Järjestyssäännöt
Järjestyssäännöt
Hyvän käytöksen tunnusmerkit
- Noudatan koulun työaikoja. Tulen aamulla ajoissa kouluun ja lähden oppituntien päätyttyä viivyttelemättä kotiin.
- Käyttäydyn kohteliaasti ja hyvien tapojen mukaisesti
- Noudatan koulun henkilökunnan antamia ohjeita. Noudatan hyviä ruokailutapoja.
- Pidän huolta omista ja koulun tavaroista. En ota luvatta toisen omaa.
- Minulla on asianmukaiset opiskeluvälineet ja varusteet koulussa (esimerkiksi liikuntavarusteet)
- En kopioi töihini tekstiä tai kuvia luvatta. Merkitsen työni lähteet näkyviin.
- Kiusaaminen ei ole sallittua missään muodossa.
Oleskelu ja liikkuminen
Koulumatkat:
− Noudatan liikennesääntöjä
− Käyttäydyn ystävällisesti ja huomaavaisesti muita tiellä liikkujia kohtaan.
− En poistu koulun alueelta koulupäivän aikana ilman opetukseen liittyvää tai muuta perusteltua syytä.
− Koulussa tai muussa opetuksen järjestämispaikassa, koulumatkalla sattuneen tapaturman hoito on oppilaalle maksuton. Koulumatka on suorin reitti koulusta kotiin.
− Koulun retkillä käytän pyöräilykypärää
Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
− Noudatan siisteyttä koulun sisä- ja ulkotiloissa
− Olen velvollinen korvaamaan aiheuttamani vahingon ja puhdistamaan tai korjaamaan aiheuttamani sotkut tai vauriot koulun omaisuudelle.
Turvallisuus
− En tuo kouluun koulunkäyntiä häiritseviä tavaroita
− Ylläpidän omalla käyttäytymiselläni yhteistä turvallisuutta
− Jätän koulumatkan kulkemiseen tarkoitettu välineet niille osoitetuille paikoille.
Tietokoneen, matkapuhelinten ja mobiililaitteiden käyttö
− Matkapuhelimen käyttäminen koulussa on sallittua vain opettajan tai koulunkäynninohjaajan luvalla.
Päihteet ja vaaralliset esineet
− Päihteet ja tupakka ovat kiellettyjä.
− En tuo kouluun vaarallisia esineitä tai aineita
Kiusaamiseen puuttumisen malli
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvosuunnitelma
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmaa toteutetaan päivittäisessä arjessa ja on luonteva osa jokapäiväistä toimintaa. Lisäksi puututaan välittömästi yhdenvertaisuutta tai tasa-arvoa heikentäviin epäkohtiin.
Koulun vahvuudet ja kehittämiskohteet Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman kulmakivinä
Vahvuudet
• Saa olla oma itsensä
• Kiusaamiseen on mahdollista puuttua, koska koulun koko kohtuullinen
• Ryhmänmuodostamiseen ja ryhmäytymiseen kiinnitetään huomiota
• Yksilön hyväksyminen, suvaitsevaisuus
• Saa leikkiä mitä haluaa, alakoulussa saa olla vielä lapsi
Kehittämiskohteet
• Kummioppilastoiminnan lisääminen ja kehittäminen (”Kummioppilaskoulutus”, ei välttämättä nimettyjä, henkilökohtaisia kummioppilaita, kummioppilaslogo-kisa)
• Vanhemmat oppilaat nuorempien apuna erilaisissa tilanteissa
• Jokainen kiusattu on liian paljon, puututaan aina kiusaamiseen, kuten nykyisinkin
• Kaveritaitojen opetteleminen
• Somekäyttäytymiseen liittyvien sääntöjen opettaminen
Toimenpiteet lukuvuodelle 2023–2024
- Vrt Agenda 2030 tavoitteet
- Hyvinvointikysely toteutettu syksyllä 2022. Kysely sisälsi yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman osioita-> Kehittämiskohteiden määritteleminen kyselyn tulosten perusteella Kehittämiskohteiden valinta kevät 2023-> Tavoitteisiin pyrkiminen lv 23-24
- Kouluterveyskyselyn tulosten hyödyntäminen
- Tunne- ja turvataitotunnit /YVTA -tunnit luokissa 1h/kk
Kehittämiskohde 1 ja toimenpiteet:
- YVTA- prosessin /Tunne- ja turvataito- prosessin käyttöönotto arjessa - Sitoutuminen kehittämistoimintaan koulun arjessa
Kehittämiskohde 2 ja toimenpiteet:
- Kokonaisvaltaisen opetuksen kehittäminen Agendan 2030 teemoihin nojautuen
- Tilataan isot (A1) lakanat luokkiin Kestävän kehityksen arvoista
- Osallistutaan STEAMin ToolCamp-kilpailuun (=MOK)
Poissaolo-ohjeet
Poissaolot
Pyydämme ilmoittamaan lapsen sairauspoissaolosta Wilmaan tai puhelimella mahdollisimman pian.
Luvan oppilaan poissaoloon muissa kuin sairaustapauksissa myöntää oppilaan opettaja (1-5 koulupäivää) tai rehtori (yli viisi koulupäivää).
Toivomme, että perheet järjestävät mahdollisuuksien mukaan lomamatkansa yms. koululaisten lomien aikana. Jos vapaata tarvitaan muulloin kuin loma-aikana, on huoltajan tehtävä siitä hyvissä ajoin kirjallisesti anomus siihen tarkoitetulla lomakkeella, joka löytyy Wilmasta ´Hakemukset ja päätökset`-välilehdellä
Loman aikana huoltaja sitoutuu huolehtimaan siitä, että lapsi oppii ja tekee opettajan antamat tehtävät. Tukiopetusta loman vuoksi ole mahdollista antaa.
Poissaoloihin puuttumisen malli
Poissaoloihin puuttumisen rajat ja toimenpiteet
Poissaolojen syyt tulee selvittää välittömästi. Luokanopettaja, -valvoja tai -ohjaaja on yhteydessä oppilaan huoltajaan syyn selvittämiseksi. Alla olevien tuntirajojen lisäksi on tärkeää myös seurata poissaolojen ajankohtaa ja säännöllisyyttä. Mikäli poissaoloissa on toistuvuutta, tulee asiaa selvittää ennen alla olevien tuntirajojen täyttymistä.
Huoltajat ovat velvollisia ilmoittamaan lastensa poissaoloista viipymättä. Näin luokanopettajat ja - valvojat ovat ajan tasalla siitä, mitkä oppilaan poissaoloista ovat luvallisia (esimerkiksi sairauspoissaoloja) ja mitkä luvattomia.
Luvattomat poissaolot
Runsaat luvattomat poissaolot ovat aina merkki siitä, että oppilaan asiat eivät ole kohdallaan. Varhainen puuttuminen ehkäisee oppilaiden syrjäytymistä ja edesauttaa asioiden korjaantumista varhaisessa vaiheessa. Oulun kaupungin poissaoloihin puuttumisen malli on seuraava:
1.Kasvatuskeskustelu, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 10 h
Luokanopettaja, -valvoja tai -ohjaaja ohjaa oppilaan kasvatuskeskusteluun, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 10 h. Kasvatuskeskustelu kirjataan Wilma -järjestelmän lomakkeelle. Huoltajalle tulee varata mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluun tai osaan siitä, jos se PoL 35 a § 2 momentissa esitetty huomioon ottaen katsotaan tarpeelliseksi.
Yksi hyvä työkalu käydä kasvatuskeskustelu on käyttää Lapset puheeksi – menetelmää.
Tarvittaessa konsultoidaan opiskeluhuoltoa tai muita asiantuntijoita.
2.Luvattomien poissaolojen jatkuessa opiskeluhuollon työtekijöitä konsultoiminen
Poissaolojen jatkuessa käydään keskustelu oppilaan kanssa, esimerkiksi hyödyntäen Lapset puheeksi- menetelmää. Tässä vaiheessa keskeisintä on konsultoida opiskeluhuollon työntekijöitä ja pohtia keinoja poissaoloihin puuttumiseksi.
3.Yksilökohtaisen monialaisen asiantuntijaryhmän koolle kutsuminen, kun luvattomia poissaoloja on 20 h
Luokanopettaja, - valvoja/ohjaaja tekee aloitteen opiskeluhuollon monialaisen asiantuntijaryhmän kokoamisesta, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 20 h. Tarvittaessa asiantuntijaryhmään voidaan kutsua opiskeluhuollon yhteistyötahoja. Asiat ja sovitut toimenpiteet kirjataan opiskeluhuoltokertomukseen.
Opiskeluhuollon työntekijät käyttävät Lapset puheeksi - menetelmää ja järjestävät Lapset puheeksi –neuvonpidon.
4.Lastensuojeluilmoitus tekeminen viimeistään, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 30 h
Lastensuojeluilmoitus tehdään viimeistään silloin, kun oppilaalla on luvattomia poissaoloja 30h. Luokanopettaja tai -valvoja tekee tarvittavat pedagogiset järjestelyt sekä osallistuu yksilökohtaisen moniammatillisen asiantuntijanryhmän kanssa oppilaan tilanteen seuraamiseen.
Tee lastensuojeluilmoitus Pohteen verkkosivuilla.
Luvalliset poissaolot
Myös luvallisiin poissaoloihin tulee puuttua. Koulunkäynnin kannalta on tärkeää selvittää poissaolojen syyt sekä niiden merkitys opintojen etenemiseen.
1.Kasvatuskeskustelu pidetään tarvittaessa, kun luvallisia poissaoloja on 30 h
Luokanopettaja, -valvoja tai -ohjaaja keskustelee oppilaan ja hänen huoltajien kanssa. Tarvittaessa konsultoidaan opiskeluhuollon työntekijöitä. Mikäli tilanteessa käydään kasvatuskeskustelu, se kirjataan Wilma -järjestelmän lomakkeelle.
Tarvittaessa Lapset puheeksi - keskustelu ja järjestetään Lapset puheeksi –neuvonpito.
2.Tarvittaessa yksilökohtainen monialainen asiantuntijaryhmä kutsutaan koolle, kun luvallisia poissaoloja on 50 h
Luokanopettaja, - valvoja tai -ohjaaja kokoaa tarvittaessa monialaisen asiantuntijaryhmän, kun oppilaalla on luvallisia poissaoloja 50 h. Tarvittaessa asiantuntijaryhmään voidaan kutsua opiskeluhuollon yhteistyötahoja. Asiat ja sovitut toimenpiteet kirjataan opiskeluhuoltokertomukseen.
Poissaolojen syiden selvittämiseksi käydään tarvittaessa Lapset puheeksi - keskustelu ja järjestetään Lapset puheeksi –neuvonpito.
3.Lastensuojeluilmoitus tulee tehdä, mikäli huolta herättävät luvalliset poissaolot jatkuvat tai syihin ei saada selvyyttä
Luokanopettaja, - valvoja tai – ohjaaja kokoaa opiskeluhuollon yksilökohtaisen monialaisen asiantuntijaryhmän ja tekee tarvittavat pedagogiset järjestelyt.