Oppimisen tuki
Moni lapsi tarvitsee oppimisessa ja koulunkäynnissä tukea, joka voi olla tilapäistä tai pitempiaikaista. Tuen tarve voi vaihdella myös vähäisestä vahvempaan tai oppilas voi tarvita monenlaista tukea yhtä aikaa. Mitä aikaisemmin oppilas saa tukea, sitä paremmin vältetään vaikeuksien lisääntyminen ja kasaantuminen.
Tuen tarpeen varhaiseksi havaitsemiseksi oppilaan tilannetta tulee seurata ja tuki tulee aloittaa heti, kun siihen ilmenee tarvetta. Oppilaan koulunkäynnin tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näistä oppilas voi kerrallaan saada vain yhden tasoista tukea. Tukimuotoja ovat esimerkiksi tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, avustajapalvelut ja erityiset apuvälineet. Jokaisella tuen tasolla voidaan käyttää kaikkia eri tukimuotoja lukuun ottamatta erityisen tuen päätökseen perustuvaa erityisopetusta.
Lue lisää oppimisen ja koulunkäynnin tuesta Opetushallituksen sivuilta.
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhuollon tiedote koteihin
Koulunkäynti on lapselle työtä, jonka vuoksi hän tarvitsee onnistuakseen aikuisen tukea ja ohjausta. Kodin, koulun ja kouluterveydenhuollon yhteistyö on tärkeää koululaisen hyvinvoinnin tukemisessa. Toivomme, että kouluterveydenhuollosta muodostuu perheellenne paikka, johon on helppo ottaa yhteyttä.
Kouluterveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. Lääkärintarkastukset ovat osa laajaa terveystarkastusta, joka tehdään 1., 5., ja 8.-luokan oppilaille. Oppilaan huoltajat kutsutaan mukaan laajaan terveystarkastukseen. Tällöin tapaamisessa voidaan keskustella mahdollisista perheen tarvitsemista tukitoimista. Opettajan palaute oppilaan koulunkäynnistä on osa laajaa terveystarkastusta.
Lapsen sairastuessa ilmoittakaa opettajalle lapsen poissaolosta. Kouluterveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä tarvittaessa selvitystä työnantajalle sairaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten. Tilapäisen hoitovapaan myöntämisen ehdot on hyvä tarkistaa omalta työnantajalta ja työehtosopimuksesta.
Sairaanhoitoon liittyvät asiat hoidetaan hyvinvointikeskuksen akuuttivastaanotolla ilman ajanvarausta. Mikäli lapsellanne on jokin jatkuva lääkitys tai sairaus, joka on hyvä huomioida koulussa, ilmoittakaa siitä lapsen opettajalle. Koulussa tehdään suunnitelma lapsen lääkehoidon toteuttamiseksi.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa kouluterveydenhoitaja, opettaja tai joku muu koulun henkilökuntaan kuuluva. Oppilaan jatkohoito tapahtuu tarvittaessa hyvinvointikeskuksessa tai OYS:n yhteispäivystyksessä. Vanhempiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Tämän vuoksi on tärkeää, että kouluterveydenhuollossa on ajan tasalla olevat huoltajien yhteystiedot.
Koululaiset on vakuutettu koulumatkalla ja koulussa sattuvien tapaturmien varalta. Tapaturman sattuessa varmistakaa, että koulussa on tehty tapaturmailmoitus vakuutusyhtiölle. Vapaa-ajan tapaturmien ja sairastuneen lapsen hoidon järjestäminen on ensisijaisesti vanhempien vastuulla.
Kouluterveydenhoitaja osallistuu koulun oppilashuoltoon.
Kouluterveydenhoitajan tavoittaa Martinniemen koululta:
Maanantaisin klo 8-16
Tiistaisin klo 8-16
Parillisen viikon perjantaisin klo 8-13
Minut tavoittaa myös Wilma-viestillä tai soittamalla
p. 040 701 3160
Terveydenhoitajan vastaanotto ilman ajanvarausta ma-ti ja joka toinen perjantai klo12.00-12.30, jolloin oppilaat voivat käydä keskustelemassa terveydenhoitajan kanssa terveyteen liitttyvistä huolista.
Yhteistyöterveisin:
Elina Ihalainen
Opiskeluhuolto
Oppilashuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Oppilashuoltotyötä ohjaa lukuvuosittain päivitettävä koulukohtainen oppilashuoltosuunnitelma.
Oppilashuollon pääpaino on ennaltaehkäisevässä, yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä. Yhteisöllisellä oppilashuollolla tarkoitetaan koulun toimintakulttuuria ja toimintatapoja, joilla koko kouluyhteisössä edistetään kaikkien oppilaiden oppimista, hyvinvointia, terveyttä, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä opiskeluympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä. Hyvinvointia edistävä yhteisöllinen oppilashuolto kohdistuu koko kouluyhteisöön, tunnistettujen tarpeiden mukaan työtä voidaan kohdentaa myös tietyille luokka-asteille tai ryhmille.
Koululla kokoontuu säännöllisesti moniammatillinen yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä, joka koordinoi ja kehittää yhteisöllistä oppilashuoltoa, yhdessä oppilaiden ja heidän huoltajiensa, koko henkilöstön sekä yhteistyötahojen kanssa. Oppilashuoltoryhmän kokoonpanoon kuuluvat rehtori, kouluterveydenhoitaja, -kuraattori, -psykologi, erityis- ja luokanopettajien edustajat, koti-koulutoimikunnan edustajat, oppilaskunnan edustajat sekä tarpeen mukaan koulun muut yhteistyötahot.
Oppilashuollon kuraattori- ja psykologipalvelut
Yksilökohtaisella oppilashuoltotyöllä tarkoitetaan yksittäiselle oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon palveluja, oppilashuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä monialaista yksilökohtaista oppilashuoltotyötä.
Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä ja koulupsykologi koulussa työskentelevä terveydenhuollon ammattihenkilö. Yhteyttä heihin voi ottaa kaikissa lapsen tai nuoren kasvuun, kehitykseen, oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä. Yhteydenottajana voi olla oppilas itse, huoltaja, opettaja tai jokin muu taho. Koulun henkilöstöllä on mahdollisuus konsultoida oppilashuollon henkilöitä yksittäisen oppilaan asioissa, joko nimettömästi tai huoltajien luvalla myös nimellä. Oppilashuollon palvelut ovat vapaaehtoisia ja tapaamiset luottamuksellisia. Oppilaalla on subjektiivinen oikeus oppilashuoltopalveluihin, eli huoltajalla ei ole oikeutta kieltää alaikäistä käyttämästä palveluja.
Kuraattori ja psykologi antavat tukea ja ohjausta, joilla edistetään oppilaiden oppimista ja hyvinvointia, tervettä kasvua ja kehitystä, arjen sujumista, sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä sekä vuorovaikutussuhteita ja he ovat myös tukena oppilaan elämässä tapahtuvissa muutoksissa. Kuraattori ja psykologi osallistuvat oppilaan oppimisedellytysten arviointiin sekä tukitoimien suunnitteluun. Tarvittaessa koulupsykologi tekee oppimisen ja koulukäynnin haasteita selvitteleviä tutkimuksia huoltajien suostumuksella. Kuraattori ja psykologi osallistuvat mahdollisuuksien mukaan yhteisöllisen työn muotoihin, kuten luokkatyöskentelyyn, ryhmien ohjaamiseen, vanhempainiltoihin, erilaisiin koulun tapahtumiin jne.
Tarvittaessa oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tueksi kootaan monialainen asiantuntijaryhmä. Asiantuntijaryhmään kuuluvat aina oppilas ja hänen huoltajansa, sekä asian käsittelyn kannalta keskeisiä opetuksen ja oppilashuollon työntekijöitä. Oppilaan/perheen suostumuksella ryhmään voidaan kutsua myös muita asian selvittelyn kannalta oleellisia henkilöitä, kuten oppilaan/perheen läheisiä ja/tai muita sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden toimijoita. Asiantuntijaryhmän työskentelyn keskeiset asiat kirjataan Wilmaan oppilashuoltokertomukseen.
Martinniemen koulussa työskentelevät koulupsykologi Päivi Sarome ja koulukuraattori Minna Niskala. Heidät tavoittaa Wilman kautta, puhelimitse (myös tekstiviesti/WhatsApp) ja sähköpostitse. Yhteystiedot koulun kotisivulla. Martinniemen koululla he ovat tavattavissa sovitusti.
Martinniemen koulun lisäksi kuraattori ja psykologi työskentelevät Länsituulen koululla sekä Martinniemen ja Länsituulen päiväkotien esiopetusyksiköissä.
Päivi Sarome, koulupsykologi
p. 050 439 8995
Minna Niskala, koulukuraattori
p. 050 388 6931
Oppilas- ja opiskelijahuollon kuraattori- ja psykologipalvelut esittäytyvät videolla. Video on valmistettu yhteistyössä nuorten viestintätyöpajan kanssa, tekstitys on saatavilla ruotsiksi ja englanniksi (kts. YouTube asetukset).
Katso Oppilashuollon esittelyvideopalveluista esi- ja perusopetuksessa
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
OPPIMISEN TUKI
Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Moni lapsi tarvitsee oppimisessa ja koulunkäynnissä tukea, joka voi olla tilapäistä tai pitempiaikaista. Tuen tarve voi vaihdella myös vähäisestä vahvempaan tai oppilas voi tarvita monenlaista tukea yhtä aikaa. Mitä aikaisemmin oppilas saa tukea, sitä paremmin vältetään vaikeuksien lisääntyminen ja kasaantuminen. Tuen tarpeen varhaiseksi havaitsemiseksi oppilaan tilannetta tulee seurata ja tuki tulee aloittaa heti, kun siihen ilmenee tarvetta. Oppilaan koulunkäynnin tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näistä oppilas voi kerrallaan saada vain yhden tasoista tukea. Tukimuotoja ovat esimerkiksi tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, avustajapalvelut ja erityiset apuvälineet. Jokaisella tuen tasolla voidaan käyttää kaikkia eri tukimuotoja lukuun ottamatta erityisen tuen päätökseen perustuvaa erityisopetusta.
Yleinen tuki
Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan tuen tarpeeseen. Tämä tarkoittaa yleensä yksittäisiä pedagogisia ratkaisuja sekä ohjaus- ja tukitoimia, joilla tilanteeseen vaikutetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa osana koulun arkea. Yleistä tukea annetaan heti tuen tarpeen ilmetessä, eikä tuen aloittaminen edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä.
Tehostettu tuki
Tehostettu tuki on oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin jatkuvampaa, voimakkaampaa ja yksilöllisempää tukemista. Oppilas voi tällöin tarvita useampaa tuen muotoa. Tehostetun tuen aloittaminen, järjestäminen ja tarvittaessa palaaminen takaisin yleisen tuen piiriin käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti yhteistyössä oppilashuollon ammattihenkilöiden kanssa. Tehostettua tukea annetaan oppilaalle laadittavan oppimissuunnitelman mukaisesti. Yhteistyö ja suunnitelmallisuus ovat tehostetun tuen toteutumisen edellytys.
Erityinen tuki
Jos oppilaalle annettu tehostettu tuki ei riitä auttamaan oppilasta selviytymään koulutyöstä, tehdään hänelle pedagogiseen selvitykseen perustuva erityistä tukea koskeva hallintopäätös. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), josta on käytävä ilmi erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisen opetuksen ja muun tuen antaminen. Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muusta oppilaan tarvitsemasta, perusopetuslain mukaan annettavasta tuesta. Erityisopetus ja oppilaan saama muu tuki muodostavat järjestelmällisen kokonaisuuden. Huoltajan tuki, moniammatillinen yhteistyö ja yksilöllinen ohjaus ovat tärkeitä.
(OPH. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki)
Martinniemen koulussa oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tukea toteuttavat opettajat, erityisopettajat, koulunkäynninohjaajat, rehtori, koulukuraattori, koulupsykologi, kouluterveydenhoitaja ja huoltajat yhteistyönä. Koulun kaikki oppilaat kuuluvat yleisen tuen piiriin. Luokanopettaja toteuttaa pääsääntöisesti yleisen tuen tukimuotoja, kuten tukiopetusta ja eri ohjausmuotoja. Martinniemen koulussa toimii kaksi laaja-alaista erityisopettajaa, jotka toimivat yhteistyössä luokanopettajien kanssa. Toinen laaja-alainen vastaa pääsääntöisesti 1–3-luokkien ja toinen 4–6-luokkien oppilaista. Laaja-alainen erityisopettaja toteuttaa sekä yleisen tuen että tehostetun tuen tukimuotoja yhdessä luokanopettajan kanssa. Martinniemen koulussa on myös kaksi alueellista erityisryhmää, joiden opettajina toimivat erityisluokanopettajat. Erityisryhmien oppilaat saavat tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyen sekä erityisryhmässä että integroituna yleisopetuksen ryhmissä. Koulussamme on neljä vakituista koulunkäynninohjaajaa, joista kaksi on pääsääntöisesti erityisryhmissä ja kaksi yleisopetuksen ryhmien mukana.