4.-6. lk Verkkotiedon jäljillä

Materiaalin ovat tuottaneet Oulun kaupunginkirjasto ja Iin kirjasto ja se löytyy myös Qridi-oppimisympäristöstä.

Materiaalin taustatarinassa kuvitteellisen Kukkukallion koulun oppilaat tekevät koulun verkkolehteä ja etsivät sitä varten tietoa verkosta. Oppimiskokonaisuutta voi käyttää missä tahansa Suomessa. E-kirjastovideossa on käytetty esimerkkinä Pohjoisen eKirjastoa.

Oppimiskokonaisuuden tavoitteet

Verkkotiedon jäljillä -materiaalin tavoitteena on kehittää verkkotiedonhaun ja tiedon luotettavuuden arvioimisen taitoja. Oppilas oppii tunnistamaan erilaisia tiedonlähteitä verkossa ja tekemään valintoja. Tavoitteena on oppia konkreettisia keinoja, joilla arvioida tiedon ja hakutulosten luotettavuutta.

Kokonaisuudessa tarkastellaan myös kirjaston verkkoaineistoja, kuten e-lehtiä ja Finna-palvelua. Tehtävissä tutustutaan aineistojen tekijänoikeuksiin ja lähdeluettelon tekemiseen. Tavoitteena on, että oppilas tuntee tekijänoikeuksia ja lähdemerkintöjä sekä osaa ikäryhmälle soveltuvalla tavalla huomioida julkaisemisen rajoituksia ja oikeuksia. 

Tervetuloa Kukkukalliolle!

Verkkotiedon jäljillä tehtävissä kulkevat mukana Kukkukallion koulun oppilaat. Kaisla, Perttu ja Saana ovat 5A-luokalla Kukkukallion alakoulussa. Heidän opettajansa nimi on Katriina. Kukkukallion koulu on pieni vanha koulu, joka täyttää tänä vuonna 70 vuotta! Koulu on siis perustettu viime vuosituhannella. Monien oppilaiden isovanhemmat ovat käyneet koulua tässä samassa rakennuksessa. 

Kukkukallion koulun oppilaat ja opettajat tekevät juhlavuoden kunniaksi koulun verkkolehden. Katriina-ope on verkkolehden päätoimittaja ja koulun oppilaat ovat toimittajia.

Seuraavissa tehtävissä sinäkin pääset tutustumaan millaisiin pulmiin Kaisla, Perttu ja Saana sekä heidän luokkakaverinsa törmäävät verkkolehden juttuja tehdessään. Saat itsekin tehdä tehtäviä. Tervetuloa mukaan!

1. Verkko­leh­den­tekijät

Koulun verkkolehden juttujen kirjoittamisessa on monta vaihetta ja oppilailla on paljon opittavaa. He ratkovat erilaisia pulmia ja oppivat paljon tiedonhausta. Katriina-ope saa tiedonhaun opetukseen apua kirjastosta. Kirjaston videoiden avulla oppilaat oppivat uutta mm. nettitiedonhausta ja tiedon luotettavuudesta. Sinäkin pääset katsomaan näitä videoita.

2. eKirjaston e-lehdet

Verkkolehtiä on monenlaisia. Verkkolehti voi sijaita verkkosivulla ja olla esimerkiksi blogin kaltainen, kuten Myllytullin koulun verkkolehti Tullin Tarinat. Kirjaston kokoelmissa on myös verkkolehtiä. Kirjaston väki esittelee Kukkukallion koulun oppilaille kokoelmassa olevia verkkolehtiä. Verkkolehtiä pääset lukemaan eKirjastossa kirjastokortilla ja PIN-koodilla. Katso sinäkin alla oleva video.

3. Tiedon­lähteet

Kukkukallion koulun oppilaat etsivät verkkolehden juttuja varten paljon erilaista tietoa. Eri asioista löytyy tietoa erilaisista tiedonlähteistä. Mieti siis aina, millaista tietoa olet hakemassa ja mistä tiedonlähteestä löytäisit parhaiten tietoa.

Tiedonlähteet voivat olla painettuja, sähköisiä tai henkilöitä. Erilaisia tiedonlähteitä ovat esimerkiksi:

  • internet
  • tietokirjat
  • e-lehdet ja e-kirjat
  • henkilöt
  • sanomalehdet
  • aikakauslehdet
  • kartat

Millaisia tiedonlähteitä sinä käytät? Kirjoita tehtävän vastaus muistiinpanoihisi. 

Mikä on lähdeluettelo?

Katriina-ope kertoo Pertulle, että verkkolehteen kirjoitetaan lähdeluettelo. Lähdeluettelossa luetellaan ne tiedonlähteet, joista verkkolehden juttuihin on etsitty tietoa. Esimerkiksi kirjasta kirjan nimi ja kirjailijan nimi. Lähdeluettelossa kaikki tärkeät tiedot ovat tallessa ja niitä voi jälkeenpäin tarkistaa. Lähdeluettelo liittyy myös tekijänoikeuksiin. Niistä tulee myöhemmin tehtäväsarjassa lisätietoa.

Katso alla oleva video. Miten internetistä otettu kuva merkitään lähdeluetteloon? Kirjoita tehtävän vastaus muistiinpanoihisi. 

Kopiraittilan koulun sivuilta löydät ohjeet lähdeluettelon tekoon.

4. Tiedonhaku netistä

Perttu ja Kaisla etsivät Katriina-open kanssa tietoa juttujen pohjaksi. Internetistä löytyy helposti paljon tietoa. Hakuja kannattaa rajata, jotta hakutuloksia ei tulisi liian paljon.

Katso alla oleva Tiedonhaku netistä -video. Mitä kahta hakusanaa kannattaa kokeilla, jos haet tietoa koululaisten vapaa-ajasta? Kirjoita vastaus muistiinpanoihisi.

Googlen hakutulos

Katso ensin alla oleva video Minkä hakutuloksen valitsen?

Kaisla kirjoittaa verkkolehteen jutun Kukkukallion koulun historiasta. Aluksi hän etsii netistä tietoa koulujen historiasta. Tutki Kaislan hakutuloksia Googlessa. Mitkä kaksi hakutulosta Kaislan kannattaisi sinun mielestäsi avata? Perustele mielipiteesi. Kirjoita tehtävän vastaus muistiinpanoihisi.

5. Voiko tietoon luottaa?

Kaisla, Perttu ja Saana luokkakavereineen ovat jo oppineet, että kaikkeen tietoon ei voi luottaa. Nyt heidän on mietittävä, onko löydetty tieto totta. He toimivat kuin tiedon salapoliisit ja arvioivat tiedon luotettavuutta:

  • Tietääkö haastateltu henkilö varmasti tästä aiheesta?
  • Voiko kirjan tai lehden tieto olla vanhaa?
  • Onko netissä oleva tieto totta?
  • Vaikuttaako netissä oleva sivusto luotettavalta? Oppilaat kiinnittävät huomiota nettisivustoon ja sen osoitteeseen.

Katso alla oleva Voiko tietoon luottaa? -video.

Keskus­te­lu­palstan luotet­tavuus

Tietoa hakeva Perttu löytää netistä keskustelupalstan, jossa jutellaan Kukkukallion jalkapallokentästä. Keskustelupalstaa lukiessa on hyvä tunnistaa, onko kyseessä mielipide vai tosiasia. Mielipide on henkilön oma näkemys jostakin asiasta. Samasta asiasta voi olla eri mieltä. Tosiasia on asian todellinen tila eli se on totta.

Lue tämän linkin takaa löytyvä keskustelupalstan keskustelu. Etsi kyseiseltä keskustelupalstalta yksi tosiasia ja yksi mielipide. Kirjoita tehtävän vastaus muistiinpanoihisi.

Verkkosivun osoite

Verkkosivun osoitetta kannattaa tutkia tarkemmin. Osoite kertoo sivun julkaisijan ja ylläpitäjän. Tämä on hyvä tietää, kun arvioi tiedon luotettavuutta.

Julkaisijan näkee yleensä heti osoitteen alusta. Julkaisija vaikuttaa sivun sisältöön ja siihen, miten asioita sivulla käsitellään. Ovatko siellä kerrotut asiat virallisia, tutkittuja ja tarkistettuja vai ehkä mielipiteitä ja käsityksiä?

Kukkukallion viitosluokkalaiset ovat etsineet verkkolehteen tietoa netistä. Lehtijutun kirjoittajilla on vain lista erilaisista nettiosoitteista, joiden joukosta pitäisi valita luotettavat lähteet artikkelia varten.

  • https://yle.fi/uutiset  - Ylen uutispalvelu
  • https://www.iltalehti.fi/viihde - Iltalehden viihdeuutiset
  • www.eduskunta.fi - Suomen eduskunnan viralliset sivut
  • https://www.hs.fi/lastenuutiset/ - Helsingin Sanomien Lasten uutiset
  • https://www.suomi24.fi/  - Keskustelupalsta Suomi24
  • http://kuonokirjassa.blogspot.com/ - Lukukoira Sylvin blogi

Mikä on luotettavin ja epäluotettavin lähde? Perustele valintasi. Kirjoita tehtävän vastaus muistiinpanoihisi.

6. Tekijä­noi­keudet


Kukkukallion oppilaat eivät kirjoita kaikkia juhlalehden juttuja itse. Verkkolehteen laitetaan myös muiden kirjoittamia tekstejä ja muiden ottamia kuvia. Silloin täytyy ottaa huomioon tekijänoikeudet.

Mikä on tekijä­noikeus?

Tekstin kirjoittajalla tai kuvan ottajalla on aina omiin teoksiinsa tekijänoikeus. Tekijänoikeus määritellään laissa. Se pitää ottaa huomioon ja kertoa mistä ja keneltä teksti tai kuva on peräisin. Näin tekevät myös lehteen kirjoittavat Kukkukallion oppilaat. He tutustuvat tekijänoikeuteen ja siihen, kuinka tekstien ja kuvien alkuperä merkitään. 

Jos haluat, voit tutustua tekijänoikeusasioihin Kopiraittilan koulun verkkosivuilla ja pelata siellä oman luokka-asteesi tekijänoikeuspeliä. Kopiraittila on oikea aarreaitta. Siellä kerrotaan tekijänoikeuksista, lähdeluetteloista ja lähdeviittauksista. Sieltä löydät vastauksia moniin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Voiko toisen tarinan julkaista?

Kukkukallion koulun oppilaat ovat löytäneet nykyään yläkoulussa opiskelevan Manun koulutarinan. Oppilaat haluaisivat julkaista Manun tarinan verkkolehdessä. Nyt kun oppilaat ovat oppineet tekijänoikeuksista, he pohtivat, voidaanko Manun juttu julkaista.

Katso alla oleva Manun tarina -video.

Tutki tekijänoikeuksia Kopiraittilan koulun sivuilla: tietoa oppilaan tekijänoikeudesta.

Pitäisikö Manulta kysyä lupa tekstin julkaisemiseen? Kirjoita tehtävän vastaus muistiinpanoihisi.

7. Kuvat ja niiden käyttö

Kukkukallion koulun oppilaat etsivät netistä kuvia verkkolehteensä. He pohtivat, saako toisten ottamia kuvia käyttää. Kuvien ottamisessa ja käyttämisessä oppilaiden on hyvä muistaa muutama asia:  

  1. Kuvan ottajalla on tekijänoikeus omaan kuvaansa. Kuvan käyttöön pitää olla lupa sen ottajalta.
  2. Kun otat kuvan vaikkapa luokassa ja julkaiset sen, tarvitset siihen luvan. Pyydä aina lupa kuvassa olevilta henkilöiltä.

Kuvapankkien kuvat

Kuvapankeissa on myös ilmaisia, vapaasti käytettäviä kuvia. Ilmaisia kuvapankkeja ovat esimerkiksi Pixabay tai Pexels. Tutki Mediataitokoulun Julkase vaan -julistetta

Etsi jokin kuva ilmaisesta kuvapankista. Voit hakea esimerkiksi punaisen ruusun kuvan.

Finna - vanhojen kuvien hakeminen

Kuinka löydät vanhoja kuvia netistä?

Katriina-ope ehdottaa, että oppilaat etsivät valokuvia entisajan lapsista. Oppilaat päättävät, että 50 vuotta vanhat kuvat 1970-luvulta ovat sopivan vanhoja. Mistä niin vanhoja kuvia löytää?

Kirjastonhoitaja on kertonut opelle Suomen kirjastojen ja museoiden yhteisestä tietokannasta nimeltä Finna. Sieltä löytää vanhoja valokuvia. Kirjaston opasvideon avulla 5A-luokka tutustuu kuvien hakuun Finnasta. Katso alla oleva opastusvideo.

Etsi finna.fi-sivustolla kuva omalta kotipaikkakunnaltasi.