Helena Liedes p. 040 0653 342, helena.liedes@pohde.fi
Koululääkäri
Meerit Härkönen (yhteydenotot terveydenhoitajan kautta)
Opiskeluhuolto
Kiiminkijoen koulussa toteutetaan yhteisöllistä ja yksilökohtaista opiskeluhuoltoa. Oppilas- ja opiskelijahuoltotyö jakautuu yhteisölliseen, ennaltaehkäisevään koko yhteisön hyvinvointiin tähtäävään työhön ja yksilökohtaiseen, oppilaiden terveen kasvun ja kehityksen tukemisen sekä koulunkäynnin sujuvaksi etenemiseksi tehtävään työhön.
Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu noin kerran kuukaudessa. Ryhmään kuuluvat rehtori, apulaisjohtaja, opiskeluhuollon toimijat sekä erityisopettajat. Lisäksi mukaan kutsutaan edustusta huoltajilta ja oppilailta.
Yksilökohtaista opiskeluhuoltoa toteutetaan monin eri tavoin. Nimensä mukaisesti sitä järjestetään oppilaalle henkilökohtaisena ja jokaiselle kerralle sovitaan erikseen mukana olevat henkilöt. Yksilökohtaista opiskeluhuoltoa on mm. terveystarkastukset, kuraattori- tai psykologipalvelut sekä tuen eri vaiheiden palaverit, joita koulussa järjestetään pääsääntöisesti torstaiaamuisin.
Opiskeluhuollon toimijat
Koulupsykologi Virva Sarias p. 050 381 6167
Koulukuraattori Matias Kavalus p. 044 703 9673, soittoaika maanantaisin 8.00-9.30
Kouluterveydenhoitaja Helena Liedes p. 040 0653 342
Koululääkäri Meerit Härkönen (yhteydenotot terveydenhoitajan kautta)
Lisäksi koulun henkilökunnasta jokainen on opiskeluhuollon toimija.
Ohje huoltajille:
Yhteyttä voi ottaa keneen tahansa opiskeluhuollon toimijaan. Ensisijaisesti suosittelemme kuitenkin olemaan yhteydessä omaan opettajaan.
Yhteyttä voi ottaa kaikissa lapsen tai nuoren kasvuun, kehitykseen, oppimiseen ja yleensä koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä. Yhteydenottaja voi olla oppilas itse, huoltaja, opettaja tai jokin muu taho.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaisen opetuksen ohella oppilaanohjausta ja riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen ajan. Tukea on annettava heti, kun tuen tarve ilmenee.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näistä oppilas voi saada kerrallaan vain yhden tasoista tukea.
Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan tuen tarpeeseen. Tämä tarkoittaa yleensä yksittäisiä pedagogisia ratkaisuja sekä ohjaus- ja tukitoimia, joilla tilanteeseen vaikutetaan osana koulun arkea. Yleistä tukea annetaan heti tuen tarpeen ilmetessä, eikä tuen aloittaminen edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä. Yleisessä tuessa tukimuotoja ovat esimerkiksi tukiopetus ja osa-aikainen erityisopetus.
Tehostettu tuki on oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin jatkuvampaa, voimakkaampaa ja yksilöllisempää tukemista. Oppilas voi tällöin tarvita useampaa tuen muotoa. Tehostetun tuen aloittaminen, järjestäminen ja tarvittaessa palaaminen takaisin yleisen tuen piiriin käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti yhteistyössä oppilashuollon ammattihenkilöiden kanssa. Tehostettua tukea annetaan oppilaalle laadittavan oppimissuunnitelman mukaisesti.
Jos oppilaalle annettu tehostettu tuki ei riitä auttamaan oppilasta selviytymään koulutyöstä, tehdään hänelle pedagogiseen selvitykseen perustuva erityistä tukea koskeva hallintopäätös. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), josta on käytävä ilmi erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisen opetuksen ja muun tuen antaminen. Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muusta oppilaan tarvitsemasta, perusopetuslain mukaan annettavasta tuesta.