Uppo-Nalle ja Erakko

Uppo-Nalle ja Erakko -kirjan kansikuvitus
Uppo-Nalle ja Erakko

Uppo-Nalle ja Erakko

WSOY 1987
Elina Karjalainen ja Hannu Taina (kuv.)

GENRE

Romaani

FESTIVAALIVUOSI

2013

KOHDERYHMÄ

Lapset

PROJEKTI, JOHON KIRJA LIITTYY

Saareen
 

Eräänä kesäisenä päivänä Uppo-Nalle lähtee omin päin merelle kalastamaan. Nousee myrsky, joka heittää Uppiksen arvoitukselliselle autiolle saarelle. Siellä Uppis ystävystyy partapehkoisen Erakon kanssa, ja saariseikkailu voi alkaa!

Kenelle? Uppo-Nalle-kirjat sopivat hyvin ääneen luettaviksi jo leikki-ikäisille. Tarinat ovat kuitenkin niin monisyisiä ja mukaansatempaavia, että niissä riittää käsittelyn aiheita myös alakoululaisille.

ARKKU

Kaikkialla luolassa leijui yrttien miellyttävä tuoksu, ja Uppo-Nallesta tuntui, että tuoksu tuli suuresta puuarkusta, joka näytti mitä sopivammalta aarteiden ja salaisuuksien tyyssijalta. (s. 24.)

Jos sinä löytäisit autiolta saarelta arkun, mitä siellä mahtaisi olla? Keksi aarrearkkuusi sisältö ja kirjoita se muistiin.

KASVIEN KIELI

–Vihdoin aloin ymmärtää eläinten ja kukkien kieltä. Sinä päivänä, jolloin ensimmäisen kerran käsitin, mitä sinikello minulle sanoi, olin hyvin, hyvin onnellinen. (s. 26.)

Millaista voisi olla sinikellojen kieli? Tai jonkin muun kasvin? Kirjoita valitsemasi kasvin kieltä ja anna kaverisi tulkata se suomeksi.

KASVIEN TAIKAA

Minusta on ollut hienoa tavata kukkia, jotka ovat välttämättä halunneet tulla poimituiksi ja kuivatuiksi, koska niillä on ollut parantava voima (s. 26).

–Niin valtava on tämä pensaan voima, että kuka tahansa, joka käyttää voimaa väärin, joutuu ikävyyksiin (s.41).

Keksi tuntemillesi kasveille parantavia voimia! Tutki kasvikirjoja ja mieti, millaisia voimia kasveilla voisi olla. Kirjoita reseptejä, joiden avulla kasvien parantavat tai muut voimat saadaan esille.

Keksi, miten erilaisia kasveja täytyy käsitellä, jotta niistä saadaan myrkyllisiä. Mieti, kenelle tai mille kyseinen kasvi on myrkyllinen ja miten myrkky vaikuttaa.

TÄHYSTYSTORNI

Uppo-Nalle oli viettänyt vartiotornissa jo monta tuntia tähystellen kaukoputkella merta (s. 64).

Mitä tähystystornista voisi näkyä? Mitä haluaisit itse nähdä tähystystornista? Tähystäkää ja kuvitelkaa näkymiä!

PÄIVÄKIRJA

Lopulta Uppis kirjoitti päiväkirjaansa näin: ”Eräänä hiljaisena päivänä haaksirikon jälkeen. Tähystänyt koko aamun. Ei mitään näkyvissä. Kirjoittanut kaksi syvällistä runoa. Ei uusia näkyvissä. Toivonut näkevänsä pelastusretkikunnan. Ei pelastusretkikuntaakaan näkyvissä. Apua, apua! Enkö koskaan pääse pois täältä? (Tuon edellisen lauseen kirjoitin huvikseni.) Toivon, että voisin kirjoittaa päiväkirjaani viisaita asioita jälkipolville perinnöksi. Huom! Rekkuliini tunnustettu koiraksi. Sen ei tarvitse enää olla lammas.” (s. 66–67.)

Kirjoita päiväkirjaa Uppiksen tyyliin. Mitä sinulla on ja ei ole näkyvissä? Muistathan myös sulkumerkinnät ja huomioitavat seikat!