Kansainvälisyys

Olemme osallistuneet 1990-luvulta lähtien joka syksyiseen Euroweek-tapahtumaan kahdeksan opiskelijan ja kahden opettajan voimin. Hakuprosessista tiedotetaan Wilman kautta. Euroweekin tavoitteena on, että opiskelijat ja opettajat eri puolilta Eurooppaa tutustuvat ja ystävystyvät toisiinsa sekä oppivat toistensa kulttuureista muun muassa työpajojen ja pienten esitysten avulla.
Noin joka neljäs vuosi neljä fysiikan opiskelijaamme on päässyt tutustumaan CERN:in toimintaan. Lähtijät on valittu fysiikan opintomenestyksen ja hakemuksen perusteella. Projekti on toteutettu yhteistyönä Oulun alueen muiden lukioiden kanssa. Lisätietoja antaa Mika Säkkinen.
Vuosien varrella lukiomme on paitsi ottanut vastaan kansainvälisiä vierailijoita ja vaihto-opiskelijoita myös itse osallistunut aktiivisesti erilaisiin kansainvälisiin projekteihin. Syksystä 2023 lähtien Oulun Lyseon lukion kansainvälisyystoimintaa organisoi oma kansainvälisyystiimi, jonka puheenjohtaja on Sari Niittylampi. Hän toimii myös KV-koordinaattorina sekä Erasmus+ -hankevastaavana.
Ajankohtaisia Erasmus+ -hankkeita:
KA122-hanke: Rauhankasvatusta ja maailmankansalaiseksi kasvamista kansainvälistymisen keinoin
Rahoittaja: Erasmus+ (Euroopan komissio), hankenumero: 2023-1-FI01-KA122-SCH-000149228
Ajankohta: 1.8.2023–31.1.2025
Kumppanit:
IES CANARIAS CABRERA PINTO, La Laguna, Espanja
Istituto di Istruzione Superiore N. Machiavelli, Lucca, Italia
Liceo Laura Bassi, Bologna, Italia
OGEC Nantes Erdre, Nantes, Ranska (opettajaliikkuvuus)
Tavoitteet:
- lisätä sekä opiskelijoille että opettajille valmiuksia toimia monikulttuurisessa Euroopassa
- kehittää ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta erilaisia, myös eri kulttuuritaustoista tulevia, ihmisiä kohtaan
- edistää vuorovaikutustaitoja erilaisten ihmisten välillä myös konfliktitilanteissa
- kasvattaa vastuullisia maailmankansalaisia.
Hankkeen aikana toteutetaan opiskelijaliikkuvuuksia ja job shadowing -tomintaa sekä otetaan vastaan vierailijoita kumppanikouluista.
Yhteyshenkilö: Oulun Lyseon lukion Erasmus+ -hankevastaava: Sari Niittylampi
Erasmus+-KA 122-SCH-000149228 projektin (2023-2025) yhteenveto (opiskelijaliikkuvuudet), Oulun Lyseon lukio
Projektissa oli mukana kolme kumppanuuskoulua; kaksi Italiasta (Lucca ja Bologna) sekä yksi koulu Espanjasta (Teneriffa, San Cristobal de La Laguna). Projektin teemana oli tutkia kumppanuuskoulujen historiaa sekä koulujen kulttuurihistoriallista merkitystä ympäristölleen tänä päivänä (CHESS-projekti = Cultural Heritage at EU Secondary Schools). Projektiin sisältyivät viikon vierailut kumppanuuskouluissa. Opiskelijoiden majoitus tapahtui paikallisten opiskelijoiden perheissä. Alun perin kolmantena kumppanuuskouluna projektissa piti olla ranskalainen lukio. Se vaihtui kuitenkin Bolognan Liceo Laura Bassi-lukioon, jonka kanssa vain Lyseolla oli yhteistyötä.
Ensimmäinen matka suuntautui 19.2.-23.2. 2024 Italian Luccaan ja siellä Istituto di Istruzione Superiore N. Machiavellin lukioon. Lyseosta mukana oli viisi opiskelijaa ja kaksi opettajaa. Lisäksi projektiin osallistuivat Teneriffan IES Canarias Cabrera Pinton lukion kahdeksan opiskelijaa sekä kaksi opettajaa. Isäntäkoulusta mukana oli niin ikään kahdeksan opiskelijaa ja kaksi opettajaa.
Luccassa tutustuttiin koulurakennuksen pitkään historiaan: ennen koulutoimintaa rakennus oli ollut yksityinen palatsi, myöhemmin tiloissa toimi yliopisto. Varsinainen koulu perustettiin 1785. Koulurakennuksen yhteydessä toimii vieläkin eläinmuseo sekä tähtitieteen ja fysiikan instrumenttien kokoelma, joukossa jopa Galileo Galilein laitteita. Opiskelijat tekevät erilaisia projekteja liittyen näihin kokoelmiin. He auttavat myös Luccan kaupunkia esim. kirkkomaalausten maalarien identifioinneissa.
Yhteiseen ohjelmaan kuului mm. kaupunkisuunnistus Luccan historiallisessa keskustassa sekä kumppanuusmaiden koulujärjestelmiin liittyvä vertailutehtävä. Lisäksi ohjelmaan kuuluivat retket Pisan ja Firenzen kaupunkeihin paikallisten opettajien ja opiskelijoiden johdolla.
Toukokuussa 13.-17.5. 2024 luccalaiset tekivät vastavierailun Ouluun. Italialaiset tutustuivat entiseen Oulun Lääninhallituksen taloon, Oulun Tuomiokirkkoon, Oulun yliopistoon (fablab) sekä Turkansaaren ulkomuseoon. Lisäksi teimme retken Rovaniemelle. Siellä tutustuimme Arktikumiin, Metsähallituksen Tiedekeskus Pilkkeeseen sekä kävimme Joulupukin Pajakylässä.
Lyseosta mukana oli yhteensä kymmenen opiskelijaa: Luccassa käyneiden lisäksi myös toiseen liikkuvuuteen valitut opiskelijat. Opiskelijoiden yhteisen projektin aiheena oli toteuttaa digitaalisella alustalla esitys Oulun vanhan monumentaalikeskuksen rakennuksista, niiden historiasta ja rakennuksiin liittyvistä henkilöistä. Painopiste tutkimuksessa oli luonnollisesti Lyseon rakennuksessa. Tutkimus toteutettiin Thing Link-alustalla ja siihen voi tutustua Lyseon verkkosivun linkin kautta: https://www.thinglink.com/view/scene/1842854281615507942
Toinen matka suuntautui lokakuussa 7.10.- 11.10. 2024 Espanjan Teneriffalle ja siellä sisämaassa sijaitsevaan San Cristóbal de La Lagunan kaupunkiin ja IES Canarias Cabrera Pinton lukioon. Lyseosta mukana oli jälleen viisi opiskelijaa ja kaksi opettajaa. Luccan koulusta mukana oli kahdeksan opiskelijaa ja kaksi opettajaa, samoin isäntäkoulusta.
La Lagunan koululla on pitkä historia kuten Luccankin koululla. Rakennus on toiminut luostarina ennen koulun perustamista tiloihin. Kaikuja luostarin ajoilta saattoi vielä aistia kasvillisuudesta rehevässä pylväskäytävien ympäröimässä sisäpihassa. Muitakin yhtäläisyyksiä Luccan kouluun löytyi: koulun yhteydessä sijaitsi eläinmuseo sekä luonnontieteellisten instrumenttien kokoelma.
Täälläkin opiskelijat järjestivät kaupunkisuunnistuksen La Lagunan vanhaan kaupunkiin, joka on Unescon maailmanperintökohde. Yhteiset retket suuntautuivat Teide-tulivuorelle, La Orotavan kaupunkiin ja Las Teresitas -rannalle. Lisäksi tutustuttiin Museo de La Ciencia y El Cosmos -museoon. Koulussa opiskelijoiden yhteinen projekti liittyi luovaan kirjoittamiseen ja taidehistoriaan. Koulu oli saanut lainaksi upeita maalauksia Madridin Prado-museosta. Tehtävässä hyödynnettiin maalauksia siten, että opiskelijat loivat tarinan jostain maalauksen henkilöstä tai esineestä eläytymällä itse kohteeseen.
Kolmas matka suuntautui Italian Bolognaan Laura Bassin lukioon marraskuussa 18.11.- 22.11. 2024. Suomesta mukana oli jälleen viisi opiskelijaa ja kaksi opettajaa, samoin myös Bolognasta. Matkan aikana perehdyttiin monipuolisesti koulun opettajien ja opiskelijoiden johdolla Bolognan historialliseen keskustaan ja sen rakennuksiin, esim. Basilica di San Petronioon sekä entiseen yliopiston päärakennukseen (Archiginnasio).
Lisäksi ohjelmassa oli retki keskustan ulkopuolella sijaitsevaan San Lucan Madonnan kirkkoon. Pyhättö sijaitsee n. 300 metrin korkeudessa ja sinne johtavat koko matkalta katetut porraskäytävät. Paikka kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin. Katetut kaarikäytävät ovat tunnusomaisia myös Bolognan keskustan kaduilla. Ohjelmaan kuuluivat myös opastetut vierailut läheiseen Ravennan kaupunkiin ja Venetsiaan.
Lyseolaisilla opiskelijoilla ja opettajilla oli myös mahdollisuus päästä seuraamaan Laura Bassin lukion oppitunteja. Lyseon opiskelijat esittelivät bolognalaisille suomalaista kulttuuria yhden oppitunnin aikana. Saimme tietää myös koulun historiasta. Rakennuksessa on toiminut aiemmin luostari, mistä muistuttaa vieläkin pylväskäytävien ympäröivä sisäpiha kuten Teneriffan kumppanuuskoulussakin. Koulu on saanut nimensä fyysikko Laura Bassin (1711-1778) mukaan. Häntä pidetään historian ensimmäisenä naispuolisena yliopiston professorina (Bolognan yliopisto). Koulu perustettiin 1860 ja oli aluksi tyttökoulu. Vierailimme myös koulun toisessa toimipisteessä, ”Lucio Dallan”- musiikkilukiossa.
Tämä Erasmus-projekti päättyy toukokuussa 12. – 16.5. 2025 bolognalaisten vastavuoroiseen vierailuun kouluumme. Projektille asetetut tavoitteet toteutuivat erinomaisesti. Kaiken kaikkiaan lyseolaiset oppivat valtavasti kohdemaiden ja kaupunkien historiasta sekä kulttuurista. Kokemuksemme toivat selkeästi esiin sen, miten suuri merkitys oman kulttuurin ja historian tuntemuksella on kohdemaissa ja miten keskeisesti koulut tuovat sitä esiin eri tavoin, myös käytännön projektien kautta. Tämän näkökulman vahvempi esiin nostaminen myös Oulun Lyseon lukion toiminnassa vahvistaisi Lyseon roolia paikallisen historian esiin tuomisessa. Lyseo onkin suunnittelemassa ohjelmaa Oulu 2026-kulttuuripääkaupunkivuodelle.
Erasmus-projektin vetäjät
Anne Siikaluoma-Tervonen ja Pasi Piippo
Oulun Lyseon lukio
Lyseolaisten kulttuurihistoriaan liittyvä Thinglink-projekti yhdessä italialaisten (Lucca) opiskelijoiden kanssa 2023-2025 (Erasmus KA122 CHESS-project)
Projektin tarkoituksena oli tutkia Oulun vanhan monumentaalikeskuksen rakennuksia, niiden historiaa ja niihin liittyviä henkilöitä. Opiskelijat toteuttivat projektin Thinglink-ohjelman avulla. Tämä mahdollisti rakennusten arkkitehtuurin esittämisen interaktiivisten 3D-kuvien avulla. Projektin keskiössä oli erityisesti Lyseo ja sen historia.
Vastavuoroisesti vierailulla Luccaan helmikuussa 2024 tutustuttiin Liceo Classico di N. Machiavelli-koulun historiaan ja kulttuuriseen merkitykseen.
Projektissa olivat mukana opettajat Anne Siikaluoma-Tervonen (HI,YH,FI) ja Pasi Piippo (RU,EN,LA). Lisäksi mukana oli kymmenen opiskelijaa lyseosta ja kahdeksan opiskelijaa Luccasta.
Tutustu projektin upeaan Thinglink-esitykseen!
Lyseon Veitikka-koululehdestä (numero 1/2024, sivu 23) voit lukea Aleksi Laitilan matkapäiväkirjaa Lucca-matkalta.
Lisätietoja Erasmus+ -ohjelmasta: www.oph.fi/erasmusplus

KA220-hanke: A Vision of Peace: Peace Education for Upper Secondary Education (Vision)
Hankekoordinaattori ja rauhankasvatuskouluttaja: Rauhankasvatusinstituutti (RKI)
Rahoittaja: Erasmus+ (Euroopan komissio), hankenumero: 2023-1-FI01-KA220-SCH-000157214
Ajankohta: 1.9.2023–30.8.2025
Muut kumppanit:
Tampereen rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus (TAPRI), Tampereen yliopisto (kouluttajapartneri)
Kirkenes videregående skole, Kirkenes/Kirkkoniemi, Norja
Lyseonpuiston lukio, IB-linja, Rovaniemi
Oulun lyseon lukio, IB-linja
Cesis Secondary School, Cesis, Latvia
Tavoitteet:
Luoda ja testata yhdessä partnerikoulujen opettajien ja opiskelijoiden kanssa kansainvälinen ja monitieteinen opintokokonaisuus rauhankasvatuksesta konkreettisine tuntisuunnitelmineen ja materiaaleineen. Tuotokset jaetaan vuonna 2025 kaikkien käyttöön Rauhankasvatusinstituutin kotisivujen kautta.
Oulun Lyseon lukion yhteyshenkilö: Matthew Moran
Lisätietoja Erasmus+ -ohjelmasta: www.oph.fi/erasmusplus

Päättyneitä hankkeita
Kansainvälisyysyhteistyömme Saksan, Belgian ja Portugalin kumppanikoulujen kanssa alkoi 2010-luvun alussa (Comenius). Olimme mukana alla mainituissa hankkeissa, joissa on ollut mukana pitkälti samoja maita ja kouluja:
KA1-hankenumero: 2016-1-FI01-KA101-022545
• Hakija: Oulun Lyseon lukio
• Hankkeen nimi: Aktiivinen kansalaisuus (tavoitteena osallistaa nuoret lukiokoulutuksen aikana mahdollisimman aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi)
• Hakukierros 2016
• Liikkuvuuksien lukumäärä: 15 (lähinnä kurssimuotoisia koulutuksia opettajille)
• Yhteistyökoulut: Städtisches Adolf-Weber-Gymnasium (Saksa) sekä yksi englantilainen koulu.
KA2-hankenumero: 2016‐1‐DE03‐KA219‐022879_4
• Hakija: Oulun Lyseon lukio
• Hakukierros 2016
• Hankkeen nimi: Oulu Living in a smart environment 2030 ‐ chances and challenges (hankkeessa ideoitiin tulevaisuuden kaupunkiympäristöä vuodelle 2030)
• Liikkuvuuksien lukumäärä: 24
• Yhteistyökoulut: Städtisches Adolf-Weber-Gymnasium (Saksa), Onze-Lieve-Vrouw-Presentatie Secundair Orderwijs (Belgia), Escola Secundària de Loulé (Portugali) ja First Language School Varna (Bulgaria)
KA2-hankenumero: 2019-1-BE02-KA229-060325_3
• Hakija: Oulun Lyseon lukio
• Hakukierros 2019
• Strengthening our ties through our past: looking for new ways of sharing an inclusive approach on heritage in 21st century (hankkeessa tutustuttiin kumppanimaiden historian kipukohtiin)
• Yhteistyökoulut: Onze-Lieve-Vrouw-Presentatie Secundair Onderwijs (Belgia), Städtisches Adolf-Weber-Gymnasium (Saksa), Escola Secundária de Loulé (Portugal) ja Profilirana matematicheska gymnasia "Konstantin Velichkov” (Bulgaria).
Hanketta haittasi merkittävästi korona, joka sotki aikataulut ja rajoitti tuntuvasti liikkuvuuksien toteutumista. Osa liikkuvuuksista toteutettiinkin etätapaamisina.